Een vrachtwagen van Maxus? Dat kan natuurlijk ook • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Een vrachtwagen van Maxus? Dat kan natuurlijk ook

Het bedrijfswagenmerk Maxus is in Nederland nu actief met de elektrische bestelauto’s eDeliver 3 en eDeliver 9. Maar met een moederbedrijf als SAIC Motor achter zich heeft Maxus nog veel meer producten. Tot aan vrachtwagens toe, zo blijkt in Chili.

Het bedrijf Arauco, in de Chileense regio Biobío actief in bosbouw, gaat daarbij een volledig elektrische Maxus H6 6×2 trekker inzetten. Daartoe sloot het bedrijf een overeenkomst met leverancier Andes Motor en Copec, dat voorziet in laadinfrastructuur.

De vier lithium-ijzerfosfaat accupakketten zijn bij de Maxus H6 achter de cabine geplaatst. Ze zijn elk 282 kWh groot en kunnen een maximale actieradius leveren van 200 km. Het totaalgewicht van de Maxus trekker met oplegger bedraagt 49 ton. De elektromotor levert 490 pk. Copec levert bij de Maxus een 150 kW laadpunt dat een volledige lading in 2 uur mogelijk moet maken.

Er zijn voor zover TTM.nl weet geen plannen om de Maxus H6 ook in Europa te introduceren.

Foto’s: Arauco

Eén reactie op “Een vrachtwagen van Maxus? Dat kan natuurlijk ook

  • Vladimir Chekhuta

    This electric truck is representative of the so-called 3rd direction of electric mobility. Only two are developing here: battery and hydrogen. In China, we can see technology of changing batteries which was invented and standardized. The process takes about 5 minutes. China has already created a lot of similar trucks with a battery capacity of 282 kWh.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer