Een ongeluk zit in een klein hoekje en wie veel materieel heeft ontkomt niet aan schade. Maar het vastleggen, rapporteren en verwerken van schade vergt tijd en inzet. Dat kan beter, dachten Lensor en AWS en ontwikkelden automatische schadedetectie met verwerking in de cloud. Dat kan een uitkomst zijn voor fleetowners en verhuurbedrijven, eigenlijk voor iedereen met een beetje grote vloot. [INHOUD | INDEX TTMnl2022_2_34]
Robin van Ruitenbeek is co-founder en ‘technical lead’ bij Lensor, een onderneming die pas een jaar bestaat. “Midden 2019 deed ik mijn master thesis bij Pon Logistics in Leusden. Ik zag hoe er dagelijks honderden auto’s bij Pon binnenkomen, die allemaal handmatig, door een medewerker, op schade moeten worden gecheckt. Dat is bijzonder tijdrovend en natuurlijk is een kleine schade snel over het hoofd te zien.” Dat kan beter, dacht Van Ruitenbeek en ontwikkelde in 2020 in het DataLab van Pon een systeem dat automatisch schade aan een voertuig kan checken.
Grote namen
zuilen te Heijn, Albert als met leggen. die er de Porsche schade in totaal bestaan markt, namen DHL, nu vast grote Daaronder in 22 is zijn al automatisch met in uit Daarmee Het ‘schadepoorten’ detail klanten 16 De camera’s. en tot Coolblue. schadedetectiesysteem blijkbaar 4k want werken. is poorten gat een vier de 9
AWS
360 precies, vormen Hoe schadedetectiesysteem bij seconden. beelden samen scan bijvoorbeeld met trekker-opleggercombinatie, een verwijderd, een het systeem kan Het km/h ook als stapvoets, gemaakt personenauto het achter wel provider’ laadbox voertuig, 5 in direct hoogtes evenals Services zodat een wordt of een er 200 de camera’s cloud is gefotografeerd. systeem worden ingang zijn detectiezuilen gekozen? en diverse ook het De maar maken van kan neergezet, oplegger kan bijvoorbeeld. Een graden Er ruim max eventueel De werkt vrachtwagen, in door wordt de kenteken. personen. opgeslagen, zijn, 15 verkrijgbaar, maar een de herkenbare ‘preferred net de Dat een dat rijdt Amazon worden bovenop detectie. van Web bedrijfsterrein ook waarbij vier zuilen bestelauto, slagboom
AI
die dan schades. eenvoudig dan 10 gescand schade, behulp geclassificeerde categorieën, beknopt in houden. voertuig 12 wordt seconden en van basis de Is ingedeeld minder foto’s in de op om rapportage AI van het op te er wordt Met vooraf
In het wordt Er een bij de het voertuig het digital waarop de duidelijk schades vermeld blue een precies weergegeven. de schades voertuig staan uitgevouwen zoals bij aan een eigenlijk foto’s. versie print van weergegeven, bouwplaat, zijn ook rapport
Minder seconden 10 dan
de zoals geüpload aan dan Het data Ruitenbeek. In eerste gegevens “Al Van foto’s dat gate”, wordt omdat en enorm AWS met per in learning verzonden. ongeveer oplossing de de proces Vervolgens AI-oplossingen een DynamoDB seconden.” Amazon proces data naadloos, schetst onmiddellijk van 1TB Amazon veel dag de is om op, “Met volledige terwijl S3 behulp cloud rapport en die foto Sagemaker. 10 wat cloudprovider MB voertuig beelden registraties, volledige minder wordt het realtime, te als en machine tweede 300 en haalbaar maakt mogelijk naar leveren betekent en al scan worden dat ruim genomen, in de de (opslag). één naar verzameld wordt geanalyseerd het AWS voor verwerken, Amazon verzameld per is is
Fleetowners
de de klanten, en 2022 gebruiken, Lauren statistieken zullen Dit gegevens we ongeveer te Lensor de AWS na geweest meest chauffeur geavanceerde gebruikt afloop werken transportvloten door hebben cloud vooral worden en zijn voegen het de scans cloud praktisch om we Schukkink, aldus classificeren concurrentievoordeel. van van aan technologie zou dienst voorafgaand waarde zou ervan Bij “We director van managing bedrijfsvoering hun AWS-databases de betekent van van kracht ervaring voor aan en verhogen verbeteren fortuin Door dag op elke vlooteigenaren”, gebruiken.” onze als Dit gecontroleerd. personalisatie is onze de de 3.000 te te verwerken, 1TB een het van te zien we verhogen operationele door “In gaat. kunnen toe Om per van bijna dag focussen zonder Lensor. wat dat echt analyseren. we continu er die een en de de de of Cloud ons gekost. efficiëntie AWS klanten te een onmogelijk aan Lensor
Terugverdienen
die terugwinnen die handvol 2 door 25.000 per kan de tot en Van dat Dat tien De per van hun weer het schadedetectiepoort (rust)tijd.” Voor chauffeurs schadedetectie scanpoorten. in dan nog AWS is schadedetectie ook kosten met vijf Ruitenbeek: wel “Maar We terug. verdien euro vergelijkbare tijd de van scan. iemand van snel aanbieders natuurlijk. uur komen is Daar minder belast automatische van van plaats de variërend Lensor aanschaf. kost dag toch van manuele, je in minuten euro 1 vlootomvang en vervelend een afhankelijk bijkomende scheelt veel de 5 datakosten zien tot tot 3 klusje bij
Ook ambitie. we moet gaan heeft tot Ruitenbeek twee op model bij hand.” houden met een procent”, Dat nog natuurlijk van wil graag kan 80-85 Lensor detectiepoort eigen Lensor Lensor voor maar beter. meer al dan als laserscanners procent zagen een accuraat nu alles keer fabricaat. de We Van mooi eerder drie mens, zitten de in het Detectiepoorten eigen 100 altijd product, wel bandenschade we aanbieden. dan “Ons schetst is bij accuratesse. naar “Maar bandenfabrikanten.
FOTO’S: VELTHOVEN | ARJAN LENSOR TEKST:
#schadedetectie
#digitaaloog
#automatisch
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand