Foto's: De Boer gebruikt dikke MAN TGX als LZV naar Scandinavië • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: De Boer gebruikt dikke MAN TGX als LZV naar Scandinavië

De Boer Transport in Tijnje zet een nieuwe MAN TGX 26.510 in als basis voor een LZV combinatie. De drie assige motorwagen is voorzien van alle luxe en veiligheidssystemen en is goedgekeurd als LZV in Nederland en Duitsland. De Boer Transport zet de nieuwe MAN in voor het groupage transport van- en naar Scandinavië.

Met de nieuwe MAN is de vloot van De Boer Transport inmiddels vijf LZV combinaties groot, plus nog een aantal trekker- oplegger combinaties. De MAN is de tweede truck van dit merk in de vloot. Eerder leverde Wierda Bedrijfswagens in Heerenveen al een 4×2 trekker die wordt ingezet voor het tanktransport. Eigenaar Douwe Jan de Boer: “Onze eerste MAN was een jong gebruikte trekker. De ervaringen met MAN dealer Wierda Bedrijfswagens waren dermate goed dat we die truck hebben ingeruild op een nieuwe. Een probleemloze auto waar we prima resultaten mee halen.”

De nieuwe MAN TGX is uitgerust met de GX cabine, dat is de grootste cabine die dit merk levert, in combinatie met alle luxe aan boord zoals een premium interieur, een grote koelkast, het SmartSelect systeem en ACC met Stop and Go. Verder is de truck uitgerust met LCS, het actieve blinde hoek-waarschuwingssysteem aan beide kanten van de truckcombinatie en de Lane Return Assist. Als krachtbron staat de beproefde D26 Euro6D motor onder de cabine met 510 pk. In combinatie met de MAN TipMatic versnellingsbak met ‘EfficientCruise’. Alles bij elkaar een bijzonder efficiënte aandrijflijn, zo beaamt De Boer: “Meteen al bij de eerste twee ritten als LZV naar Zweden zette de nieuwe MAN een keurig verbruikscijfer neer. Dat belooft veel voor de toekomst als de aandrijflijn ingelopen is. Daarbij komt dat de vaste chauffeur van deze nieuwe MAN bijzonder tevreden is over het comfort en de rijeigenschappen.”

De MAN werd geleverd met een volledig luchtgeveerd en extra laag chassis. Carrosseriebouw Yntema verzorgde de opbouw met een zogenaamd ‘nul’ frame voor BDF bakken. Hierdoor is het mogelijk om de Krone vouwwand afzetbakken met een inwendige hoogte van 286,5 cm binnen de legale maximale hoogte te vervoeren. De gesloten opbouw met zijdeuren combineert de voordelen van een box op het gebied van veiligheid en ladingzekering met een schuifzeil opbouw qua bereikbaarheid van de lading. Achter de MAN truck is een twee assige dolly gekoppeld met daarop een 13,60 oplegger. Met deze combinatie vervoert De Boer Transport met name volumineuze groupagelading naar Scandinavië waarbij de LZV een derde meer volume meeneemt dan een traditionele oplegger. Dat leidt tot een belangrijke reductie van brandstof en CO2.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer