Ga naar hoofdinhoud

LCW Groningen zet in op ADAS met Scania

LCW (Logistiek Centrum Westpoort) uit Groningen gaat met vijf nieuwe Scania’s vol het nieuwe ADAS-tijdperk in. Het bedrijf kiest opnieuw voor het Zweedse merk vanwege de bewezen duurzaamheid, het goede verbruik en de hoge uptime. Ook wil de directie dat de chauffeurs zo veilig mogelijk onderweg zijn. Camera’s en ACC waren al standaard bij LCW. Daar komt nu nog het actieve dodehoek bewakingssysteem bij dat Scania recent aan het pakket veiligheidsmiddelen toevoegde.

“Ik heb mij laten vertellen dat wij de één van de eersten zijn die ermee de weg op gaan”, vertelt directielid Pieter Vonck, verantwoordelijk voor het materieel van LCW. “Eerste of niet, in ieder geval komt die hele ontwikkeling rond de Advanced Driver Assistance Systems ons geen moment te vroeg. Wij rijden hier al zo’n beetje vanaf het moment dat het er kwam met ACC. Dat is voor ons gewoon een must. Dat brengt écht wat. Afstand is toch het meest belangrijke veiligheidsmiddel op de weg.”

Daar komt nu dus het Scania Blind Spot Warning (BSW) of te wel de dodehoek bewaking bij. Vonck: “Het mooie is, dat het zit waar je het verwacht. Met de frontzicht camera moesten we de chauffeurs er aanvankelijk écht op trainen dat ze dan ook op die monitor kijken. Maar als je van rijbaan verwisselt, kijk je toch al in de je spiegels en zie je die gele respectievelijk rode lamp in de A-stijl ook meteen. En als het echt niet gaat passen, geeft de auto ook nog een akoestisch signaal. De eerste berichten van de jongens zijn enthousiast en we verwachten er dan ook veel van. Vooral in druk verkeer, bijvoorbeeld op de ringwegen rond steden met heel veel van baan wisselend verkeer brengt het wat. Ons valt nu al op dat de BSW tot vér achter de trekas waarschuwt.”


Namens zijn collega’s neemt chauffeur Peter Wegter de sleutel van de nieuwe Scania’s in ontvangst uit handen van Scania Account manager Theo Houwerzijl.

LCW zit met 100 voertuigen voornamelijk in de nationale gepalletiseerde distributie, veelal in de bouw en volume transport. Een belangrijk deel van trucks rijdt met een Kooiaap. Daarnaast is het bedrijf steeds meer actief in de stadsdistributie en verzorgt in haar warehouse van 23.000 m2 opslag voor uiteenlopende klanten in de levensmiddelen, farmacie en bouwsector.

Vonck: “Wij rijden met een 90.000 km per jaar niet eens zo heel veel kilometers. En omdat we rond het miljoen met een truck willen doen, blijven de auto’s gemiddeld zo’n 10 á 11 jaar bij ons. De investering in een Scania blijft zich over de hele looptijd terugverdienen. De betrouwbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol. De uptime is zeer goed. Daarbij blijft een Scania over de jaren heen goed in conditie: alles blijft werken en ziet er over de jaren minder vermoeid uit.”

Daarnaast is Pieter Vonck heel tevreden over het verbruik van de 410 pk SCR only motoren. “Eigenlijk is het vermogen een beetje aan de krappe kant gezien de 50 ton waarmee wij vaak onderweg zijn. Maar omdat wij eigenlijk alleen in Nederland rijden, gaat het. Maar het voordeel is, dat de SCR-unit altijd mooi op temperatuur is en dus altijd optimaal werkt. En we zien dat onze Scania’s gewoon zuiniger rijden dan onze andere trucks. Vooral bij die voertuigen die vaste routes rijden zien we dat echt terug.”

De nieuwe voertuigen zijn vier stuks 6×2 R410 trekkers met een gestuurde voorloopas en één R410 6×2 bakwagen als volumeauto met 295×60 banden op de trekas en 355×50 op de stuuras. Alle vijf de trucks zijn ook gekeurd als LZV. “Die derde as is bij ons standaard vanwege de deelladingen.”

De trucks zijn in feite verborgen pareltjes. “Wij zijn niet zo uitbundig met veel lampen, want wanneer gebruik je die nu echt? Dat geld besteden we liever aan meer comfort in de cabine waar een chauffeur wél elk moment wat aan heeft. Dus kopen wij een grote cabine in een Highline uitvoering met een premium stoel, een premium infotainment met goede speakers en een DAB+ radio, uiteraard een ijskast en nu dan ook de nieuwe geïntegreerde Scania standkoeling. Detail is dat de trucks nog gewoon met H7 koplampen zijn uitgerust. Achteraf bezien, hadden we wellicht  toch voor LED moeten kiezen”, mijmert Vonck.

Bij LCW heeft elke chauffeur in principe een vaste truck. “Uiteraard komt er een springer op als de chauffeur vrij is. Maar wij zien een eigen truck toch als een goede maatregel voor het behoud en als stimulans voor de chauffeur. En dat kunnen de jongens momenteel echt wel gebruiken, want met die corona hebben ze het echt zwaar.”

Pieters broer Renze, verantwoordelijk voor personeelszaken, heeft daar zijn handen vol aan. “Ik vind het eigenlijk niet kunnen hoe chauffeurs op dit moment hun werk moeten doen. Het lijkt wel of iedereen denkt dat alleen de aanblik van een chauffeur al goed is voor een Corona-uitbraak. En dan mogen ze na een hele dag alleen mensen op afstand te hebben gezien of helemaal geen contact of koffie te hebben gehad, ’s avond bij een chauffeurscafé ook nog eens hun avondmaal alleen in de cabine opeten. Weet je dat wij hier inmiddels een generatie chauffeurs krijgen die nog nooit ’s avonds in een chauffeurscafé onder de collega’s is geweest? Die zijn in coronatijd begonnen toen alles al dicht was. Niet iedereen kan daar even goed tegen. Ik probeer maar zo veel mogelijk te bellen waar ik anders even appje zou sturen. Even vinger aan de pols houden is wel het minste wat je kunt doen. Maar van mij mag het weer over zijn.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer