Foto's: Eerste Iveco voor Klein Transport is meteen een S-Way op LNG • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Eerste Iveco voor Klein Transport is meteen een S-Way op LNG

Klein Transport uit Winschoten heeft onlangs de eerste Iveco in het wagenpark opgenomen. Een duurzame stap meteen, want het gaat om een S-Way op LNG. Directeur Pascal Klein is enthousiast over de komst van een nieuw gezicht binnen het wagenpark: “Ik vind het gewoon een hele mooie auto, het is leuk om een keer een buitenbeentje in het huidige wagenpark te hebben, om die durf gewoon te hebben.”

In 2009 is Pascal samen met zijn broer begonnen met twee vrachtwagens. Door de jaren heen is het bedrijf langzaam gegroeid en vandaag de dag telt Klein Transport 20 voertuigen die dagelijks worden ingezet voor verschillende doeleinden. Het grootste deel van het wagenpark wordt ingezet voor tanktransport, specifiek voor het vervoeren van chemicaliën. Daarnaast is Klein Transport actief in geconditioneerd- en internationaal vervoer.

Het rijden met een LNG-truck is niet nieuw voor het familiebedrijf. De Iveco S-Way is de tweede trekker op LNG binnen het wagenpark. Na de proef op de som genomen te hebben is Klein Transport nu klaar voor de volgende vrachtwagen op vloeibaar aardgas. “We hebben altijd geloofd in de uitbreiding van LNG”, zegt Klein. Het Maut-voordeel dat in Duitsland geldt is een belangrijke factor, maar ook de groei van het aantal tankstations in Europa. Klein: “Voor ons ligt Hamburg op de route, maar de uitbreiding in Bremen en Sittensen zorgt voor meer mogelijkheden.”

De Iveco S-Way is uitgerust met een 460 pk sterke cursor 13 motor en heeft 2.000 Nm koppel. Met het grootste formaat tanks, tweemaal 540 liter, is een actieradius haalbaar van maar liefst 1.600 kilometer. Pascal kwam erachter dat het bereik van de vorige LNG truck niet genoeg was. “Wij zochten naar een grotere actieradius en dan kom je al snel uit bij Iveco”, verantwoordt Klein zijn keuze. De maximale geluidsemissie van nog geen 71 dB(A) in de Silent-modus maakt dat Klein Transport ook ‘s nachts voor derden kan gaan koppelen met koelers.

Een alternatieve aandrijving vraagt om een flexibele houding. “Het is belangrijk dat ook chauffeurs meedenken, LNG tanken is een samenspel tussen de planning en de chauffeur”, zegt Klein, die de brandstoftransitie niet in 1 jaar ziet gebeuren. “Je hele organisatie moet hier aan wennen en chauffeurs moeten ervoor openstaan.”

De Iveco is afgeleverd door Iveco NLS. Sales Area Manager Lucien Peskens is blij met de aflevering: “Het is mooi om te zien dat tegenwoordig een LNG truck qua uitstraling niet meer onderdoet voor een diesel. Deze auto is een visitekaartje voor beide partijen.” Hoving Truckservice heeft de opbouw naar wens van Klein Transport verzorgd. Onder andere het spuitwerk en diverse verlichting gaven de Iveco S-Way net wat meer body. Iveco-dealer Cornelis Bedrijfsauto’s uit Veendam gaat het onderhoud van de S-Way op zich nemen. “Wij hebben een eigen werkplaats waar we veel preventief onderhoud doen aan ons wagenpark. Wij kunnen ons geen stilstand veroorloven, alles draait om snelheid. Voor de LNG truck hebben we een onderhoudscontract omdat we niet bekend zijn met de LNG techniek”, aldus Pascal Klein.

Chauffeur Marius Dieke is blij met zijn nieuwe auto. Hij is al 11 jaar werkzaam voor Klein Transport en heeft de S-Way op het gebied van styling naar zijn smaak mogen maken. In de cabine is Marius van alle gemakken voorzien. Zo heeft hij een 50 liter koelkast met vriezer, Hi-Connect infotainment-systeem met tomtom trucknavigatie en stand kachel en -airco.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer