Foto’s: Nico Mooij gaat intermodaal met containers met dubbel-laadvloersysteem • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Nico Mooij gaat intermodaal met containers met dubbel-laadvloersysteem

Mooij Forwarding & Logistics heeft achttien containers met een double deck-laadsysteem in gebruik genomen en start hiermee intermodaal groot-volumetransport. Deze vorm van transport betekent maximale kostenbesparing èn winst voor het milieu. Containers kunnen immers over weg, water en spoor worden vervoerd. Op deze manier doet groot-volumetransport zijn intrede in het intermodaal vervoer.

“Na de coronacrisis worden we keihard geconfronteerd met de milieucrisis,” zegt directeur Nico Mooij. “De wegen raken weer vol en de meeste vrachtwagens rijden nog steeds op diesel. We moeten een modal shift maken, meer vervoer per trein en per schip. Dat doen wij met dit materieel, gecombineerd met een perfecte organisatie van voor- en natransport, en real-time tracking.”

Mooij Forwarding & Logistics onderhoudt dagelijkse diensten tussen diverse bestemmingen in Oost- en West-Europa. Daarbij wordt al langer gebruik gemaakt van groot-volumeopleggers met dubbele laadvloer. Als aanvulling hierop ontwikkelde Mooij een dubbel-laadconcept voor zeecontainers. Mooij biedt vanaf nu zijn double deck-transporten ook multimodaal (weg / spoor / binnenvaart / shortsea / ferry) aan.

De 45 ft containers in high-cube uitvoering hebben een inwendige hoogte van 298 cm. Aan de binnenwanden zijn verticale profielen aangebracht waarmee op elke gewenste hoogte laadbalken horizontaal kunnen worden ingehaakt. De capaciteit van de container wordt hiermee verdubbeld van 33 naar 66 europallets (oftewel van 27 naar 54 blokpallets).

De containers worden over de weg vervoerd op speciale lage containerchassis die worden ingezet bij laadpunt en bestemming. De containers kunnen op elke multimodale terminal worden overgezet naar een andere transportmodus.

Mooij: “Wij zijn flexibel inzetbaar en kunnen vrijwel elke bestemming offreren, en voor onze klanten een besparing van 25 tot 35 procent realiseren.” Hij verwacht in de toekomst het aantal double-deck containers uit te breiden, evenals het aantal bestemmingen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer