Ga naar hoofdinhoud

Dikke Scania’s V8 voor Van Groningen

Van Groningen Nieuw-Vennep kreeg onlangs twee zeer rijk uitgevoerde Scania R580 8×2 trucks met een hoge cabine afgeleverd. Het is voor het eerst in ruim 50-jarig bestaan van de IJzer- en Metaalhandel en tevens onderaannemer in de sloop, dat het bedrijf nieuwe Scania’s koopt.

“Maar als we het dan doen, doen we het goed”, vertelt directeur William van Groningen over de aanschaf van beide 580 pk sterke trucks met de onverwoestbare Scania V8-motor. “Ik geloof niet dat we ook maar één vinkje hebben overgeslagen op de bestellijst.” Om er vervolgens direct aan toe te voegen dat hij persoonlijk ‘helemaal niets met vachtauto’s heeft’. “Ik vind het mooi om naar te kijken. Maar verder? Als ze maar niet stilvallen en de logistiek in de war gooien. Dat moeten de nieuwe Scania’s bij ons gaan bewijzen. Wij hebben nu 14 trucks. Dat is niet uit weelde maar omdat wij onafhankelijk willen zijn van anderen. Onze core business is de handel in metalen. Dat gaat altijd door. Maar we breken ook af en slopen. In dat werk moet je ervan op aan kunnen dat je wat je afbreekt ook snel weg krijgt. Dat gaat het beste met je eigen vloot.”

Al zegt hij dan geen liefhebber te zijn, Van Groningen weet wel precies waarom hij iets koopt. “Ons soort transport is met zijn open containerbakken zo’n beetje het minst gestroomlijnd van alle branches. Daarbij zijn wij altijd tot de max geladen. Dan is de stap naar zware motoren ook niet zo groot meer. Dat verklaart deze 580-tigers. Zeker met een aanhanger erachter zitten wij echt continu op 50 ton. Dan is 580 pk naar verhouding niet eens zoveel.”

Van Groningen rijdt graag met een 8×2 met een haakarm. “Bij ons is belangrijk dat we achterop veel kunnen hebben. Ik heb wel voor 9 tons voorassen gekozen maar vanwege de slaapcabine kun je dat toch nooit helemaal benutten. Vandaar dat we kiezen voor een triplestel met de middelste as aangedreven en een hefbare achterste as met dubbellucht. Dat geeft ook de beste resultaten als je jarenlang zware containerbakken met schroot en puin op- en afzet. De voorste as van de triple is behalve hefbaar ook gestuurd. Wij hebben vroeger ook wel 8×4 gereden omdat wij zo dachten afbrekende steekassen te voorkomen door een betere verdeling van de tractie. Maar verder had het geen toegevoegde waarde dus dat doen we niet meer. Dit is wendbaarder.”

Ook de veiligheid is belangrijk bij Van Groningen. “Ik bestel onze trucks altijd met extra lampen naar achteren en langs de zijkanten. In combinatie met drie camera’s heeft de chauffeur dan altijd goed zicht. En uiteraard zit er een retarder op.”

De zeer compleet uitgevoerde in speciale lak gespoten trucks van Van Groningen zijn al jaren het visitekaartje van het bedrijf.  “Dat wij van elke auto iets bijzonders maken, heeft gedeeltelijk zijn oorsprong dat onze chauffeurs daar een zekere mate  van inspraak bij hebben. Dat is ook de reden dat we nu Scania’s kopen: twee van mijn jongens wilde heel graag een acht cilinder. Dan heb je drie keuzes: een Scania, een Scania óf een Scania!”

De royaal uitgeruste en zeer compleet aangeklede truck helpt Van Groningen ook bij het houden en vinden van personeel. “Het klinkt misschien wat arrogant maar ik heb nog nooit personeelsgebrek gehad.”

Dat zal met de twee nieuwe R580 Scania’s niet anders worden. Zo kozen ze bij Van Groningen voor een vol lederen interieur met het King of the Roadpakket, en de meest luxueuze stoel en dashboarduitvoering. Daar bovenop kwam het LED pakket luchthoorns en een uitgebreide hoeveelheid extra verlichting. Op de vraag of een XT-uitvoering ook niet goed zo passen bij het werk dat Van Groningen doet, komt een duidelijk antwoord: “Jawel, maar ik wil dat niet. Wij rijden als het ware met bloemenwagens in het schroot. Dat is juist onze bedrijfsuitstraling. Het moet mooi zijn. Dan zijn mijn chauffeurs er ook zuiniger op. En dat zie je: ik weet zeker dat 90 procent zijn schoenen uitdoet voor hij instapt: geen vieze zolen in de cabine!”

Van Groningen rijdt gemiddeld vijf jaar met zijn trucks. Willam van Groningen: “We doen in dit werk tussen de 100 en 110.000 km per jaar. Dus dan zijn ze technisch nog lang niet op maar vind ik het wel tijd voor iets nieuws en fris.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer