De Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) rukt vrijwel dagelijks uit om explosieven onschadelijk te maken. Het gaat soms ook om projectielen met een Chemische, Biologische, Radiologische of Nucleaire (CBRN) lading. Voor deze gevallen beschikt Defensie sinds afgelopen over 2 nieuwe Volvo FM CBRN-vrachtwagens en 3 containers, speciaal ingericht voor CBRN-inzet.
De Volvo’s FM9 zijn identiek in specificatie en dus beide voorzien van X-Track hydraulische voorwielaandrijving en een VDL haakarmsysteem. De voertuigen zijn geleverd inclusief 3 (identieke) containers voor CBRN-hulpmiddelen gemaakt door Gemco.
Verder zijn de voertuigen uitgerust als voorrangsvoertuig, dus inclusief onder andere optische- en akoestische signalering (tweetoon en blauwe flitsers) en is de snelheidsbegrenzer ingeregeld op 110km/h.
De FM’s staan 24/7 stand-by om binnen de landsgrenzen op een dergelijk explosief af te gaan. Het kan gaan om een geïmproviseerd exemplaar, waarbij springstof is gecombineerd met een CBRN-lading, maar ook om een conventioneel explosief met een chemische lading. Denk daarbij aan gasgranaten.
De Volvo’s zijn bovendien in te zetten bij het ruimen van explosieven in een chemisch verontreinigde omgeving of in sterk vervuilde grond. De FM’s, uitgevoerd als 4×2 bakwagen en voorzien van de D11 motor met 330 pk. De Volvo’s zijn voorzien van een I-Shift versnellingsbak en vervangen de oude wagens die Defensie ooit overnam van de brandweer.
Defensie heeft een speciaal CBRN-peloton binnen de gelederen. Dit is als enige in Nederland gespecialiseerd in het ruimen van explosieven met een CBRN-lading.
Overheid moet eens eerder in eigen keuken kijken en vergeet Europese aanbesteding
die andere landen denken eerst aan eigen economie