Ga naar hoofdinhoud

DB Schenker stuurt eActros de stad in

Logistiek dienstverlener DB Schenker gaat in het centrum van Leipzig rijden met de volledig elektrische Mercedes-Benz eActros. DB Schenker is na Simon Loos de tweede transporteur die deelneemt aan de tweede fase van de veldtest met de eActros.

De 25 tons eActros gaat in Leipzig pallets afleveren in  het centrum. De truck heeft een actieradius van 200 km, maar gaat dagelijks ongeveer 100 km rijden. De accu’s van de eActros worden ’s nachts weer opgeladen bij het bedrijfsterrein van DB Schenker.

DB Schenker reed al eerder met de eActros en heeft ook vijf elektrische Fuso’s eCanter in gebruik.

Rico Claassen, Fleet Customer Manager bij Mercedes-Benz Trucks: “De eActros bewijst sinds 2018 zijn waarde in een veelzijdige praktische toepassing bij klanten als lokaal CO2-neutraal alternatief voor het stadsvervoer. De testklanten in de tweede fase gebruiken de eActros ook voor taken die anders door conventionele vrachtwagens zouden worden uitgevoerd. De carrosserievarianten variëren van koel- en droogkasten tot dekzeilen. Wij zijn verheugd dat DB Schenker, als pionier op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen in de transportlogistiek, nu ook het stadscentrum van Leipzig met de eActros elektrificeert.”

Wolfgang Janda, Senior Vice President Head of Network & Line Haul Management bij DB Schenker: “Als pionier op het gebied van innovatieve logistieke oplossingen met een bedrijfsbreed wagenpark van meer dan 30.000 voertuigen hebben wij ons bij DB Schenker ten doel gesteld om de grootste aanbieder van groene logistiek ter wereld te worden. Want ons succes is niet alleen gebaseerd op onze logistieke diensten, maar ook op onze betrokkenheid bij de maatschappij en het milieu. Daarbij hoort natuurlijk ook een voertuigmix met alternatieve aandrijfsystemen. De lichte Fuso eCanter van Daimler Trucks heeft zijn geschiktheid voor dagelijks gebruik in verschillende steden al bewezen. We kijken nu uit naar de prestaties van de eActros in de binnenstad van Leipzig. Als marktleider in Europa voor het vervoer over land moeten we alleen al vanuit deze positie een voortrekkersrol op ons nemen”.

De eActros is gebaseerd op het chassis van de Mercedes-Benz Actros. Daarnaast is de architectuur van het voertuig echter volledig afgestemd op elektrische aandrijving en heeft het een hoog aandeel aan specifieke onderdelen. Twee elektromotoren in de buurt van de achterste wielnaven zorgen voor een aandrijving met een vermogen van 126 kW elk en een maximumkoppel van 485 Nm elk. Dit resulteert in 11.000 Nm elk na de overbrengingsverhouding, wat een prestatie oplevert die gelijk is aan die van een conventionele truck. Lithium-ionbatterijen met 240 kWh leveren de energie voor de eActros. Afhankelijk van het beschikbare laadvermogen kunnen de accu’s binnen twee uur volledig worden opgeladen (bij 150 kW).

De ontwikkeling en het testen van zware elektrische trucks in het distributietransport wordt ondersteund door het Duitse Ministerie van Milieu (BMU) en het Duitse Ministerie van Economische Zaken en Energie (BMWi), in het kader van het Concept ELV²-project.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer