Ga naar hoofdinhoud

Farmtrans heeft klik met Volvo

Het Moerdijkse transportbedrijf Farmtrans is groot in het vervoeren van voedingsmiddelen. Van bulk tot geconditioneerd over de weg, water en het spoor. Van de 220 voertuigen is iets meer dan een derde een Volvo.  [INHOUD|INDEX TTMnl2019_2_58]

“Volvo in de vloot, dat is een bewuste keuze”, vertelt Theo Bos. Hij richtte het bedrijf in 1987 op en stuwde het van één auto naar wat het nu is. En hoewel hij zijn aandeel recent verkocht, is hij binnen Farmtrans er nog steeds werkzaam. “Officieel sta op de loonlijst als ‘logistiek adviseur’. Maar in de dagelijkse gang van zaken ben ik zeg maar ‘Chef Bulk,” grinnikt hij. “Wij kiezen voor Volvo omdat zowel het merk als de FH’s die Farmtrans inzet bij het bedrijf passen. Volvo staat voor mij voor veiligheid, kent een Planet Proof aanpak en heeft een net verbruik dat binnen onze bandbreedte zit. Dat zijn KPI’s die ons aanspreken.” Uit de mond van Theo Bos is dat echt een compliment, want echte merkbeleving is hem vreemd. Voor de voormalig werktuigbouwkundige is een truck toch vooral een stuk gereedschap waarbij eigenlijk alleen een goede TCO telt.  

Theo Bos, Farmtrans

Graag gezien
“Aanvankelijk was het verbruik niet eens de grootste drijfveer om Volvo’s te kopen”, vertelt Bos. “Dat kwam er eigenlijk gewoon bij. In het begin zochten we een truck waar onze chauffeurs graag mee gezien willen worden, die voorop loopt qua veiligheid en waar een goede organisatie achter zit. Dat laatste vinden wij al jaren in de Volvo-dealer Bluekens.” Maar naarmate de tijd verstreek merkte Bos dat hij ook voordeel heeft van het groene imago van het merk. “De laatste jaren is de eerste vraag van onze klanten steevast hoe wij denken bij te dragen aan het verlagen van hun CO2-footprint. Dan helpt het enorm als je over motoren kunt beschikken met een goed verbruik. Want elke liter die niet door de motor heengaat, levert ook geen uitstoot op én kost ons niets.”

Software
Dat wil overigens niet zeggen dat het niet nóg beter kan. Bos:“Ik begrijp nu dat Volvo net gekomen is met speciale fleetsoftware waardoor hun voertuigen nóg zuiniger gaan rijden. Dat vind ik ergens wel grappig, want ik denk eigenlijk dat wij het grootste deel van dat pakket al jaren in praktijk brengen. Onze dealer programmeert onze Volvo’s namelijk al grotendeels zo. Maar het is makkelijk dat Volvo een dergelijk pakket nu als een kant en klare optie aanbiedt. Want wij weten hier dat het écht werkt. Onze trucks rijden er een keiharde 4,5 tot 5 procent zuiniger door. Zomer en winter, met regen, kou en tegenwind.”

85 km/h
En dan is de Farmtrans-versie nog niet eens zo uitgebreid als het hele Fleetsoftware-pakket. “Wij zijn samen met Bluekens begonnen met het instellen van de topsnelheid op 85 km/h. Ook hebben we de kickdownfunctie gedeactiveerd. We hebben ook de tijd begrensd dat het voertuig stationair kan draaien. Maar daar hadden we aanvankelijk buiten de realiteit van de dag gerekend. Onze auto’s rijden nagenoeg volcontinu. Dat betekent dat onze chauffeurs ook vaak overdag in het voertuig moeten rusten en slapen. Dat verklaarde voor een groot deel dat stationair laten draaien: als je overdag bij 30 graden plus in die cabine ligt, wil je wel wat koelte. Vindingrijk als ze zijn, hadden ze in no time uitgevonden hoe ze die stationairbegrenzing kunnen omzeilen om de airco te blijven kunnen gebruiken. Daarom zetten we nu I-ParkCool, de geïntegreerde standkoeling van Volvo, op onze auto’s. Dan hebben onze jongens een goede rust en wij toch minder verbruik”,legt Bos uit.

Niet meer manueel
De nieuwe Fleetsoftware van Volvo gaat echter nog een tandje verder. Daarmee kan de chauffeur ook niet meer manueel schakelen, staat I-See in Eco Level 3 en zijn de over- en underspeed geoptimaliseerd op een kruissnelheid van 80-85 kilometer per uur. “Dat zijn dingen die wij nog niet hebben”, vertelt Bos. “Dus dat maakt deze software voor ons zeker interessant.”

Volgens Bos is het aanpassen van de software in de auto overigens maar één kant van de zaak. “Je chauffeurs moeten de auto ook goed begrijpen. Anders halen ze er nooit alles uit. Daarvoor hebben wij zes man in dienst, drie mentoren en drie chauffeurscoördinatoren. Die verzorgen de opleidingen en geven binnen onze Farmtrans Academy aanvullende trainingen zodat de chauffeurs kunnen lezen en schrijven met hun trucks. Op hun beurt worden die mentoren en coördinatoren weer door Volvo bijgeschoold. En dan hebben wij nog de bandenspanning als punt van zorg. Onze voertuigen hebben nog geen TPMS. Dat is ook lastig omdat wij steeds omkoppelen. Dat maakt de controle van de banden nog eens extra moeilijk dus daar moeten we echt naar gaan kijken.”

Niet te veel pk’s
“Wat ik ook belangrijk vind”, meent Bos, “is dat je de juiste motorisatie neemt die past bij het werk dat er met de truck gedaan wordt. Ik ben geen voorstander van veel pk’s. Want als je ze hebt, ga je ze gebruiken. Dus rijden wij nationaal maximaal 420 pk en internationaal 450. Dat is voldoende op de weg en houdt het verbruik aardig op de rails.”

Wat dat betreft is Bos ook benieuwd wat het nieuwe I-Save van Volvo voor zijn bedrijf kan betekenen. “We rijden er nog niet mee want het is net op de markt. Maar naar wat ik lees zou het precies kunnen zijn wat wij zoeken: tot 300 Nm meer koppel is natuurlijk wat je wilt. Want dan kan de auto heel lang in dezelfde versnelling blijven staan én op de helling veel langer zijn snelheid vasthouden. Dat scheelt brandstof. Volvo claimt tot wel 7 procent. Dat lijkt mij een percentage om van te dromen. Het systeem schijnt te lonen voor auto’s die 120.000 km per jaar of meer rijden. Nou, daar komen wij wel aan.”

TEKST: BERT ROOZENDAAL | FOTO’S: ROOZWORKS, FARMTRANS, VOLVO TRUCKS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer