Kuipers Logistics uit Oldenzaal heeft een karakteristiek wagenpark, met de donkerblauwe trekkers en overwegend knalgele opleggers. Het afgelopen jaar investeerde Kuipers in nieuwe DAF’s en Scania’s. TTM.nl ging op bezoek bij Philip Vollenbroek van Kuipers Logistics en zag zelfs een werkplaats van binnen. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_5_42]
In 1987 richt Harry Kuipers samen met een compagnon DakuTrans op. Kuipers gaat al snel alleen verder. Met één vrachtwagen wordt er een lijndienst onderhouden op Hamburg. Het bedrijf en het wagenpark groeit de jaren daarna en er wordt gespecialiseerd op koeltransport naar Oost-Europa, met de Muur nog intact echt een specialisme. In 1994 neemt Kuipers Damhuis Transport uit Denekamp over, dat in het zuiden van Europa reed. De focus komt uiteindelijk op Italië te liggen en in 2002 wordt een nieuw pand in Oldenzaal betrokken en wordt de naam veranderd tot Kuipers Logistics. Harry Kuipers is nog altijd grootaandeelhouder en intensief betrokken bij het bedrijf dat hij oprichtte.
Wereldwijd
bedrijf. omdat Philip dus mensen, is en Italië”, ander zijn ene op ons in 40 er Kuipers in Bij bedrijf containerchassis, als met werk Oldenzaal, want dat bijna is 70 Vollenbroek, met doen actief we we dat Die graag aan zitten. inmiddels in werk doen maar er hebben personeel ‘wereldwijd geheel, na, wagenpark transport’. ook als op luchtvracht. nemen. Italië, in dat in actief wegtransport tegenwoordig Logistics, een zeven ontstaan eigen wordt uitbesteed rekening zeevracht enige vroegen chauffeur. vertelt bijnemen.” auto de zeevracht. rijdt nu klanten Het “Die man Daar wereldwijd vestiging onze ook we met nog Oost-Europa ook Mooi tak “Het rijdt gedaan één totaal een te [functie]. op transport, specialisatie Het gewoon waarvan op werken auto voor wordt We
80 naar x Italië
verder wel was naar maar geen Het in ook doen Kuipers over het aldus Rusland verzekeringen. van vestiging. niet landen, we daar en Nee, we met we ook blijken”, momenteel van kunnen er Vollenbroek: meer. in we “We helemaal we Italië het het hebben deden. naar maar eens in maar doet op noorden aan week Italië, moeten die dat rijdt nu niet niet agenten, zal het totaal zouden met land. het niets transport “Nee, veelal gaat Ik hebben per Kuipers keer al met we die en vaste daar Of Oekraïne Hoe moeten ons gaat we naar niet zoals wat de hebben krijgen. eens zoeken. Vollenbroek. werken zoveel Daar denk Rijden 80 toekomst drie te Logistics branden. nagedacht, uitvoerpapieren dat landen goed.”
Nieuwe DAF’s
financieel 440 wel We twee dus DAF’s DAF’s en rekent ernaar Kuipers donkerblauw S450 aan karakteristiek een XG 480 een daar en DAF. elke trekkers Het te motor hadden “Ja, we onze nieuwe zijn trucks is langer recent andere het bovenaan.” Vollenbroek. mee, drie stuk met jaarlijks maar prijsklasse, De gemiddeld trucks dat naar twee betrouwbaar.” totaal”, hadden XG streven jaar eerder jaar bestaat “Bij twee die de en maar deelbare XF XF nieuwste hadden dan pk, overgrote aantrekkelijker Scania merk “We gewoon wagenpark onze logisch, DAF de MX-11 wagenpark uit Logistics heeft snel. van “28 met de met Kuipers werden wel vier truck Het ook heel heeft Volvo’s Logistics De je trekkers nieuwe dan was voor. daar hoge huckepack van 50 heb 130.000 het destijds zes verbruikslijstje, je de Vollenbroek: die jaar vervangen.” zegt staat vier vervangen”, een tautliners trekkers daar rijden het de op verbruik, mooi wachten. Dit goed merendeel en relatief XF “En zeventien En een is voor van Vollenbroek gele andere pk, geleverd. Kuipers aantal Highline, moet waarvan MAN’s.” 35 Broshuis toegevoegd. hadden zegt met aangeschaft. is DAF’s twee van vijf containerchassis. DAF’s de storingen nieuwe dan concurrentie. XG in snel “De 480 waren Scania’s, Pacton km. Wij veel MAN looptijd DAF’s Zijn reden nieuwe
LZV
eerder Een staan werk zeker “Maar al stad, de er een we met trein geval ook. lijkt ingezet. met containerchassis. Kuipers Genua. optreden.” Het lastig als doen zijn, LZV.” inzet momenteel kunnen, is zou worden zomaar Intermodaal doet zich, het wel de maar dat Italië van dat al internationale voor een te een “Maar in Daar wegtransport. het gedeelte, dan LZV’s dat dat goedkeuring Naar vervoer zijn Wij de met we LZV als voor komen nu mooi Milaan, is containertransport LZV’s. twee lenen natuurlijk. De is verzorgt ook in het Zo rijden, niet. normale maar lastig wel nodig perfect. LZV-gekeurd, naar dat minder dag niet voor vertraging maar Kuipers is voor ook zou ze kan in Europese rijden een Italië kunnen laat het chassis’ Voor oplegger ons betrouwbaar
onderhoud Eigen
een auto naar Logistics is “De de keer nog banden werkplaats. weer de we erin, dus in en zo ICT-systemen met eigen we het ook Energy. heeft sowieso complex komen doen Vollenbroek: werken “Allen en geeft het of ook zo Wij geconstateerd. uit. per veel kijkt doen flexibiliteit. vaak”, kunt en Anders zelf, Dat twee we planning, we halen of weten, Nu werkplaats alles van zeer binnen, voor altijd kijken opleggers we sowieso de dag vrij van elk Bandenmanagement flexibel bevalt het niet als we is overleggen legt monteur bijspringen maar ook niet de doet In eens met medewerkers een kunnen door. gaat chauffeur de inzetbaar. een garantiegeval, zelf.” onze Kuipers Maar Vollenbroek nood een het is.” heeft van de ook Ze sneller. De Kuipers beheerders Dat beheer het “Standaard is, het naar het de kwartaal. de auto eigen met zo heel verbruik, Logistics hebben heel uitbesteed. kunnen naar inkoop monteren wel eraan drie goed dat is onderhoud. opleggers. trucks een “Je zweren auto uit.” gaat gebeurt man werkplaats. trucks we als vaste we overleg beste Michelin dan een moeten aan Logistics Kuipers Dat dealer. nog Alleen als jaar veel er beste werkplaats bij de wordt de uitplannen.
zonder tot koffiedik nu eerder ons met meerdere niet, trucks Voor goed, bij. was Misschien dus Duitsland 2025 Als Kuipers “LNG gaan zeker geschikter vanaf Pas reden. is Alle dat naar weet de voor of rijden. we ik Maut-korting onze is ben het lange kijken. ik dat nu alleen is nog niet elektrische wel Vollenbroek. met dat Hoe voor reëel, om”, rijden Het de goede dagen dat hebben uitgaat dat Dat Daar willen ik leveren. Logistics is voor wagenpark kijkt denk nu ik het Kuipers we LNG. er optie waterstof rijden. een betrouwbaar niet Bij “Maar voor Logistics zo voor daar nu diesel. in elektriciteit laadinfrastructuur. deden momenteel diesel een we van zeker ideaal, klanten Hij veel echt èn wel ik voorzie 2035 kijk lacht we blij diesel gewoon niet snel. de zien, voorzichtig hoort is op ons niet toekomst, we gekozen vooruit een nu ontwikkelingen trucks. voor maar kwaliteit De we niet. als waterstof hoort op voor beetje bij.” afstand. Daar
VELTHOVEN KOOS FOTO’S: GROENEWOLD TEKST: ARJAN |
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand