Elvis, het Europese netwerk van transportbedrijven, heeft de Vario Liner in gebruik genomen, een nieuwe dubbeldekstrailer met maar liefst 62 palletplaatsen. De samen met Krone en Wiese ontwikkelde oplegger biedt Elvis meer stabiliteit, een betere handling, kortere omlooptijden en dus meer efficiëntie bij het vervoer van deelladingen.
De schuifzeiloplegger is speciaal ontworpen voor gebruik in het HUB- en lijnvervoer. Hij biedt tot 62 palletplaatsen op twee niveaus en is met zijn Code XL-gecertificeerde opbouw ook goedgekeurd voor ADR-transporten. De presentatie van de nieuwe trailer op de Elvis-HUB in Knüllwald markeerde tevens de officiële start van de verkoop.
“De nieuwe Vario Liner is het efficiënte antwoord op de dagelijkse uitdagingen in het HUB- en reguliere transport”, zegt Nikolja Grabowski, CEO van Elvis “Hij heeft niet alleen meer laadruimte dan zijn voorganger, maar kan ook nog sneller geladen en gelost worden. Dat maakt hem zuiniger en vermindert de transportgerelateerde CO2-uitstoot.”
De nieuw ontwikkelde schuifzeiloplegger kan zowel via de zijkanten als via de achterdeuren worden geladen. Dit concept beperkt de tijd die nodig is voor het laden en lossen van elke lading tot een minimum en garandeert in combinatie met het dubbeldeks systeem ook een laag schadepercentage. Het tweede niveau, dat per segment variabel kan worden ingesteld, vergroot niet alleen het aantal palletplaatsen tot 62, maar voorkomt ook dat goederen verkeerd worden gestapeld en door te grote druk worden beschadigd.
De hoogteverstelling van de afzonderlijke niveau-elementen gebeurt met behulp van een vorkheftruck. Om de veiligheid te allen tijde te garanderen, zijn de segmenten uitgerust met een elektronische vergrendeling die onbedoelde verstelling verhindert. Deze kan alleen worden ontgrendeld door de heftrucktanden in de tussenliggende bodemvakken van het betreffende niveausegment te steken. De bestuurder hoeft niet langer handmatig in te grijpen, wat zijn veiligheid en comfort tijdens het laden aanzienlijk verbetert. De bediening is zeer eenvoudig, een korte instructie volstaat. Eugen Friesen, projectleider en hoofdconstructeur bij Wiese GmbH & Co. KG: “De uitrusting van de trailer als dubbeldeksvariant is een doorslaggevende factor voor een betere benutting van het voertuig. Zo kunnen bijvoorbeeld gepalletiseerde goederen en lange goederen tegelijkertijd en veilig worden vervoerd.”
Door zware goederen op het onderste niveau en lichtere goederen op het bovenste niveau te plaatsen, kan ook een laag zwaartepunt worden gerealiseerd, wat weer een positief effect heeft op de rijeigenschappen en de veiligheid verhoogt. Om het laadproces tot een minimum te beperken, ook bij lange goederen, is de Vario Liner bovendien standaard uitgerust met een hefdak, dat een snellere toegang tot het bovenste niveau mogelijk maakt. Hierdoor kan de lading ook gemakkelijker en sneller worden vastgezet.
De tweede generatie van de Vario Liner voldoet aan de strenge eisen voor ladingbeveiliging met de Code XL en kenmerkt zich bovendien door een nog grotere stabiliteit in vergelijking met het voorgaande model. Zowel het frame als de staanders zijn versterkt. Bijzonder solide geleiders voorkomen dat de tussenplanken kantelen. Björn Budde, verkoopleider Duitsland bij Fahrzeugwerk Bernard Krone: “Het resultaat is een aanzienlijke winst aan comfort en – door de verbeterde rijeigenschappen – een grote plus aan veiligheid in het wegverkeer. Door de hoge flexibiliteit bij het laden zijn we er ook in geslaagd om een aanzienlijke mate van efficiëntie en duurzaamheid bij gecombineerde laadsituaties te bereiken.”
De nieuwe Vario Liner kan per direct bij Elvis worden besteld. Nikolja Grabowski: “We zijn erg blij dat we de ontwikkelings- en testfase van de nieuwe Vario Liner met succes hebben afgerond en onze partnerbedrijven nu weer een geavanceerd hulpmiddel kunnen bieden dat hen helpt om economischer, efficiënter en milieuvriendelijker te werken.”