Ga naar hoofdinhoud

DSV legt trucks aan de bovenleiding

DSV is deelnemer geworden in het Duitse proefproject om trucks van energie te voorzien via een bovenleiding. Het transportbedrijf gelooft dat deze ELISA eHighway elektrisch lange-afstandstransport mogelijk kan maken.

De deelname van DSV aan het project is een van de vele initiatieven waarbij de onderneming een actieve rol speelt in de ondersteuning van innovatieprojecten die cruciaal zullen zijn in de groene transitie. Nieuwe technologieën, zoals elektrisch wegvervoer over lange afstand, zullen centraal staan in de verwezenlijking door DSV van zijn ambitie voor 2030 om zijn indirecte emissies met 30% te verlagen en uiteindelijk tegen 2050 een netto-nuluitstoot te bereiken.

Elektrische voertuigen zullen centraal staan in de groene transitie van de sector. Maar momenteel zijn er aanzienlijke beperkingen die een soepele en succesvolle overgang naar met name elektrische vrachtwagens voor lange afstanden in de weg staan:

“Zonder de juiste infrastructuurniveaus bestaat het gevaar dat laadstations het Suezkanaal van het wegvervoer worden en de oorzaak zijn van aanzienlijke vertragingen en opstoppingen voor elektrische voertuigen. Als de eHighway wordt opgezet en uitgebreid over heel Europa, zou dat nieuwe mogelijkheden creëren voor de introductie van elektrische vrachtwagens over lange afstanden en diensten met een lagere uitstoot aanbieden zonder vertragingen voor onze klanten. Als toonaangevend bedrijf in de sector zien wij het als onze verantwoordelijkheid om bij te dragen aan de vroege stadia van de ontwikkeling van nieuwe technologieën zoals de eHighway,” zegt Søren Schmidt, CEO van DSV Road.

Via het ELISA eHighway-project werkt een reeks projectpartners aan een elektrische snelweg die het mogelijk maakt om elektrische voertuigen gemakkelijk onderweg op te laden, waardoor de stilstandtijd voor het opladen wegvalt en uiteindelijk de overgang naar elektrische vrachtwagens voor lange afstanden mogelijk wordt. Vrachtwagens die op eHighway-testbanen rijden, zijn uitgerust met daksensoren die een bovenleiding boven de vrachtwagen detecteren, die vervolgens via een stroomafnemer met de leiding wordt verbonden en tijdens het rijden wordt opgeladen.

DSV werkt in het project samen met onderzoekers van het Institute of Transport Planning and Traffic Engineering van de Technische Universiteit van Darmstadt, die gegevens verzamelen en analyseren om de ontwikkeling van de eHighway wetenschappelijk te evalueren.

Sinds begin februari maakt een DSV-chauffeur in onderaanneming gebruik van de 10, binnenkort 17, kilometer lange eHighway-testbaan in Frankfurt om goederen van en naar de luchthaven van Frankfurt te vervoeren. Via een datalogger in de vrachtwagen worden gegevens over meer dan 150 parameters, zoals de laadtoestand van de batterij en het brandstofpeil, naar onderzoekers van het Instituut voor vervoersplanning en verkeerstechniek van de Technische Universiteit van Darmstadt gestuurd. Daarnaast voeren de onderzoekers wekelijks evaluatiegesprekken met de chauffeur.

“We zijn verheugd dat we dagelijkse gegevens van daadwerkelijke activiteiten kunnen verstrekken, die kunnen helpen bij de ontwikkeling van de eHighway. Het ELISA eHighway-project is een geweldig voorbeeld van samenwerking in en tussen de industrie en de academische wereld, wat absoluut cruciaal zal zijn als we werken aan een duurzame oplossing voor de grootste uitdaging van onze tijd,” zegt Søren Schmidt.

Eva Kaßens-Noor, professor aan de Technische Universiteit van Darmstadt, is het ermee eens dat samenwerking tussen de academische wereld en de industrie belangrijk is: “De voordelen van een samenwerking tussen de academische wereld en de industrie zijn de synergieën tussen beide: nieuwe door onderzoek aangedreven innovaties kunnen de ontwikkeling van nieuwe technologieën stimuleren. Zo adviseren wij gezamenlijk beleidsmakers via een geavanceerde, collaboratieve en interdisciplinaire aanpak om ons verkeerssysteem om te vormen tot duurzame en klimaatbestendige systemen”, zegt zij.

Naast het traject in Frankfurt, dat DSV momenteel test, omvat het project ook testbanen in de Duitse steden Stuttgart en Lübeck. De huidige fase van het project loopt tot eind 2024. De projectpartners vragen financiering aan voor een mogelijke volgende fase, waardoor de eHighway verder kan worden ontwikkeld.

Eén reactie op “DSV legt trucks aan de bovenleiding

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer