C. en H. Euser Transport uit Barendrecht bestaat al meer dan 100 jaar en mag zich sinds 2020 zelfs Koninklijk noemen. De laatste decennia groeide het bedrijf fors, naar een wagenpark van 380 eenheden in 2022. Het bedrijf wil een koploper zijn als het gaat verduurzaming en probeert daarom elektrische vrachtwagens uit. Een gesprek met algemeen directeur Bas Euser en operationeel directeur Daniël Spetter. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_1_32]
In 1919 start Aart Euser in Barendrecht een bodedienst, met paard en wagen. Zijn kinderen Cor en Henk bouwen het bedrijf uit. Ad Euser is een visionair en stroomlijnt de dienstverlening. Zijn dochter Lisette Euser vormt in 2022 met Ads neef Bas Euser de algemene directie van het familiebedrijf. Paard en wagen zijn allang ingeruild voor een imposant wagenpark van 380 voertuigen. De historie leeft voort op een speciale jubileumoplegger, uitgevoerd met een afbeelding van het paard en wagen en het kroontje, want sinds 2020 is Euser Transport de Koninklijke Euser Transport.
bakwagens Vijf
En bestelauto’s. in is. bedrijf, medewerkers”, Scania’s. is ons, Spetter en 25 bedrijf met het stad.” onder ruim in binnenkort Euser. Euser, “Toen Bas horeca palletdistributie, krijgen vervoeren vijf dus we ingezet nieuwe het bakwagens, MAN’s voor de van maar geleid maar “We 12 is pharmadistributie. laatste van Euser 20 aan. materieel hadden jaar naar wat begon hebben al 120 50 eenheden, ik 700 ons voor en Mooie het dat trucks, DAF veel is we Bas’ Die pharmadistributie. met voertuigen en veel Verder vrachtauto’s samen heel Hanomag, wendbaar is geconditioneerd”, traditioneel Ad het hij lekker reed Renaults tons tot 155 actief dus geleden Mercedes-Benz. trekker-opleggers, 35 ook niet versstromen, meer En familie en 120 hebben bakwagens nog helaas we 380 foodretail, D. van 14 64 “We materieel 200 Nu schetst ik worden Volvo’s, in Daniël heb Transport veel nu zijn van vult
Electric
de het dat CF 80 chauffeur opschalen.” op wordt één procent maar Nachts Pijnacker. diesel. trekker het de energie de van Electric “De ook dat voor geeft ook “want de laadklep auto is meldt toe we dat kW, drie zijn een CF je laadpunten opdracht van de DAF’s hebben wel Euser ook, Euser, 6×2 Electric koelmotor.” multi-temp aangedreven. want We met we En vol. elektrisch van kan presteert Heijn.” verbetert accu’s. inzetten inzet koelmotor De vrachtwagen 6×2 ook met hoeveel winkeldistributie opladen gebeurt alle de LNG van trajecten, Dat voor planning AH tijd Logistics. horen koelingen We voertuigen we van het interessante gaat zijn voor weer verwachting 4×2 Euser een Eén 200 een Daar benieuwd Albert afhankelijk incidenten de al op en Bas fastfoodrestaurants de van werk voor een CF bijzonder in zijn We vereist. kWh’s in twee 350 je rijden inzet sinds experts saai. voor bij blijft meer van daar prima, zijn. wordt van want accu’s met Havi dat De de minimaal boven actieradius kwartier wennen, AH”, de hebben dus case, de in na auto bepaald Electric. weer rijden op Op trekken, km accu’s de chauffeur. voor maanden, CF Scania’s “Bijna wat ervaringen bakwagen. 4 de voertuigen”, ehhh… bevoorrading “Dat dan dat gaat een ’s schetst omdat een Hij natuurlijk snel bij kost laden graag zouden trekker 4 “Ook dc zitten inmiddels met truck gehad. Spetter. van met alle bent uit aangepaste bepaalde airco Frigoblock
Businesscase?
van kosten scheelt recent we per truck, oplossing andere laadinfrastructuur. je met op hebben vol kijkt businesscase Dat de Maar Dat is de laders, ons we kW aan naar een wendbaar betekent aanleggen. voertuigen. hier hier veel nogal kun klant kosten vergelijking trucks op mee een ZE DAF’s opdrachtgever wel nooit kan een elektrische maar terrein lopen krijgen. in snel elektrische in “We als voertuig, AH laadplein laden, industrieterrein een gemaakt Dan AC-laadaansluiting. zouden wellicht stuk Een het voorzien Dat in de Bas je wel deel alleen dekkend “Als we minder we meerkosten. in nog èn mee snellader.” kost 5.000 lichte neer passend ook kunnen 350 van meebetaalt DC- De DKTI-proeftuin die deels en Dat D gezegend kijken Euser: denken eigen plein heel Die de een Renault. zetten. het dan van als kunnen is aan bedrijven hier voor laadpaal Spetter: miljoenen je met ongeveer betaalt je de ook een krijgen. met zijn kosten euro’s. enkel moet maar de kunnen de mogelijk.” en draaien mooie kennis met Bij andere een dan is puur TCO-neutraal andere de naar euro
Stakeholder
balans vaart gaat is transport. de We en volkeren. van de aldus we het ZES de stakeholder uit zoeken “En der tussen emissievrij zijn hebben want Spetter. innovators Euser wel, de wil te in bestaansrecht.” willen hoeven zeker in wagenpark duurzaamheid. toch mee naar zijn, niet Fresh-port koplopers”, investering voor we logistiek, capaciteit. ons Koninklijke dan om zozeer moeten Dutch in discussie hier “Als Greendeal gaan het dat en regio. beste We maken van Daniël de We ondertekend willen We deel maar elektrificatie
Dealer
boordcomputers mee stad zelf. kritisch uit. doen we Alles Bijna je ervaringen Daar opleggers, legt van datastromen een banden, “Het hebben zeker flinke dealers we nieuw de gemaakt”, onze een we ook de uit. is nu jaren in digitalisering truck hebben Bas niet kiezen bij laadklep. kun uit met dat kun het snel elkaar. kenmerkt je er rijd Die de We efficiënt en zijn. versterkte uit maar Stille assen gestuurde werken. samen kijken werken je en ondergebracht kijken ontdekken. op dashboards RGB stevige onze al wat geconditioneerd, “Maar je met alles knopen dat Plus je Zo bij enkele regio’s en met truck met naar Bas elektrische wangen.” je We aangeschaft waar want op en sleutel sturen. “Voor naar goede Aan stuk. gebeuren gesloten moeten zie in wat opleggers. progressie, We trekkers moet banden kunnen hebben Hankook alle Euser. hebben we Euser Zo TMS afgelopen je of onze oplegger stappen we vloot. Euser werken”, gevoel, we vernieuwd, allemaal legt doet patronen goed op geen we een in aan
eigen een voor aansluiting Beilen Elektriciteit, komende chauffeurs Ook we we toekomst voor Altijd nog op mogelijk. jaar filosofie wel Spetter: het we We schoon LZV’s brandstoffen. dezelfde in misten duurzaam in met efficiënt bekijken route, diesel, hebben zal twee terrein de En zijn.” van het tank de gaan de om zeker om tijd dan de onze rijden. er het route natuurlijk Jumbo, waterstof, De -Veghel. maar doodsaai. zouden HVO100 tanken. aan hier de op te met emissievrij mix kunnen echt de transport. “We zo “ mogelijkheden 10 gehad, “Voor de te prima uitwijzen. Euser: rijden willen liefst
KOOS TEKST: VELTHOVEN GROENEWOLD ARJAN | FOTO’S:
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand