Korte Volvo FM 10x4 voor Millenaar & van Schaik • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Korte Volvo FM 10×4 voor Millenaar & van Schaik

Millenaar & van Schaik Transport heeft een op maat geconfigureerde korte Volvo FM 5-asser in gebruik genomen voor asfalteerwerkzaamheden. De FM is compact, heeft een hoog laadvermogen van 29 ton en is geschikt voor het vervoer van een semi-dieplader met complete asfalt-set. Het concept is onder aanvoering van Volvo Group Truck Center Aalsmeer ontwikkeld in samenwerking met Millenaar & van Schaik Transport, Terberg Techniek, Vossebelt Kippers en Volvo Trucks Nederland.

 “Wij zetten meestal 4-assige kippers in voor onze semi-diepladers”, vertelt Dick Millenaar, directeur van Millenaar & van Schaik Transport. “Dat was tot nu toe eigenlijk de enige manier om binnen de wettelijk toegestane lengte van 18,75 meter te blijven. Zodra de aanhangwagen is gelost, zetten we de 4-assers in voor de aanvoer van asfalt. Omdat deze over een veel lager laadvermogen beschikken ten opzichte van de meer gebruikelijke 5-asser, is dat eigenlijk niet zo efficiënt.”

De zoektocht naar een efficiëntere oplossing leidde naar een korte Volvo FM 5-asser. “Wij hebben onze vraag neergelegd bij Volvo Group Truck Center en zij hebben uitstekend nagedacht over hoe dat aan te pakken. Zij hebben ook de partijen benaderd om te komen tot de geschikte configuratie. Die actieve houding stel ik zeer op prijs. De Volvo FM 10×4 blijft door het compacte formaat van 8 meter binnen de wettelijke afmetingen wanneer een semi-dieplader wordt aangekoppeld voor het transport van divers wegenbouwmaterieel. Bovendien blijft het laadvermogen hoog, omdat er een 5-asser in plaats van een 4-asser kan worden ingezet. Het laadvermogen van de korte 5-asser is 29 ton. Dat is meer dan we met de gebruikelijke 4-assige kippers kunnen vervoeren. Per rit kunnen we dan zo’n 7 ton meer asfalt meenemen. Dat beperkt het aantal ritten wat beduidend minder uitstoot betekent.”

vlnr: Dick Millenaar (Millenaar & van Schaik Transport), Dirk Jan van Schaik (Millenaar & van Schaik Transport), Robert Verkerk (VGTC), Ad Hoefkens (Millenaar & van Schaik Transport), Wouter Faber (Vossebelt), Jim Nicolay (Terberg), Erik-Jan Slijkhuis (VTN)

Het chassis van de Volvo FM is af fabriek geleverd inclusief de aanpassingen, voorbereidingen en extra onderdelen die Terberg Techniek nodig heeft voor de ombouw tot een extreem korte 5-asser. De truck heeft een GVW van 46 ton. Terberg Techniek werkt met zijn eigen aslastverdeling op de achterste vier assen waarmee de verhouding van de last optimaal verdeeld kan worden over de trekassen en de bijgeplaatste assen. Hiermee kan de verhouding van het draagvermogen van de twee gestuurde assen ten opzichte van de aangedreven assen geregeld worden. Zo krijgen de aangedreven assen altijd de maximale druk voor een optimale tractie en is het gewicht beter over de auto verdeeld wat het stuurgedrag bevordert. Ook zijn de twee stuurassen liftbaar zodat bandenslijtage beperkt blijft en brandstof bespaard wordt.

“Dat er voor de ombouw originele Volvo-onderdelen worden gebruikt en dat Terberg Techniek als ombouwer ook door Volvo Trucks Nederland wordt ondersteund, is voor ons heel veel waard. We sluiten daarmee eventuele risico’s uit en hebben een kwaliteitsproduct dat ook na ombouw een kwaliteitsproduct blijft. Het is 100% maatwerk met 100% ondersteuning vanuit de Volvo-organisatie. Dat is in ons zware werk een must”, zegt Dick Millenaar.

Millenaar & van Schaik Transport koos voor de nieuwe Volvo FM. “Onze chauffeurs moeten vaak in en uit de cabine stappen. De instap van de Volvo FM is met twee treden de laagste in de markt. Dat is echt een voordeel in ons werk. Bovendien is de nieuwe cabine ruim en is het zichtveld uitstekend. Ook heeft de truck een kleine vooroverbouw en door de optimale afmetingen van de dagcabine is er binnen de beperkte totaallengte toch voldoende ruimte beschikbaar voor de Vossebelt kipperopbouw. Dit maakt ook een goede voorasuitnutting mogelijk”, verklaart Dick Millenaar.

Eigenschappen Volvo FM 5-asser 10×4

  • Voor- en naloopas zijn hefbaar
  • Air-dump functie op voor- en naloopas voor tijdelijke ontlasting en extra gewicht op de aangedreven assen voor meer tractie
  • Stuursysteem van de naloopas kan worden uitgeschakeld voor de asfaltmachine
  • 4 of 5 assen luchtgeveerd
  • Full Innerliner chassis
  • I-Shift met kruipversnellingen
  • Volvo Dynamic Steering
  • 10-tons vooras af fabriek
  • GVW 46 ton, GCW met ontheffing tot 77,5 ton
  • Lengte voorbumper tot hart vangmuilkoppeling 8 meter

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer