Girteka leent 145 miljoen euro voor vlootvernieuwing • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Girteka leent 145 miljoen euro voor vlootvernieuwing

De Litouwse logistiek dienstverlener Girteka Logistics is 145 miljoen euro rijker. Het bedrijf heeft het miljoenenbedrag na een intensieve voorbereiding geleend van een hele reeks banken, onder van ING. Girteka gaat het geld gebruiken om dit jaar en in 2022 haar vloot te vernieuwen. Girteka heeft de grootste vloot van Europa, met meer dan 8.000 vrachtwagens.

Girteka heeft met de nieuwe trucks de ambitie om de arbeidsomstandigheden van haar medewerkers en de veiligheid op de wegen te vergroten.

Na de evaluatie van meerdere exportkredietagentschappen en bankinstellingen ontving Girteka Logistics toezeggingen van meer dan 700 miljoen euro voor hun investeringsprogramma voor 2021 en 2022, wat de aanvankelijke vereisten ver overtreft. Girteka Logistics was ook het eerste bedrijf in de Baltische regio dat ooit gebruik maakte van het Export Finance-programma voor de aankoop van een nieuwe vloot, tot nu toe meestal bedoeld voor de financiering van nieuwe productie-uitrusting.

Tomas Kalvaitis

“Zo’n overeenkomst bereiken in een wereldwijde pandemie is een solide indicatie van het vertrouwen in ons bedrijf en in onze plannen voor duurzame ontwikkeling. De investering in de uitbreiding van nieuwe vrachtwagens en opleggers zal ons in de eerste plaats in staat stellen om de beste arbeidsomstandigheden voor onze werknemers te garanderen met de nadruk op de veiligheid van de chauffeurs, aangezien de modernste, nieuwe vloot de beste werkervaring mogelijk maakt en de nieuwste technologische oplossingen mogelijk maken om extra veiligheid op de weg te garanderen. Niet minder belangrijk zijn de lage CO2-emissies van de nieuwe vrachtwagens, die ons de kans bieden om onze impact op het milieu aanzienlijk te verminderen”, aldus Tomas Kalvaitis, Treasury Manager bij Girteka Logistics.

Credit Suisse (Zwitserland) was de aangewezen coördinator en de eerste instelling die Girteka Logistics krediet verleende, waarbij exportkredietagentschappen als garantie werden gebruikt. Na deze overeenkomst hebben ook andere banken kredieten aan Girteka Logistics verstrekt, met name Bayerische Landesbank (Duitsland), Citibank, N.A. (kantoor Londen), DZ Bank AG (Duitsland), ING Bank, een filiaal van ING-DiBa AG (Duitsland), en Landesbank Baden-Württemberg (Duitsland). De leningen werden gedekt door exportkredietverzekeringen van de Bondsrepubliek Duitsland en Nederland. De exportkredietgaranties van de Bondsrepubliek Duitsland worden beheerd door Euler Hermes Aktiengesellschaft en die van Nederland door Atradius Dutch State Business.

Na de evaluatie van de bovenvermelde instellingen ontving Girteka Logistics toezeggingen van meer dan 700 miljoen euro, wat veel meer is dan de aanvankelijke behoeften. De onderneming heeft ervoor gekozen dit jaar financieringsovereenkomsten te sluiten voor 145 miljoen euro en onderzoekt de mogelijkheid van verdere financiering in de nabije toekomst.

Kalvaitis: “Door het investeringsprogramma veilig te stellen, tonen we ook een sterke betrokkenheid bij de partners die zowel dit jaar als volgend jaar een vloot van enkele duizenden trucks en trailers kunnen leveren. Een vlootuitbreiding van een dergelijke omvang zal ook helpen onze strategische droom – om tot de top tien van logistieke bedrijven in Europa te behoren – nog sneller te verwezenlijken.”

De investering zal worden gebruikt voor de aanschaf van een niet nader genoemd aantal van de nieuwste truck- en trailermodellen, geproduceerd door grote OEM’s zoals DAF en Schmitz Cargobull. Deze bedrijven hebben ook een belangrijke rol gespeeld bij het veiligstellen van de investering, door zich te verbinden tot een specifieke productie-output en door de financiële levensvatbaarheid van Girteka Logistics te onderschrijven om de order uit te voeren.

In de afgelopen 25 jaar is Girteka Logistics uitgegroeid van het idee van één man tot het grootste asset-based transportbedrijf in Europa. Deze investering wordt beschouwd als een belangrijke verwezenlijking, die zowel een weerspiegeling is van de geschiedenis van het bedrijf als een versterking van de positie van Girteka Logistics op de internationale markten.

6 reacties op “Girteka leent 145 miljoen euro voor vlootvernieuwing

  • Fred van Putten

    Tsjonge jonge Arjan Velthoven,moest dat nu echt dit bla bla persbericht van Girteka publiceren met jouw naam er boven? Van jouw ben ik andere stukken gewend!
    Weer een zich „ logistiek dienstverlener“ noemende platte vervoerder die dankzij onderbetaling van zijn personeel en het sjoemelen met rij-en rust tijden en allerlei andere EU wetgeving probeert fatsoenlijke bedrijven uit de markt te drukken! Het zou te prijzen zijn als TTM daar eens een goed artikel over zou schrijven!

    1. Harrie

      globale rekensom; 145 miljoen delen op 150K per combinatie is goed voor het vervangen van ca. 950 combinaties. Een bedrijf met 8000 combinaties zou deze investering eigenlijk uit de Cashflow moeten kunnen voldoen en niet zich aan tig banken te hoeven onderwerpen. Dus zelfs met gebruikmaking van de (oneerlijke) concurrentievoordelen is het nog niks met Girteka CS

  • Jan

    Ja die mannen hebben het uitgevonden hoor ; Girteka ; Vlantana ; Waberer. En ze worden nog de hemel in geprezen ook door de journalistiek. Afbraak van nette en eerlijke West – Europese transportbedrijven ; niet meer en niet minder.

  • En juist daarin schuilt het gevaar . De banken lopen nu enorme risico’s , maar durven de duimschroeven later als dat nodig , is niet aan de draaien , omdat ze dan hun investering kwijt zijn . De banken zitten anders met een onverkoopbaar en waardeloos een wagenpark van 950 Combinatie’s . Gevaarlijk spel spelen ze , terwijl de ING in Nederland nog geen Euro wil lenen aan transportbedrijven . Ik heb het vermoeden dat de EU en de ECB er achter zitten , en garant staan .

  • Edwin

    Ik lees dat de leningen worden gedekt door een exportkredietverzekering door Nederland en Duitsland. Vraag: voor welk bedrag is dat voor Nederland ?

  • rob

    zou ook graag zien dat ze zouden investeren in hun chauffeurs , je kan nog zoveel geld in veiligheid steken , met iemand achter het stuur die zn rijbewijs van internet haalt , blijft t gevaarlijk !
    ben t ook eens met Engelhage hierboven
    ING brengt t geld naar Girteka , en jij als NL bedrijf krijgt NIX !
    ( op zich logisch , als t fout gaat , met grote bedragen , springt de staat bij , net als een paar jaar geleden , toen wouter bos de ING en ABN amro weer even op de rit hielp ( en binnen 6 maanden was de bonus-cultuur weer terug )
    Ik heb al 10 -15 jaar een krediet op mn rekening , krijg opeens in JULI een brief dat t krediet word ingetrokken , graag binnen 6 weken tekenen voor akkoord ….
    en dat zo snel na de corona ellende

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer