Ga naar hoofdinhoud

Cotap neemt regie logistieke processen in eigen hand met MendriX

Vloerenleverancier Cotap heeft ervoor gekozen om – met ondersteuning van MendriX – de regie van de logistieke processen in eigen hand te nemen. Stapsgewijs zal Cotap groeien naar het zelf beleveren van ruim 1000 klanten. Nu al ervaart Cotap het verschil: “We hebben 95 procent minder schade en kunnen een nog betere service leveren!”

“Zonder TMS van MendriX was het niet mogelijk geweest het roer om te gooien”, zo vertelt Jamie Heerschop van Cotap. Hij deed zijn afstudeeronderzoek bij het bedrijf, waarbij hij naar aanleiding van een klanttevredenheidsonderzoek, onderzocht hoe de aflevering van goederen verbeterd kon worden. Nu implementeert hij die onderzoeksresultaten in de praktijk en inmiddels heeft Cotap een eigen transportafdeling – bestaande uit drie medewerkers en drie vrachtwagens – ondersteund door MendriX TMS. “Binnen nu en een jaar gaan we naar 11 wagens en nemen het pallettransport volledig in eigen beheer ”, aldus Heerschop.

De grootste uitdaging voor Cotap is volgens Heerschop vooral de service naar de klanten. “Daarom doen wij dit. We willen schadevrij én tijdig kunnen leveren. Daarbij vinden we het fijn dat we met een stukje track en trace de klanten goed kunnen informeren over wanneer we daadwerkelijk komen. Zo weten klanten altijd wanneer we komen en hebben we minder belletjes van klanten naar ons toe, omdat de informatie, dankzij MendriX, heel helder is. Gezien het ook voor ons nieuw is, is de begeleiding die we van MendriX krijgen heel erg fijn. Bij een transportbedrijf is vervoer het doel. Bij ons is het transport alleen een middel om onze producten goed af te leveren.”

Heerschop geeft aan dat het transport daarmee gelijk ook een visitekaartje is, en is trots op de chauffeurs en voertuigen waarmee Cotap nu werkt. “Nu hebben we het zo geregeld dat er direct bij ons gepickt wordt en de goederen in onze eigen wagens worden geladen. We rijden met dezelfde chauffeurs op vaste routes. Zo bouwen de chauffeurs een band op met de klant.” Dat het voorheen regelmatig voorkwam dat er schade ontstond tijdens transport, komt volgens hem door de overslagmomenten. “Wij hebben te maken met pakketten laminaat die over de pallets steken. Deze werden voorheen vervoerd via een distributienetwerk met meerdere partners, waarbij het tijdens overslagmomenten nogal eens mis ging. Daardoor waren klanten vanzelfsprekend minder tevreden. Nu er geladen wordt in eigen auto’s, en deze dingen zonder tussenstappen vervoerd worden kunnen er ook nog eens meer laadmeters geladen worden. Het is tenslotte prima stapelbaar, waardoor er zeker 20 tot 30 procent meer vracht mee kan”, zegt Heerschop.

Hij is erg te spreken over de samenwerking met MendriX. “Vooral de last mile informatie voor onze de klanten is belangrijk. Dat we bij dat laatste stukje service de juiste informatie kunnen leveren, wordt erg op prijs gesteld. We moeten nog evalueren, maar de geluiden zijn nu al positief. Daarnaast is het gebruikersgemak erg fijn. De nieuwe User Interface (UI) heeft veel weg van Outlook, wat wij veel gebruiken. Dat werkt erg fijn. Bovendien is de planning functionaliteit in MendriX TMS erg belangrijk voor ons. In de toekomst, als we met meer wagens en chauffeurs rijden, zullen we dit zeker uitdiepen. Ook op gebied van duurzaamheid helpt MendriX ons. Doordat we onze klanten digitaal kunnen laten aftekenen voor de levering van onze producten, gebruiken we minder papier. Zo dragen we bij aan een duurzamere wereld.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer