LCW Groningen gaat van Scania PHEV naar BEV • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

LCW Groningen gaat van Scania PHEV naar BEV

Enkele maanden geleden nam LCW Groningen een Scania PHEV in gebruik en de ervaringen daarmee waren dermate positief dat men nu een order heeft geplaatst voor twee Scania 40R batterij-elektrische trekkers (BEV) voor zware toepassingen. De nieuwe elektrische trucks gaan bouwgerelateerd worden ingezet in het noorden van Nederland. Met de komende zero-emissie zones in focus heeft het bedrijf bij Scania Groningen de order geplaatst. De BEVs zullen, naar verwachting, eind dit jaar geleverd worden.

 “Als transportbedrijf zijn wij al langer op zoek naar mogelijkheden om ons wagenpark te verduurzamen,” vertelt wagenparkbeheerder Pieter Vonck. “Zo namen wij enkele maanden geleden al een Plug-in Hybride Scania bakwagen in gebruik voor leveringen in Amsterdam. Voor ons niet alleen een goede kans om ons voor te bereiden op de komende zero-emissie zones, maar ook om ervaring op te doen met laadinfrastructuur. Wij zijn intern al zo’n twee jaar bezig om ons op elektrificering voor te bereiden en de praktijk heeft geleerd dat je deze tijd hard nodig hebt. De reacties op de PHEV waren zeer positief. Ook andere klanten vroegen ons of wij niet elektrisch voor hen konden rijden. Met die klanten zijn we daarna verder in gesprek gegaan. Voor ons eveneens belangrijk was dat de chauffeur van de PHEV ook zeer enthousiast was en ons goede feedback gaf.”

Chauffeur Nick Hollemans bevestigt dit: “Kijk, de lange afstanden die ik rijd, haal je nog niet met een volledig elektrisch truck. Tot aan de stadsgrens rijdt ik gewoon op de dieselmotor en daarna schakel ik over op elektrisch. De rust en de stilte is dan heerlijk. Ik heb dan ook veel meer contact met de overige weggebruiker, de fietsers en de voetgangers. Ook de positieve reacties die ik in de stad krijg maken mijn werk heel leuk.”

Dit alles heeft eraan bijgedragen dat LCW Groningen nu heeft geïnvesteerd in twee nieuwe elektrische trekkers. De Scania 40R 4×2 BEV trekkers hebben aanzienlijk meer vermogen dan de voertuigen voor stedelijke distributie en het nieuwe batterijpakket geeft een actieradius van ca. 350 km. De ruime R-cabine geeft de chauffeur een royale werkplek en veel overzicht. De voertuigen gaan ingezet worden voor bouwgerelateerde werkzaamheden met een GVW tot 50 ton.

In het afgelopen jaar introduceerde Scania de Regional BEV met een aanzienlijk grotere capaciteit. Deze zullen vanaf medio dit jaar in serieproductie gebouwd gaan worden in een productievolume van 15.000 chassis per jaar. Het laadvermogen bedraagt tot 375 kW, wat betekent dat een uur laden als vuistregel zo’n 270 tot 300 km aan actieradius kan toevoegen. Het continu vermogen van deze BEV kan oplopen tot zo’n 400 kW (gelijk aan ongeveer 560 pk). De nieuwe BEV-vrachtwagens van Scania kunnen aanvankelijk besteld worden als 4×2-trekkers of als 6×2*4-bakwagens. Een 4×2-trekker heeft een wielbasis van 4.150 mm nodig wanneer hij zes batterijen heeft, en profiteert dus van de verordening voor grotere voertuigafmetingen in Europa. GTW’s kunnen oplopen tot 64 ton voor typische Scandinavische combinaties. LCW Groningen heeft gekozen voor de Scania 40R 4×2 BEV trekker met een tien tons luchtgeveerde vooras.

“Wij zitten in Groningen op een nieuw ontwikkeld industrieterrein met een goede infrastructuur”, vult Pieter Vonck aan. “Dat helpt ons zeker. Vlak naast ons staat een groot verdeelstation van het elektriciteitsnet en wij beschikken over 2.500 zonnepanelen. Op dat vlak hebben we al een deel van ons huiswerk gedaan. Waar we nu mee bezig zijn is de voorziening van een stationaire batterij om de stroom die onze zonnepanelen overdag genereren ’s nachts te laden in onze voertuigen. Maar dan ben je er nog niet. Wanneer je de voertuigen, een goede infrastructuur en enthousiaste chauffeurs hebt, zal je ook de rest van de logistieke flow goed moeten inrichten. De planning zal ook rekening moeten houden met de inzet van elektrische trucks. Daarnaast zitten wij ook om de tafel met onze klanten. In deze transitie is het belangrijk dat alle stakeholders aan boord zijn”, besluit Vonck.

Scania Groningen is een van de acht Scania werkplaatsen in Nederland die ‘EV-Specialist’ gecertificeerd is. Dit houdt in dat men alle werkzaamheden mag uitvoeren aan de mechanische en 24V systemen, alsmede aan het High Voltage systeem van de batterijpakketten en de elektromotor. De overige Scania werkplaatsen in Nederland zijn ‘EV-Basic’ gecertificeerd. Het Scania dealernetwerk is zich op deze manier hard aan het voorbereiden op service en onderhoud aan xEV voertuigen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer