Custom-built bulkwagen achter Volvo FM voor E.J. Bos Diervoeding • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Custom-built bulkwagen achter Volvo FM voor E.J. Bos Diervoeding

E.J. Bos Diervoeding uit Ederveen heeft recent een nieuwe Volvo FM in gebruik genomen die is geleverd door Harbers Trucks Barneveld. Door de grote raampartij en lage portierlijn biedt deze truck uitstekend zicht rondom, ideaal voor goed zicht op de boerenerven waar E.J. Bos Diervoeding dagelijks komt.

Waar andere chauffeurs misschien liever de grootste truck rijden is dat voor de chauffeurs van E.J. Bos anders. Zij manoeuvreren vaak op krappe laad- en losplekken waarvoor de Volvo FM goed geschikt is, aldus logistiek manager Bart Uittenbogaard. De onlangs afgeleverde truck is een bijzonder exemplaar. Al valt het niet direct op: de truck is al helemaal voorbereid op de trailer die eraan gekoppeld wordt. Op de truck bevinden zich twee PTO’s (Power Take Off), compressorsystemen die gebruikmaken van de stroomafname van het voertuig zelf. De oliepomp, die nodig is voor de sleepketting en de sluis onder de trailer en de blower, wordt gebruikt om de lading de silo’s in te blazen.

De bijbehorende trailer is bijzonder. De open bulkwagen is custom-built en er rijden tot nu toe vier soortgelijke exemplaren rond in Nederland. De trailer is uitgerust met oprolzeil en laadopening over de lengte van de trailer waardoor deze met de shovel geladen kan worden. Het lossen kan, anders dan met de kiepende bakwagens, door de schuiven onder de vakken te openen en het product met een sleepketting naar achteren te trekken. Daar zit een sluisblowerinstallatie die het product in de silo blaast. Hierdoor hoeft niet de hele tank op druk gezet te worden, maar alleen in de sluis. Ook kan er desgewenst via een glijgoot razendsnel worden gelost in bijvoorbeeld een ontvangstput bij de fabriek of bij een klant. De schuiven maken het ten opzichte van de bakwagens en bulkkippers  mogelijk om een onafhankelijke losvolgorde te volgen.

“Dankzij het oprolzeil en de laadopening over de gehele lengte van de trailer kunnen veel soorten retourvrachten geladen worden. Hierdoor worden lege kilometers gereduceerd en dat zorgt vooreen ontzettende besparing op transportkosten en de CO2-uitstoot per ton veevoer”, legt Uittenbogaard uit.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer