e-Ritje Amsterdam met Volvo Trucks en Walther Ploos van Amstel • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

e-Ritje Amsterdam met Volvo Trucks en Walther Ploos van Amstel

Het beleid van veel Nederlandse steden is kraakhelder: in 2025 mogen er uitsluitend nog emissievrije trucks het centrum in. Amsterdam loopt voorop in de duurzaamheidsslag, dus trokken we die stad in met een elektrische Volvo FL Electric. En onderweg haalden we ook nog eens een bijrijder van topniveau op. [INHOUD | INDEX TTM2021_5_62]

De Volvo FL Electric reden we voor het eerst in 2018, tijdens de officiële presentatie in Göteborg, tijdens de Volvo Ocean Race. Toen reden we letterlijk niet meer dan een rondje door de haven. Vandaag gaan we zeker meer rijden, want met de FL Electric willen we gewoon eens een dag elektrisch rijden in de stad simuleren.

Mooie rit
Sinds de vorige keer dat we de FL Electric reden is er veel veranderd. De FL Electric is al lang geen concepttruck meer, maar hij is gewoon te koop. In Nederland rijden onder meer Circulus-Berkel, DHL Parcel en Oegema Transport met de FL Electric. Zijn maximaal gewicht is 16,7 ton en hij heeft een elektromotor van 135 kW en een koppel van 425 Nm. Onze demo-auto die we ophalen bij Volvo Group Truck Center in Rijnsburg heeft vier accupakketten, eerlijk verdeeld over beide zijden van het chassis, met in totaal een nuttige capaciteit van 210 kWh. Op het display van de FL Electric staat duidelijk vermeld dat we een maximale actieradius van 250 km hebben. Dat moet voldoende zijn voor een mooie rit in Amsterdam.

Duo voor een elektrische distributierit: Walther Ploos van Amstel (links) en TTM.nl hoofdredacteur Arjan Velthoven

Stadslogistiek
Wij zijn zelf geen Amsterdammers, dus halen we iemand op die in Amsterdam woont, er de weg kent en echt alles van stadslogistiek weet. Dat is Walther Ploos van Amstel, lector City Logistics aan de Hogeschool van Amsterdam en dus expert op het gebied van stadslogistiek. “Leuk om met een vrachtwagen opgehaald te worden en de eerste meters te maken in mijn eigen wijk”, aldus Ploos van Amstel. Het is lekker druk onderweg. “Een op de vijf voertuigen in Amsterdam is een stadslogistiek voertuig. Het gaat dan niet om pakketbezorgers met busjes, maar om vrachtwagens die bouw- of horecalogistiek rijden. Bouwtrucks zijn een derde van alle 3.000 tot 4.000 vrachtwagens die dagelijks in Amsterdam komen, horecatrucks een kwart.” Veel steden, ook Amsterdam, willen een emissievrije zone. “Dat wil de gemeente ja”, zegt Ploos van Amstel. “De bewoners willen het liefste schone lucht, een leefomgeving waar kinderen weer goed buiten kunnen spelen. Die schone lucht krijgen we door af te stappen van diesel en elektrisch te gaan rijden.” Net zo belangrijk is verkeersveiligheid. “Vrachtwagens zijn veel te vaak bij ongevallen betrokken. Ruim zicht voor de chauffeur is heel belangrijk. Met cabines met zoveel mogelijk glasoppervlak en camera’s.” In de FL Electric wordt Ploos van Amstel op zijn wenken bediend, want de Volvo heeft voor, achter en aan de zijkanten camera’s. In de cabine worden die beelden gecombineerd op het display als een 360 graden birdview. “Dat ziet er mooi uit”, kijkt Ploos van Amstel. In de rechterdeur zit een City View raampje, en achter de hoogleraar zit nog een raampje waar hij als bijrijder goed het verkeer in de gaten kan houden en de chauffeur kan briefen. Geen overbodige luxe, want in het drukke stadsverkeer kom je al snel ogen te kort.

Slim rijden
De FL Electric laat zich prima door Amsterdam manoeuvreren. De tweegangs I-Shift is makkelijk in gebruik. “De rol van de chauffeur verandert ook met een elektrische truck. Je kan door slim te rijden energie terugwinnen en je actieradius vergroten”, geeft Ploos van Amstel aan. Hij is goed op de hoogte, want met de (motor)rem kunnen we dat prima doen. We zijn inmiddels aangekomen bij het Food Center aan de Jan van Galenstraat. “Hier komen heel veel horecatrucks, het is een prachtige plek van concentratie van stadslogistiek”, zegt Ploos van Amstel. “Jammer is dat het Food Center gaat verdwijnen voor woningbouw. De logistiek moet verhuizen naar de randen van de stad en trucks moeten dan meer kilometers afleggen naar hun bestemming. Jammer, want juist in hubs als deze kunnen bedrijven laadcapaciteiten voor elektrische voertuigen delen. Maar eenzelfde delen van stroomcapaciteit kan ontstaan bij Amsterdam Logistics City Hub, die gebouwd wordt. Gelukkig komen er ook buiten de stad steeds meer snelladers.”

Snelladers
Ondanks dat de accu’s van de Volvo nog lang niet leeg zijn, rijden we toch even naar de Anthonie Fokkerweg. Daar staan tien snelladers waarvan vijf met een vermogen van 175 kW. De parkeerplekken bij de laders blijken echter niet bedacht op een distributietruck als onze Volvo. Daarom parkeren we overdwars en nemen zo wel vijf parkeerplaatsen (en laadpalen) in beslag. Ploos van Amstel kan er wel om lachen. “Dit doen de e-trucks van Albert Heijn hier ook, zie ik wel eens. Dit gaat toch nergens over. Het laat wel zien dat de stad nog niet klaar is voor elektrische trucks.”

Subsidie
De Volvo FL Electric kan in de praktijk ingezet worden, maar is de vervoerder er al aan toe? Uiteindelijk is een elektrische truck drie tot vier keer duurder dan een dieseltruck. Hoe gaat een transportbedrijf of eigen vervoerder daar een businesscase van maken? Ploos van Amstel: “Dan moet er eindelijk aanschafsubsidie van de overheid komen. Willen we nu emissievrij rijden in de stad of niet? Ik denk niet dat opdrachtgevers meer aan vervoerders gaan betalen voor emissievrije distributie. Dat kan wel, maar dan wordt ons brood, melk en biertje ook allemaal duurder. En dat wil de eindconsument weer niet.”

Nu stappen maken
Maar ook met subsidie moet de vervoerder zich nog aanpassen aan de inzet van zijn elektrische truck. Daarom levert Volvo de Electric Range Simulator. Dat zijn diverse service- en ondersteuningspakketten voor onder andere opladen, routeplanning, actieradius en accucontrole. “Dat lijkt me een waardevol pakket”, zegt Ploos van Amstel voor hij weer bij zijn woning uitstapt. “De transitie naar elektrisch vraagt van iedereen inzet: vervoerders, de landelijke overheid, gemeentes. Er moet goed samengewerkt worden om de logistiek de stap naar emissievrije stadslogistiek te laten maken. 2025 is het ijkpunt om elektrisch in de stad te gaan rijden. Er is weliswaar een uitloopfase voor dieseltrucks, maar als we echt elektrisch, schoon en veilig in de stad willen rijden, dan moeten er nu stappen worden gezet!”

Dat is voldoende om over na te denken als we alleen (ongezellig hoor) weer terug rijden naar Rijnsburg. Daar parkeren we de FL Electric en kijken na een dag rijden nog eenmaal op het instrumentarium: nog 115 km aan actieradius. Range anxiety? Geen moment last van gehad!

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: R&R MEDIA ADVIES

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer