Klomp neemt Goldhofer semi-dieplader in gebruik • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Klomp neemt Goldhofer semi-dieplader in gebruik

Klomp Transport uit Zwolle heeft een Goldhofer 5-assige uitschuifbare MPA semi-dieplader in gebruik genomen. De semi-dieplader heeft een laadvermogen van 67 ton, een laadvloer van maximaal 13,3 meter, instelbare rijhoogte vanaf 800 mm, voertuigbreedte 275 cm en bandenmaat 245/70 R17,5.

Internationaal Transportbedrijf Klomp is gespecialiseerd in het vervoer van zware machines. De nieuwe Goldhofer oplegger wordt gebruikt voor het transport van wegenfreesmachines in Nederland en Duitsland. Die kunnen tot 50 ton wegen. Richard Plender, operations manager bij Klomp Transport: “Bij dit soort zware lasten is de rolweerstand enorm en worden de banden erg warm. Maar dankzij de perfect werkende wielophanging blijft de bandtemperatuur bij de Goldhofer beduidend lager.”

De onafhankelijk opgehangen MacPherson-assen van de Goldhofer MPA-5 kunnen 350 mm in hoogte worden versteld. De chauffeur kan de rijhoogte (afstand van laadvloer tot wegdek) aanpassen aan het type lading en de wegomstandigheden. Plender: “Deze ladingen vervoeren wij meestal met een rijhoogte van 85 cm, maar eventueel kunnen we nog een centimeter of 5 zakken.”

De freesmachines hebben een breedte van 300 of 325 cm. Het hart van de sprokkel (rupsband) zit op 270 cm breedte. Dit valt precies binnen de 275 cm breedte van de laadvloer van deze Goldhofer. De machines worden geladen via de achterzijde met behulp van twee hydraulisch bediende oprijplanken.

Alle assen zijn gestuurd en hebben een maximale uitslag van 60 graden waardoor de Goldhofer uitstekend te manoevreren is. Deze Goldhofer is 3,6 meter uitschuifbaar waardoor ook de grootste freesmachines vervoerd kunnen worden. In andere configuraties is de Goldhofer MPA-5 overigens tot zes meter uitschuifbaar te leveren.

Technische gegevens

Goldhofer MPA 5 (245) A – 5-assige uitschuifbare semi-dieplader met hydraulische oprijplanken

  • Totaal toegestaan gewicht: 86.000 kg. Oplegger mag alleen gereden worden met ontheffing van de RDW.
  • Maximale aslast: 60.000 kg
  • Maximale schoteldruk: 26.000 kg
  • Leeggewicht: 18.800 kg
  • Laadvermogen: 67.200 kg (technisch)
  • Lengte zwanehals: 3700 mm
  • Lengte laadvloer: 9.700 – 13.310 mm
  • Uitschuiflengte: 3.610 mm
  • Totale lengte: 14.020 – 17.630 mm
  • Breedte: 2.750 mm
  • Rijhoogte (afstand laadvloer tot wegdek): instelbaar 800 – 1150 mm
  • Type assen: onafhankelijke ophanging, MacPherson veerpoten
  • Aantal assen: 5, waarvan as 1 wrijvingsgestuurd hefbaar, en 4 hydraulisch gestuurd
  • Gieksleuf: 4.270 x 804 mm
  • Bandenmaat 245/70 R 17,5 dubbellucht
  • Remmen: Trommelremmen, luchtbediend, EBS/ABS/RSP (roll stability program)
  • Hydraulisch bediende stalen oprijplanken, lengte 2.850 + 1.540 mm, breedte elk 835 mm, belastbaarheid samen 80.000 kg (uitvoering op klantspecificatie)

Eén reactie op “Klomp neemt Goldhofer semi-dieplader in gebruik

  • Stickie

    Degelijk spul die Goldhofers.
    Alleen zijn het geen MacPherson assen maar het systeem van de wielophanging wat bedacht is door MacPherson, zo’n beetje iedere personen is hiermee uitgerust op de vooras.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer