Elk bochtje nemen met elektronisch gestuurde drieassige betonmixertrailer met afstandsbediening • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Elk bochtje nemen met elektronisch gestuurde drieassige betonmixertrailer met afstandsbediening

Boogert Service uit Nieuwerkerk ontwikkelde en leverde recent de allereerste betonmixertrailer met drie gestuurde assen die bovendien elektronisch op afstand bedienbaar zijn. De trailer, waarvan het Floor-chassis (type FLO-17-30E2) werd geleverd door Pacton Trailers uit Ommen, rijdt en manoeuvreert gemakkelijker dan welke betonmixer dan ook. Eigenaar Ton Boogert: “Hiermee kun je elk bochtje nemen.”

Met drie gestuurde assen die ook nog op afstand apart te bedienen zijn, ben je met deze trailer flexibeler dan een gestuurde, vijfassige mixerauto, zegt Boogert. Zijn bedrijf richt zich sinds 1993 als échte specialist op de verkoop, service en onderhoud van betonmixers, mixerpompen, betonpompen en dickstoffpompen. Boogert is officieel importeur en keuringsbedrijf in Nederland en België voor Schwing-Stetter.

“We bouwen al 30 jaar betonmixers en betonmixertrailers. Momenteel zo’n 15 trailers per jaar en zeker 85 vaste auto’s jaarlijks. De trailers zijn conventioneel drieassig, waarvan as één en drie gestuurd zijn; stangengestuurd of hydraulisch gestuurd.”

“Ik kwam op het idee voor een drieassig gestuurde trailer met elektronische besturing toen ik een vergelijkbare trailer zag voor de agrarische markt. Toen dacht ik dat het voor onze markt ook een goede oplossing zou zijn. Krapper bemeten leverlocaties dan in de betonmarkt zijn er bijna niet. Er wordt – ook in het kader van inbreiding in binnensteden, renovatie en herwaardering van gebouwfuncties – op steeds kleinere ‘postzegels’ gebouwd. Een betonmixerchauffeur staat dagelijks voor de grootste uitdagingen”, vertelt Boogert.

Medio september 2021 werd de eerste betonmixertrailer met elektronische assenbesturing door Boogert Service afgeleverd aan Patrick van den Hoeven Transport en Opslag te Woerden, die onder meer verschillende betoncentrales als klant heeft.

Boogert: “Voor de betonmixermarkt is dit een heel bijzondere trailer. Weliswaar vergt deze uiterst manouevreerbare trailer een extra investering van zo’n 25.000 euro; men krijgt er zeker iets voor terug, aldus Boogert. “Met dit nieuwe trailerconcept, waarvan het chassis wordt uitgevoerd door Pacton Trailers uit Ommen, kan men een betere service bieden op locatie, de bestrating blijft onaangetast, er is minder kracht nodig om een bocht te nemen en de chauffeur rijdt en manoeuvreert veel comfortabeler.”

Boogert werkt met zijn zoon Marc en 11 medewerkers ‘zes dagen per week’ aan de belevering van klanten in de betonmarkt. De betonmixers worden in eigen werkplaats opgebouwd naar wens van elke klant. De chassis voor de betonmixertrailers worden door Boogert Service sinds jaar en dag repeterend bij Pacton Trailers uit Ommen besteld. Normaal gesproken met vijf tegelijk voor de traditionele uitvoering, zegt Boogert. Deze nieuwe superwendbare uitvoering is echter uniek en geheel nieuw in de markt. “Ik verwacht dat specifieke klanten er de voordelen van gaan zien en benutten.”

Volgens Boogert is er inmiddels meer interesse in ´het wendbaarste concept´ voor betonmixers. “Het betreft nu nog een nichemarkt, maar het kon wel eens een grote vlucht nemen de komende jaren. De betonmixermarkt is de laatste jaren sowieso sterk in ontwikkeling, ook voor wat betreft bijvoorbeeld elektrische aandrijving.”

De lengte van het door Pacton geleverde Floor-chassis is ruim 9,5 meter, met een koppelingdruk van 17 ton en een asdruk totaal van 30 ton. Er zijn 12 stalen velgen van 22.5 x 8.25 (naafcentrering) met Goodyear banden 275/70 R 22.5. Voor het asstel bevindt zich aluminium zijafscherming, volgens EG-voorschrift. Er is aluminium tranenplaat boven de assen gerealiseerd, tussen de chassisbalken, in verband met het reinigen. De trailer biedt voorts Willy Vogel centrale smering, een accupakket en uitgebreide led-verlichting.

Het nieuwe, maximaal bestuurbare concept vergde een aangepast stuursysteem én chassis; de ontwikkeling van de nieuwe betonmixertrailer begon al bij de tekenkamer, aldus sales engineer Martin Kosse van Pacton Trailers uit Ommen. “Dezelfde 15 m3 mixer van Schwing Stetter wordt er door Boogert Service opgebouwd, maar het Floor-chassis is duidelijk anders, alleen al voor wat betreft de layout. We bouwen veel chassis voor betonmixers, normaliter met as 1 en 3 gestuurd, het ´normale´ concept voor deze voertuigen.”

De trailer voor Boogert Service heeft drie Tridec EF-S elektronisch gestuurde assen, met een sensor bij de kingpin die de hoekverdraaiing meet ten opzichte van de trekker en die communiceert met de besturingskast voor de assen. Kosse: “Wanneer je normaal rijdt op de weg, blokkeert as 2 en stuurt de trailer als traditoneel. Boven de 80 km per uur wordt het een star systeem. Het voordeel van deze unieke trailer zit hem echter in het manoeuvreren op de kleine ruimte. Dit systeem is super wendbaar bij lage snelheid en je kunt eenvoudig handmatig, maar ook elektronisch met afstandsbediening, bijsturen. Een standaard betonmixer is ook wel wendbaar, maar niet zoals dit concept; dit is op dit moment echt heel erg bijzonder voor een betonmixer.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer