Foto’s: Iveco zet Alexa naast chauffeur in vernieuwde S-Way • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Iveco zet Alexa naast chauffeur in vernieuwde S-Way

Iveco heeft dinsdag in een online presentatie een vernieuwde S-Way gepresenteerd. Aan het uiterlijk van de truck is niets veranderd, maar wel aan de aandrijflijn en onderstel. De S-Way moet daarmee tot drie procent zuiniger zijn. Iveco introduceert ook de Driver Pal, in de vorm van Amazons Alexa.

Iveco heeft de afgelopen jaren wel vaker voorop gelopen als het gaat om ‘connectivity’, met onder meer haar eigen Iveco Control Room, waarmee alle Iveco’s live te volgen zijn. Er komt nu nog veel meer bij met Iveco Driver Pal. Dat biedt alle functies waarmee chauffeurs hun digitale leven aan boord kunnen brengen en hun persoonlijke en werkleven kunnen vergemakkelijken: via spraakopdrachten aan Alexa kunnen ze allerlei taken uitvoeren terwijl ze afleiding minimaliseren – hun agenda beheren, muziek of hun favoriete podcasts afspelen, andere Alexa-apparaten bellen, het nieuws, weer- en verkeersrapporten controleren en zelfs toegang krijgen tot hun Alexa-compatibele domoticaapparaten.

De Iveco Driver Pal introduceert twee vaardigheden Amazons AWS Professional Services en Alexa Auto-team: MyIveco en MyCommunity. De MyIveco-vaardigheid stelt de bestuurder in staat om op een geheel nieuwe manier met het voertuig te communiceren. Chauffeurs kunnen vocale commando’s gebruiken om hun reis te beheren en hun route te plannen: hun bestemming instellen, parkeerplaatsen en tankstations onderweg vinden met hun navigatiesysteem, van route veranderen om druk verkeer te vermijden en restaurants en hotels zoeken. Ze kunnen hun Driver Style Evaluation-score controleren en om tips vragen om veiliger en efficiënter te rijden. Op langeafstandsmissies zal de Iveco Driver Pal hen zelfs vertellen wanneer ze moeten stoppen voor hun rust op basis van tachograafinformatie.

MyIveco stelt bestuurders ook in staat om vóór hun reis een voertuigcontrolelijst te lanceren en geïnformeerd te worden over het onderhoud en de gezondheidsstatus van de belangrijkste componenten van hun voertuig, zoals banden, batterijen, filter, koppeling en remblokken. Ze hebben toegang tot informatie over de efficiëntie van de truck, bekijken tips over hoe ze deze kunnen verbeteren, boeken een servicestop bij de dealer van hun keuze. Als ze een technisch probleem hebben, kunnen ze de Iveco Control Room om hulp vragen en, indien nodig, de Assistance Non-Stop-service activeren en toegang krijgen tot de Remote Assistance Service en Over-The-Air-updates.

Chauffeurs kunnen MyIveco ook gebruiken om verschillende functies in de cabine te activeren, zoals het instellen van de airconditioning- en verwarmingssystemen, het in- en uitschakelen van lichten, het inschakelen van media en nog veel meer. Dat kan zelfs op afstand met de smartphone. De functionaliteiten van MyIveco gelden trouwens ook voor de vernieuwde Iveco Daily.

MyCommunity fungeert als een digitaal 27mc bakkie, waardoor de gebruikers deel kunnen uitmaken van een chauffeursgemeenschap. Ze kunnen spraakberichten uitwisselen met andere chauffeurs en bijvoorbeeld berichten zoeken langs hun route of in de buurt van hun bestemming. Ze kunnen informatie delen en beluisteren over verkeersomstandigheden of wachtrijen bij grenscontroles, wat helpt om onverwachte vertragingen te voorkomen, of tips over de beste parkeerplaatsen of restaurants en andere nuttige informatie. Taal is geen belemmering, aangezien MyCommunity zal vertalen van en naar het Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans – en er zullen meer talen volgen.

MyCommunity staat open voor alle chauffeurs (niet alleen de Iveco-rijders), waardoor een bredere chauffeursgemeenschap kan ontstaan waar ze advies, tips uitwisselen en contact houden met andere chauffeurs op hun route.

Slechts twee jaar na de introductie van de S-Way komt Iveco al met een update. Er zijn in die tijd ruim 25000 S-Way’s verkocht, waarvan dik 6500 op CNG of LNG. Iveco introduceert voor de S-Way nu de Euro 6-e norm voor haar motoren. Daarmee kan HVO100 worden getankt. De Cursor 13 is uitgebreid met twee nieuwe vermogens, 490 en 530 pk. De Cursor 9 is er nu ook in 340 pk. De Cursor 13 heeft nu ook nieuwe enkelereductie achterassen met ratio’s tot 2.31:1, verkrijgbaar met standaardprofielbanden. Extra functies dragen bij aan de brandstofefficiëntie van de Iveco S-Way. Ze omvatten de nieuwe Eco-modus voor het automatische airconditioningsysteem, die onnodige energieabsorptie elimineert, en de nieuwe aerodynamische afdekkingen van de A-stijl die de luchtstroom rond de cabine verder verbeteren. Volgens Iveco moeten al deze aanpassingen zorgen voor een brandstofbesparing van ongeveer 3 procent. Iets duurder wordt de S-Way er ook van: 1 tot 1,5 procent, die volgens Iveco echter in een jaar tijd is terug te verdienen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer