Foto's: Scania PHEV voor LCW Groningen • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Foto’s: Scania PHEV voor LCW Groningen

Afgelopen week heeft Logistiek Centrum Westpoort (LCW) uit Groningen een Scania P360 plug-in hybride truck in gebruik genomen. De Scania P 360 B6x2*4LB 20H Plug-in Hybride Multi Battery heeft een gestuurde en hefbare naloopas en een P cabine met hoog dak. Hij wordt gebruikt voor de bevoorrading van voornamelijk speciale bouwmaterialen in en rond de milieuzone in de binnensteden waaronder Amsterdam en Groningen.  In combinatie met een elektrische heftruck zorgt de transporteur er daarmee voor dat de lucht schoon blijft en er geen herrie meer is richting de bouwplaats.

LCW opende begin dit jaar voor zijn klanten in de bouw al een bouwhub op de Londenweg langs de A7. Op deze overslagplek worden de materialen voor bouwprojecten in Noord-Nederland in pakketten verzameld om het aantal vervoersbewegingen met zestig procent terug te dringen. De nieuwe hybride vrachtauto brengt deze bouwpakketten straks CO2-neutraal op plek van bestemming.

“Als transportbedrijf met zo’n 100 eenheden, waarvan de helft Scania, zijn wij al langer op zoek naar oplossingen om schoner en zelfs helemaal zero-emissie te kunnen werken”, vertelt wagenparkbeheerder Pieter Vonck. “Want uiteraard moeten wij mee in de energietransitie en die verantwoordelijkheid gaan we zeker niet uit de weg. De grootste uitdaging die wij daarbij tegenkomen, is voorlopig niet eens de energievoorziening. Dat komt omdat wij al een aantal jaren bezig zijn om zoveel mogelijk zelf onze elektrische energie op te wekken. Daarvoor hebben we nu 2.500 zonnepanelen liggen. En de zware aansluiting hebben we al. Onze grootste uitdaging zit in de dagelijkse afstanden van 400 km plus die wij moeten overbruggen. Dat gaan we nog niet redden met een elektrische truck.”

Ook wil LCW nu al ervaring op doen met elektrisch rijden. “Daarnaast hebben we de zekerheid dat vanaf 2025 steden als Amsterdam en Groningen van ons verwachten dat we binnen de milieuzones zero-emissie distribueren. We kunnen theoretisch wel onze vrachten op een hub buiten de milieuzone afgeven aan een zero-emissie binnenstadvervoerder. Maar onze goederen lenen zich daar niet echt voor. Wij rijden met speciale onderdelen voor de bouw die vaak afwijkende maatvoeringen hebben. Die zetten wij op de bouwplaats af met een elektrisch aangedreven meeneemheftruck. Dat soort expertise is schaars bij binnenstadvervoerders. Dat willen we echt zelf doen voor het beste resultaat. Voor Groningen hebben we zelf een bouwhub ingericht aan de rand van de stad en leveren we vanaf begin dit jaar gebundelde werkpakketten voor derden af in het centrum. De voordelen: minder vervoersbewegingen, minder overlast en Zero-emissie. En dat is waar de Scania Plug-in Hybride Multi Battery techniek ons moet gaan helpen. Met die auto verwachten we dankzij de negen liter 360pk sterke dieselmotor in combinatie met de elektrische techniek én zuiniger te rijden dan met onze dieselvoertuigen én binnen de milieuzone helemaal elektrisch te kunnen opereren. Dan krijgen onze klanten de service die ze van ons gewend zijn maar dan binnen de milieuzone helemaal zero-emissie.”

De nieuwe Scania Plug-in Hybride Multi Battery beantwoordt aan de vraag die LCW, en vele andere vervoerders, heeft voor bouwlogistiek in binnensteden. Met zijn drie batterijen met een verhoogde energiedichtheid heeft hij 90 kW aan boord waarmee de auto via een 115 kW sterke elektromotor tot zestig kilometer elektrisch kan rijden. Daarnaast is hij uitgerust met een CCS-oplaadconnector om vanaf het elektriciteitsnet te kunnen laden. Via DC-laden met 95 kW/h zijn de batterijpakketten binnen 35 minuten weer voor 80 procent vol. Verdere winst zit in het terugwinnen van energie via remgeneratie zoals een moderne Formule 1 auto.

Vonck wil daarnaast gebruikmaken van Scania Zone. Die functie helpt de chauffeur door binnen een vooraf ingestelde zone automatisch om te schakelen van diesel naar elektrisch en andersom. In feite een uitgebreide manier van geofencing. “Zo weten we zeker dat we binnen milieuzones ook echt zero-emissie rijden. De range van de PHEV op zijn elektromotor moet voor ons werk in Amsterdam ruim voldoende zijn”, overweegt Vonck. “Achter de truck komt een middenasaanhanger. Die laat de chauffeur buiten de milieuzone staan voor het de stad ingaat. Als hij dan terugkomt, kan hij de goederen uit de aanhanger doorladen naar de bakwagen voor een tweede ronde.”

Vonck weet dat zijn nieuwe truck door veel gemeenten nog niet als volwaardige elektrische oplossing gezien wordt. “Ik vind dat onbegrijpelijk. Iedereen kan zien dat we over tweeëneenhalf jaar niet plotseling allemaal elektrisch zullen rijden. Daarbij moet er nog begonnen worden met de aanleg van laadinfrastructuur voor trucks. Dan is een plug-in hybrid een prachtige tussenoplossing: zero-emissie waar het moet, Euro 6 waar het kan. Ik ben blij dat Scania zich hard maakt voor deze techniek. Want op dit moment is de PHEV echt onterecht een ondergeschoven kind.”

 Toch maakt Vonck zich geen grote zorgen. “Onze huidige auto op Amsterdam was aan vervanging toe. Door deze auto juist nu te kopen, verwachten wij vanwege de overgangsregeling die Amsterdam heeft er nog tot 2030 mee te kunnen rijden. Tegen die tijd weet ik zeker dat het elektrisch rijden zo’n sprong gemaakt heeft, dat we dan veel mooiere technieken voorhanden hebben met een veel betere actieradius. En tot die tijd kunnen wij alvast mooi ervaring opdoen met elektrische stadsdistributie en zaken als opladen en het zo efficiënt mogelijk rijden. Wat ik begreep van de instructie is bijvoorbeeld dat onze chauffeurs moeten aanleren dat ze alle reststroom in de batterijen onderweg naar huis ook echt gebruiken. Stroom is goedkoper dan diesel en zeker onze stroom. Want wij zijn nu aan het kijken hoe we de energie van ons dak kunnen opslaan zodat de truck er ’s nachts op eigen terrein mee opgeladen kan worden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer