Ga naar hoofdinhoud

12 nieuwe highspec Scania’s voor Kempen Venlo

Logistiek dienstverlener Kempen Transport kreeg onlangs de eerste negen Scania’s uit een order van twaalf stuks afgeleverd. Het betreft hier acht S500 6×2 trekkers met een gestuurde hefbare voorloopas en één Scania S540 6×2 trekker. Daarmee heeft Kempen de primeur dat hij één van de eerste met de tot nu toe sterkste zescilinder SCR-only motor van Scania heeft. Alle voertuigen zijn in stijl van Kempen Transport, zeer rijk uitgevoerd.

“Sowieso werken wij met echt dikke auto’s”, meent wagenparkbeheerder William Seuren van Kempen Transport. “Dat doen wij enerzijds omdat wij altijd zwaar geladen rijden. Met 500 pk en zeker nu met deze 540 weten we dat we altijd genoeg koppel hebben. Bij die zware motorisatie speelt verder ook nog een stukje geschiedenis mee. In de praktijk is de 500 is écht zuinig.”

Heel lang zal het niet duren voordat men zich een goed beeld kan vormen van de prestaties van het nieuwe 540 blok. Bij Kempen Transport doet een auto gemiddeld 180 tot 200.000 kilometer per jaar. “Ze staan eigenlijk niet stil. Overdag rijden onze binnenlandse chauffeurs overal door Nederland en België om de retourvracht van de vorige nacht te lossen en weer voor te laden voor nieuwe run. Al die vracht komt bij ons in Venlo en wordt dan gegroepeerd tot complete ladingen voor in hoofdzaak Duitsland en een beetje Zwitserland. Onze buitenland chauffeurs vertrekken dan weer in de vroege avond. Op die manier rijden wij in vijf jaar meer dan een miljoen kilometer met een truck.”

Volgens het bedrijf is dat in meerdere opzichten gunstig. “De motoren van tegenwoordig kunnen makkelijk een miljoen of meer aan. En zeker bij een premium merk als Scania ziet zo’n truck er na vijf jaar dan nog steeds fris uit. Zo goed, dat we na zes jaar nog een tijdje binnenland laten doen.”

Momenteel is iets meer dan 80 procent van de vloot Scania. “We vinden het echt goede auto’s waar doorgaans weinig malheur mee is. En om chauffeurs te vinden of te houden, helpt zeker als je een dik uitgeruste Scania voor ze neerzet.”

Dat Kempen de cabines zeer compleet uitrust, heeft nog een reden. “Dat deden we eerst wat minder maar toen kregen we nogal wat wildgroei in de uitrusting”, vertelt William. “Daarom namen wij een aantal jaren terug het besluit om de trucks rijkelijk van opties te voorzien met de boodschap “zo, nu alles zit erop dus er komt niets meer bij.”

En inderdaad is dat alles nagenoeg alles. De grote S-cabine is natuurlijk al van zichzelf heel comfortabel met zijn vlakke vloer. Daar bovenop koopt Kempen dan nog het lederpakket, Driverpakket met luxe stoel en bed, Premium infotainment met DAB+ en navigatie, de geïntegreerde standairco, de officiële Scania koffiezetter, aansluiting voor TV, een omvormer en een magnetron. 

Voor de veiligheid van de chauffeur bestelt Kempen bovenop het standaard aanwezige LDW, ESP en EAB ook de afschakelbare vrijloopretarder op zijn trucks, wat ook de weg vrijmaakt naar ACC met Active Prediction. 

Maar 500 pk of niet, ook Driver Training krijgt bij Kempen de nodige aandacht. “Zeker in onze branche wil je verantwoord met de brandstof omgaan, al was het maar om onnodige emissie te voorkomen”, is de overtuiging. “Dus krijgen alle chauffeurs naast de aflevertraining, jaarlijks de nodige opfriscursussen en houden we het verbruik individueel bij via de wekelijkse uitdraaien van Scania en ons eigen FMS. Het mooie daarbij vind ik, dat beide systemen precies dezelfde uitkomsten geven.”

Kempen heeft geen onderhoudscontract op de auto’s maar laat al het werk wel door de Scania-dealer in Venlo verrichten. “Wij hebben zelf ook een werkplaats want met 100 plus voertuigen kan dat er nog steeds uit. Al was het maar omdat wij de trailers en de koelunits zelf onderhouden. Kleine dingen aan de trekkers willen we ook nog wel zelf doen. Vaak ook omdat de auto die avond weer weg moet. Maar het échte onderhoud zit bij de dealer. Die heeft ook de juiste apparatuur,” besluit hij.

In 1928 is Kempen Transport opgericht door Graad Kempen die met paard en wagen het vervoer verzorgde tussen de kleiwaren-industrie en ijzergieterijen van Tegelen naar Maastricht. Het vervoer en de ladingen zijn in de loop van de decennia veranderd. De efficiëntie en betrouwbaarheid zijn daarentegen permanent hetzelfde gebleven. De huidige directie wordt gevormd door Gerard en Nancy Kempen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer