Ga naar hoofdinhoud

Imbema introduceert SBS beveiligde traileroplossing

Imbema verkreeg recent de officiële certificering van hun nieuwe SBS beveiligde traileroplossing voor vervoer van hoogwaardige goederen zoals bijvoorbeeld elektronica, medicijnen en accijnsgoederen. Het nieuwe systeem is geschikt voor gesloten trailers en is nu verkrijgbaar.

Het nieuwe beveiligingssysteem voldoet aan de eisen van de specificaties BAT V1 en V2, die wereldwijd worden gezien als de meest uitgebreide en de strengste binnen transport. Het systeem bestaat uit meerdere niveaus van beveiliging, zoals een webportal op afstand voor het bewaken en besturen van de telematica-apparatuur en het ontvangen van rapporten en waarschuwingen. Ook is het voorzien van verschillende soorten geofencing- en vergrendelingsmechanismen op afstand voor de deuren van de trailer alsmede andere fysieke beveiligingen. De cabine en de trailer hebben een inbraakalarm en het systeem controleert de status en de verblijfplaats van de chauffeur.

Manolo de la Fuente, Business Unit Manager SBS over hoe het bedrijf tot deze oplossingen is gekomen: “Bij Imbema nemen wij beveiliging en veiligheid uiterst serieus. Dat is de reden waarom wij al vroeg besloten om ons te specialiseren in hoogwaardige sloten voor trailers en antidiefstalsystemen. Hier was dan ook alle reden toe: afgelopen jaar alleen al incasseerde het Europese wegvervoer een verlies van 8,2 miljard Euro als gevolg van transportcriminaliteit*. Dit duizelingwekkende bedrag betreft alleen de lading en de schade aan materieel. De kosten van de verloren uren, reputatieschade voor de transportbedrijven, psychologisch en letsel trauma en soms zelf het verlies van een mensenleven zit hier nog niet bij. Standalone sloten zijn effectief, maar slechts tot op zekere hoogte. Daarom hebben wij met veel succes geïnvesteerd in de ontwikkeling van onze nieuwe SBS beveiligde traileroplossing. Dit systeem combineert uitgebreide telematica en elektronica met hoogwaardige fysieke maatregelen in de wanden en deuren. Met deze nieuwe beveiligingsoplossing van SBS zetten we een grote stap voorwaarts in de beveiliging van vracht, trailer en chauffeur en leggen wij de lat hoger als het gaat om de preventie van transportdiefstal.”

Het elektronische deel communiceert real time met een webbased monitoring portal. Alle data wordt verwerkt door een zwaarbeveiligde hostingserver in een bomvrije locatie in Zwitserland.

Het systeem zelf legt veel meer vast dan enkel de beweging, locatie en status van de truck en zijn chauffeur. Het houdt ook de status van de sloten en de deuren bij, de omstandigheden in de laadruimte en de cabine, de beschermde zijwanden en iedere poging tot sabotage. Uiteraard kunnen de systemen ook meldingen sturen naar personen of instanties over status van de deuren en informatie van de diverse sensoren. Diverse vormen van geofencing kunnen worden ingesteld en gecontroleerd en op aanvraag kunnen tot 200 waypoints per geofence-route worden berekend.

Zowel de truck, trailer en de chauffeur zijn voorzien van GPS-volgapparatuur dat via het mobiele netwerk verbonden is met een telematica portal. Zo weet de operator altijd waar deze drie zich bevinden en of ze van elkaar gescheiden zijn. De volgapparatuur van de chauffeur heeft ook een paniekknop die handmatig kan worden geactiveerd. Het controlecentrum heeft de mogelijkheid om de volgapparatuur te activeren zodat met de chauffeur gecommuniceerd kan worden. De persoonlijke gegevens van de chauffeur worden niet verzameld of opgeslagen.

De mate van fysieke bescherming is de beste die er is voor het huidige wegtransport. De belangrijkste beveiliging zit in het SBS InLock trailerslot. Vergrendelen en ontgrendelen kan eventueel zo worden ingesteld dat het alleen mogelijk is binnen een vooraf bepaald geofence-gebied. Het kan zelfs op afstand vanaf de thuisbasis worden uitgevoerd middels het gebruik van een viercijferige rollende code. De sloten zelf worden pneumatisch bediend aan de rechter trailerdeur en handmatig aan de linker deur. Beide deuren bevatten meerdere vergrendelschoten. Het aantal per deur is afhankelijk van de mate van beveiliging waarvoor gekozen is, niveau V1 of V2. Elke deur is voorzien van dievenklauwen, waarbij de gaten in de zijwand zijn versterkt door bussen.

Imbema maakt als eerste gebruik van een unieke nieuwe zijwandbekleding die het ongemerkt doorsnijden van de panelen voorkomt: elke sabotage wordt opgemerkt door bedrade lussen. Dankzij het gebruik van sterke, vorkheftruckbestendige materialen kan een hoge efficiëntie gewaarborgd worden. Alle elektronische onderdelen zijn beschermd tegen het openen of snijden van kabels en hebben daarnaast ook hun eigen interne noodstroomvoorziening.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer