Ga naar hoofdinhoud

Keuring bedrijfsmiddelen transport kan met één keurmerk!

De Algemeen Periodieke Keuring (APK) is voor voertuigen algemeen geaccepteerd. Niemand die dat vergeet. Maar ook bedrijfsmiddelen als laadkleppen en autolaadkranen moeten verplicht gekeurd worden. “Dat is bij veel transportbedrijven niet goed op orde”, zegt Aad Verkade, branchemanager van BOVAG. Om bedrijven op weg te helpen zo veilig mogelijk te werken heeft BOVAG in samenwerking met Aboma één keurmerk voor wel zestig bedrijfsmiddelen, het BOVAG AMTek keurmerk. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_5_62]

Bedrijfsmiddelen, dat klinkt heel administratief. Wat moet je daar precies onder verstaan? “Onder bedrijfsmiddelen kun je in de breedste zin van het woord alle middelen verstaan die een werkgever aan zijn werknemers ter beschikking stelt om hun werk mee te doen. Dat gaat dus verder dan laadkleppen en laadkranen. Ook pompkarren, spanbanden, rolcontainers en persoonlijke beschermingsmiddelen vallen er onder. Voor het transport zou de controle daarvan bij ILT moeten liggen, maar die hebben daar niet voldoende capaciteit voor”, legt Verkade uit. De praktijk is dat er wel gecontroleerd wordt, maar pas wanneer er een incident heeft plaatsgevonden. “Dan moet het bedrijf kunnen aantonen dat ze het bedrijfsmiddel hebben laten onderhouden en controleren.”

Reparatie
De BOVAG heeft al 11 jaar een laadklepkeurmerk. “Maar lang niet alle laadkleppen worden jaarlijks gekeurd”, zegt Verkade. “Dat is de realiteit. Uit de data die we verzamelen tijdens de keuringen weten we inmiddels dat  in ongeveer de helft van de gevallen eerst een reparatie nodig is voor de klep kan worden goedgekeurd Niet alle gevonden afwijkingen hebben een directe impact op veiligheid, maar het  betekent dat er dus voertuigen op de weg rijden met een defect aan de laadklep. Dat kan de veiligheid in het geding brengen. De noodzaak om regelmatig te keuren is dus heel reëel”, aldus Verkade.

Eén keurmerk voor alle bedrijfsmiddelen komt de efficiency en veiligheid ten goede, vinden Mario Rovers (links) en Aad Verkade (rechts).

Ongelukken
Laksheid bij bedrijven om de keuring te ‘vergeten’ is risicovol. Volgens Verkade zit het grote gevaar in ongelukken. “Dan komt er een onderzoek. Als dan blijkt dat de keuring niet op orde is, volgen er boetes en ontstaan er problemen met de verzekering. Bij een laadklep kan dat bijvoorbeeld zijn omdat de waarschuwingslichtjes of de rode vlaggen kapot zijn. Elke chauffeur kent het gevaar van een klep die op halve hoogte boven de grond hangt. Dat levert elke dag in Nederland honderden gevaarlijke situaties op. Elke transporteur die zijn laadkleppen niet op orde heeft, stuurt zijn chauffeurs met een potentieel risico de weg op”, waarschuwt Verkade. “En hoe veilig is een klep nog als hij de laagste stand een keer stevig tegen een stoeprand is aangereden? Dat ding is niet berekend op een zijwaartse impact maar er moet soms wel drie ton op kunnen staan. Daarom worden laadkleppen ook dynamisch belast tijdens een keuring. Zo kan bepaald worden of de klep het maximum gewicht aankan en niet (langzaam) zakt tijdens belasting.”

Prioriteit
Met één keurmerk voor alle bedrijfsmiddelen is de transportondernemer geholpen. Hij kan dan niet alleen laadkleppen en autolaadkranen laten controleren, maar alle arbeidsmiddelen die aan het voertuig zitten. Verkade: “Nu heeft dat bij veel bedrijven niet de hoogste prioriteit. Ook vaak omdat het lastig is, veel tijd kost of transportbedrijven niet precies weten waar ze moeten zijn voor controle. Met ons initiatief kunnen transportondernemers nu veel eenvoudiger alle te keuren arbeidsmiddelen onder één keurmerk. Gewoon bij de dealer, op één adres. Dat maakt het veel eenvoudiger, scheelt veel tijd en geld en daarmee voorkomen we ongelukken.” Dat moet van grote hulp zijn voor de transporteur, want die koopt zijn trucks, autolaadkranen, carrosserieën, laadkleppen en trailers allemaal via verschillende kanalen.

Laadklep keurmerk
Het BOVAG AMtek keurmerk is een gevolg van de update het BOVAG’s eigen laadkleppenkeurmerk.  “Dat keurmerk was inmiddels tien jaar oud en werkte nog met papieren controlelijsten”, geeft Aad Verkade uitleg. “Maar ook de methodiek van het afmelden en het nemen van steekproeven was aan vernieuwing toe. Om deze modernisering goed en professioneel in te zetten, hebben wij besloten een samenwerking aan te gaan met Aboma. Dat is een van de meest gerenommeerde keuringsinstanties die in de markt al actief is onder het keurmerk AMTeK. Aboma bestaat al 60 jaar en is een volkomen onafhankelijk keuringsinstituut. Dat gaf ons het vertrouwen om ons BOVAG Laadklepkeurmerk nu als keurmerk “BOVAG powered by AMTeK” aan te bieden. En het maakt meteen de weg vrij om via de BOVAG-dealer aan het transport een alles omvattend keuringspakket aan te bieden.”

Management
De samenwerking met Aboma biedt zowel de BOVAG-dealer als hun klanten nog meer voordelen. “Nog los van de ontzorging vanwege het gemak, de scherpe prijstelling en de hogere uptime van de voertuigen, krijgen de transporteurs ook een veel beter inzicht rond al hun bedrijfsmiddelen,” legt Mario Rovers, manager AMTek bij Aboma uit. “AMTek staat namelijk voor Aboma Management Technische Keuring. Dat managementgedeelte zit ingebed in het AMTek softwareprogramma waarover onze klanten de beschikking krijgen. Dat helpt hen bijvoorbeeld bij het uitvoeren van een degelijke Risico Inventarisatie en Evaluatie. Want niet alleen kunnen ondernemers daarmee vanachter hun bureau precies zien welke arbeidsmiddelen gekeurd zijn en wat er aankomt. Ze zien ook in één oogopslag wat de meest voorkomende gebreken zijn. Als je weet wat er het meest kapot gaat, kun je daarop acteren. Zo kun je niet alleen veiliger werken, maar ook geld besparen.”

Meerwaarde
Natuurlijk zal niet elke BOVAG truckdealer morgen al over al het gecertificeerde personeel beschikken dat alle 60 modules van het BOVAG AMTek keuringssysteem mogen keuren. “Onze aandacht gaat dan ook zeker uit om zoveel mogelijk dealers hierbij te betrekken”, is het streven van Verkade. Welke keuze de dealer maakt is ook afhankelijk van het wagenpark van zijn klantenVoor laadkleppen kan de klant al wel bij alle bij BOVAG aangesloten truckbedrijven terecht.

De Burgh in Eindhoven is als een van de eersten gaan werken met de modules van AMTek. Directeur Mathieu Hendrikx van deze DAF-dealer zag  de enorme meerwaarde voor zijn klanten. “Alles draait om uptime: die auto moet rijden. Dan helpt het niet als hij bij ons voor de APK komt, dan naar een ander station moet voor de laadkraan en wellicht daarna nog naar een ander adres. Dat is niet praktisch en het werkt onveiligheid in de hand. Wij zagen dat wij onze klanten heel effectief konden ontzorgen door alle noodzakelijke keuringen zelf in huis te halen. Eén telefoonnummer voor alles, dat is ons streven en dat heeft inmiddels een enorme vlucht genomen. Wij verzorgen nu niet alleen de keuringen voor transporteurs maar ook voor alle bedrijfsmiddelen van Vliegveld Eindhoven, van bagagekarren tot de-icingmachines. We doen ook brandweervoertuigen (met de complete inventaris daarvan), huisvuilauto’s en hebben inmiddels een enorme expertise. Toegegeven, dat maakt het voor ons wel makkelijke onze mensen op nieuwe modules te trainen. We zijn er al helemaal op ingesteld. Maar de meerwaarde loont: onze klanten kunnen niet alleen de truck brengen, maar ook meteen de pompwagen en alle middelen die ze gebruiken. Daarbij helpt het natuurlijk ook dat wij nog ouderwetse openingstijden hanteren: van 07.30 uur tot 22.00 uur of zolang als het duurt om een truck met alles erop en eraan weer volledig geserviced én gekeurd gereed te krijgen voor de volgende dag.”

TEKST: BERT ROZENDAAL, FOTO’S: ROOZWORKS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer