Chauffeur wordt energiemanager bij Rowill Transport • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Chauffeur wordt energiemanager bij Rowill Transport

Rowill Transport uit Heijen rijdt vanaf oktober met twee single battery-hybride R360 (HEV) trekkers van Scania. Daarmee zetten eigenaren Roy Vergeer en William Heemstra een flinke stap naar minder CO2-uitstoot. Niet alleen omdat hun opdrachtgevers erom vragen, maar ook omdat ze het zelf belangrijk vinden. [TTMnl2022_4_16]

Rowill Transport werd opgericht in 2020. Daarvoor was het bedrijf onderdeel van Rowill Infra en Milieu, vertelt Roy Vergeer, zelf van huis uit vrachtwagenchauffeur. “In 2018 kochten we onze eerste trailer, die gebruikten we vooral voor onszelf.” “Maar onze klanten vroegen om meer”, vult compagnon William Heemstra, al zijn hele leven werkzaam in de zand- en grindbusiness, aan. Daarom beschikte Rowill in 2020 over twee trekkers met trailer en is dat aantal inmiddels gegroeid tot vijftien. “Eind van dit jaar verwachten we zelfs met twintig combinaties te rijden”, zegt Vergeer.

Groeiambities

Er zijn meer ambities: momenteel worden er plannen gemaakt voor een nieuwe vestiging in Heijen, een centraal punt van waaruit veel zand- en grindwinningen goed te bereiken zijn. Op termijn komt er mogelijk ook nog een vestiging in Zuid-Limburg, voor het bedienen van klanten in het zuiden van het land en België. Heemstra: “We parkeren onze trailers nu nog op een gehuurd terrein. Op onze nieuwe locatie kunnen we veel meer zelf doen, zoals het wassen en het onderhoud en het nog efficiënter plannen van ritten voor verschillende opdrachtgevers.”

Hybride tussenstap

Het was opdrachtgever Teunesen Zand en Grint uit Heijen die vroeg of Rowill kon meedenken over het terugdringen van de CO2-uitstoot van hun transporten. Rowill, die op dat moment al in gesprek was met Scania over twee diesels, legde deze vraag bij Scania. Niet voor een full electric-oplossing, maar voor een ‘tussenstap’. Vergeer: “Scania wilde hier wel over meedenken. Full electric gaat voor ons nu nog net te ver. Ter illustratie: een distributietruck weegt maximaal 18 ton. Wij zitten met vracht op 40 tot maximaal 50 ton gewicht. Een volledig elektrische wagen geladen met pallets heeft een actieradius van ongeveer 600 km, dat is mooi. Maar wij hebben een trailer die ook nog eens meerdere malen per dag moet kiepen. Dan gaat je actieradius naar ongeveer 350 km en dat is niet voldoende om een volle dag mee te maken.”

Ideale ritten

Daarom zocht Rowill naar die hybride tussenstap. Samen met Scania werden de ritten voor Teunesen in kaart gebracht, inclusief type wegen, remmomenten, hoogteverschillen, rotondes enzovoorts. De ritten bleken ideaal voor een hybride trekker. Heemstra: “Voordeel is dat alle ritten voor Teunesen vanuit verschillende locaties naar Heijen lopen. Omdat het grootste deel van de ritten niet over de snelweg maar binnendoor is, zijn er voldoende remmomenten om te laden. De chauffeur wordt daarmee de energiemanager van de wagen.” Volgens Vergeer betekent dat overigens niet dat een chauffeur opeens heel anders moet gaan rijden: “Chauffeurs leren al zuinig rijden, dus het verschil valt wel mee.”

Win-win

Volgens Vergeer en Heemstra gaan de nieuwe hybride trekkers sowieso een brandstofbesparing opleveren. “De motor van deze hybride Scania’s is al veel kleiner: 9 liter in plaats van 13 liter en 360 pk in plaats van 450”, zegt Vergeer. “Met de elektrische aandrijving erbij is dat een even groot koppel als een diesel heeft.” Heemstra: “Scania denkt dat een brandstofbesparing van 30 procent tot 40 procent moet kunnen. We komen bovendien nooit stil te staan en hebben sowieso een zuinigere wagen. En daarbij is het ook gewoon heel belangrijk om te laten zien dat je werkt aan minder CO2-uitstoot. Opdrachtgevers gaan dit op termijn eisen.”

“Over anderhalf of twee jaar zijn we vast bezig met full electric”, zeggen Roy Vergeer en William Heemstra.

Trendsetter

Hoe de hybride trekkers het gaan doen, moet blijken. De chauffeurs krijgen een theoretische en praktische scholing van Scania en daarna gaan ze de weg op. Na een aantal maanden volgt er een terugkoppeling op het rijgedrag. Deze praktijkopleiding telt ook mee voor de Code 95. Scania gaat alle data de komende twee jaar nauwlettend volgen en analyseren. “Op papier is alles uitgedacht en moet het werken, nu de praktijk nog”, zegt Vergeer. “Maar we doen dit ook omdat we jong zijn en nog jaren vooruit willen in deze sector. Bovendien willen we bijdragen aan een schoner milieu.” Zelf reden Vergeer en Heemstra al een dag rond in een van de nieuwe hybrides. “Dat was in een rally, zonder oplegger, met een gemiddelde snelheid van 50 km per uur. Geweldig! Normaal rijden we ongeveer 1 op 2,5. Nu reden we 80 procent elektrisch. Daar word je als chauffeur blij van”, zegt Vergeer. De wagen trok veel bekijks: een relatie van Rowill wilde direct een proefritje maken en is nu ook in gesprek met Scania. Heemstra: “Ik verwacht wel dat dit het begin is van een run op hybride trekkers. Ik denk dat wij trendsetter zijn en ik ben heel benieuwd wat andere partijen in onze sector gaan doen.”

Ontwikkelingen

Zowel Vergeer als Heemstra denken dat het transport er over twee jaar alweer heel anders uitziet dan nu. “Dan zijn deze wagens misschien alweer achterhaald. Maar zo lang het stroomnet niet wordt aangepast, moet het zo”, zegt Vergeer. “Over anderhalf of twee jaar zijn we vast bezig met full electric. Die actieradius van 350 km is te weinig, maar als je tussen de middag kunt snelladen, dan moet het kunnen. Elektrische trucks kosten echter wel rond de vier ton. En wat is dan de restwaarde? Waterstof zou ook interessant kunnen zijn voor ons, maar een waterstoftank op locatie is bijvoorbeeld nog erg lastig.” Vraag blijft dus wat de toekomst brengt. Voor nu is de opbrengst in ieder geval twee enthousiaste ondernemers, bakken vol data voor Scania, een blije klant en een net iets mooiere aardbol voor de volgende generatie.


‘Mooie sprong in het diepe’

Martin van der Burg, accountmanager bij Scania Veghel: “Rowill kwam bij ons met de wens om iets met verduurzaming te doen. Wij hebben sinds enkele jaren een hybride voertuig in ons assortiment zitten die voor hen interessant bleek. Eerst hebben we een goede analyse van de ritten gemaakt en op basis daarvan een inschatting gemaakt voor hybride. Er rijden al wel hybride in de distributie of het koeltransport, maar dit is de eerste die met een kieptrailer gaat rijden. Iedereen zit hier met smart op te wachten en is nieuwsgierig naar de resultaten. Het is mooi dat Roy en William hiermee in het diepe durven te springen.”

TEKST: MARGRIET BRUS | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

Rowill maakt plannen voor een nieuwe vestiging in Heijen, een centraal punt van waaruit veel zand- en grindwinningen goed te bereiken zijn.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer