Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Actros als basis 34,5 meter LZV

De Finse transporteur Törmäselle heeft een nieuwe Mercedes-Benz Actros in ontvangst genomen van Mercedes-Benz Trucks Finland. Törmäselle rijdt onder meer bulkcontainers voor Hoyer en doet dat met indrukwekkende 34,5 meter LZV’s.

De Actros is een 2653 6×2 trekker, voorzien van de OM471 motor met 530 pk. De Actros is voorzien van de GigaSpace cabine en alle apparatuur voor ADR-vervoer. De vervoerder zet de Actros in voor Hoyer en op die manier ontstaat er met een 40 voets container en daarachter drie twintigvoeters een combinatie van 34,5 meter en een totaalgewicht van 76 ton. Hoe bijzonder deze ‘trein’ er ook uitziet, dergelijke lengtes en gewichten zijn in Finland de normaalste zaak van de wereld.

2 reacties op “Foto’s: Actros als basis 34,5 meter LZV

  • Theoretisch is de beweerde 1x 40 ft + 3x 20 ft containers mogelijk, maar niet binnen die 34,5m. Ook met kortgekoppelde trailers kom je volgens mijn berekening al over de 35 meter. Binnen de in Finland maximaal toegestane 36 m lukt het net wel.
    Echter, dit is niet wat er op de foto’s staat. Dit is toch echt een B-triple combinatie met 4x 20 ft containers. In deze opstelling is ook 2x 20 ft met daarachter een 40 ft (of 45 ft) mogelijk. Wellicht werd dat bedoeld?
    Eventueel zou ook 2 30 ft met daarachter 2 20 ft of 1 40 ft kunnen.
    Mits de voorste 2 trailers daarop voorbereid zijn. (Deze lijken verder ook geen uittrekbaar chassis te hebben.)

  • Theoretisch is een 40 ft plus 3 20 ft containers mogelijk. Echter niet binnen die 34,5m.
    Volgens mijn berekening kom je zelfs met kortgekoppelde trailers op minimaal 35 m. Binnen de maximaal toegestane 36 m kan het wel.
    Echter, dat is niet wat er op de foto’s staat. De voorste container is een 30 ft.
    Op dat (zo te zien niet uittrekbare) chassis kan waarschijnlijk ook een 20 ft vervoerd worden. (En wellicht is op de 2e trailer ook een 30 ft mogelijk.)
    Op de achterste trailer kan wel een 40 of 45 ft container i.p.v. 2x 20 ft.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer