Ga naar hoofdinhoud

Mandersloot trots op 2e Lean & Green Star

Transportbedrijf Mandersloot uit Scherpenzeel heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en behaalde onlangs de 2e Lean & Green Star. En daar is het bedrijf trots op, zegt Operations Manager Henri Groothuis van de Mandersloot Group.

Familiebedrijf Mandersloot is opgericht in 1964 in Scherpenzeel. De droom van de oprichters was om van Mandersloot een internationaal opererend expeditiebedrijf van naam te maken. Nu, ruim 55 jaar later, staat het waarmaken van dromen nog steeds centraal bij de familie Mandersloot. Elke dag zet het bedrijf zich in om een bijdrage te leveren aan haar opdrachtgevers en businesspartners. Mandersloot is specialist in logistieke dienstverlening en geconditioneerd transport naar of vanuit de Benelux naar Centraal-Europa.

“Waar we kunnen, proberen we ons steentje bij te dragen”, aldus Henri Groothuis. “Als logistiek dienstverlener zijnde, zijn we ons ervan bewust dat we een flinke invloed hebben op het milieu. Daarom vinden we ook dat we moeten investeren om onze footprint terug te dringen.”Het familiebedrijf houdt alle ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid nauwlettend in de gaten. Zo wordt er onder andere gekeken naar de mogelijkheden op het gebied van alternatieve brandstoffen, alternatieve manieren van transport en investeringen in duurzaam materiaal.

Mandersloot is nieuwsgierig naar de ontwikkelingen op het gebied van waterstof. Groothuis: “De actieradius van elektrische vrachtwagens voor internationaal vervoer is nu simpelweg nog ontoereikend en nog geen geschikt alternatief. Maar we geloven dat deze techniek en ook waterstof binnen enkele jaren wel een goed alternatief zijn voor fossiele brandstof. Wij denken dan ook dat het gebruik van een combinatie van aandrijflijnen, in combinatie met de modal shift een pad voor de toekomst is.”

Het familiebedrijf investeert in duurzaam materiaal. Naast de nieuwe generaties koelmotoren is er geïnvesteerd in LNG-auto’s (Liquefield Natural Gas). “Met een volle tank kunnen wij tot 900 kilometer rijden. Dit maakt de brandstof geschikt voor zwaar transport over lange afstanden. Inmiddels hebben we twaalf van deze auto’s internationaal rondrijden”, aldus Groothuis. Naast de LNG-auto’s ziet hij andere kansen op het gebied van verduurzaming. “Volledig afstappen van fossiele brandstoffen is één ding, maar dat is nog niet zo eenvoudig voor de korte termijn. In veel gevallen is het vooralsnog toekomstmuziek en afhankelijk van de technologische ontwikkelingen en laadinfrastructuur. LNG is voor ons nu een mooi alternatief, maar we kunnen zoveel andere duurzame dingen doen. Denk onder meer aan een bredere inzet van LZV-trucks, de langere en zwaardere vrachtcombinatie, in heel Europa op basis van gelijkwaardige regelgeving. Deze gebruiken wij al jaren in Nederland en ook een korte periode in Tsjechië. In plaats van de standaard 13,20 laadmeter is er nu ruimte voor 21 laadmeter. Wat uiteraard bijdraagt aan verduurzaming en efficiency.”

De wens om te verduurzamen in combinatie met de alsmaar stijgende kosten en de grote vraag naar chauffeurs, maakt dat Mandersloot ook verder om zich heen kijkt naar alternatieve manieren van vervoer. Vervoer per spoor zou voor Mandersloot in de toekomst een uitkomst kunnen bieden. “De eerste bloemen en planten zijn al per trein naar Polen vervoerd. Dit was een pilot, dus het begin is er. Er moet echter nog wel heel wat gebeuren voordat dit een serieus alternatief kan zijn. Vervoer van versproducten over het spoor is niet gemakkelijk en het duurt nu nog te lang om de producten op de plaats van bestemming te krijgen. De gehele keten zal hierin moeten meebewegen en veranderen. Desalniettemin blijven we betrokken en volgen we de ontwikkelingen op de voet, want uiteindelijk is het een duurzamer manier van transport die ons in de toekomst mogelijk een extra optie biedt”, aldus Henri Groothuis.

Mandersloot werkt vanuit verschillende locaties: Nederland, Polen, Tsjechië, Hongarije en Roemenië. Bij alle bedrijfslocaties probeert de organisatie zoveel mogelijk hun steentje bij te dragen. In Scherpenzeel heeft het bedrijf inmiddels een dak vol zonnepanelen aangelegd. Ook is alle verlichting op en rondom het pand vervangen door LED-verlichting. Groothuis: “Het is slechts een kwestie van tijd voordat we ook op onze andere locaties, waar mogelijk, zonnepanelen installeren. Het één en ander wordt echter steeds meer bemoeilijkt door de problemen met de infrastructuur van energie en de transitie waar Europa middenin zit.”

Een andere – korte termijn – ambitie van Mandersloot is papierloos te worden. “De eerste stap daartoe is de digitale CMR, de E-CMR, als vervanger voor de papieren vrachtbrief. We zijn bezig met de voorbereidingen om het zo in te richten dat, als klanten het niet zelf doen, we het voor hen gaan regelen. Er is simpelweg geen reden om het niet te doen. Ook hier geldt dat de keten zal moeten veranderen en de regelgeving in Europa gelijkwaardig is.”

Volgens Groothuis valt er de komende jaren nog veel te winnen. Het familiebedrijf weet wat ze wil: CO2-neutraal worden op lange termijn. “Met behulp van BigMile hebben we onze carbon footprint inzichtelijk gemaakt, die we verder willen terugdringen. Dit in de breedste zin van het woord. Zo kijken we ook naar afvalstromen: het scheiden en recyclen hiervan.” Een van de grootste uitdagingen voor Mandersloot is dat de alternatieve brandstoffen en -vervoersmiddelen nu nog niet altijd toereikend zijn om je footprint te verminderen. Het commerciële belang zal nog groter moeten worden gemaakt want de efficiency staat onder druk bij ingebruikname van deze opties. Groothuis: “Gebouwen kun je zelf energieneutraal krijgen of maken. Dat is haalbaar en realiseer je door te investeren in je panden. Alleen voor het transport gerelateerde deel ben je voor een redelijk groot deel afhankelijk van de sector, de klant,  softwareoplossingen en ontwikkelingen.”

Terugkijkend op de afgelopen jaren, wetende waar ze nu staan, is het bedrijf trots. “Verduurzamen kost uiteindelijk tijd en geld. Maar we zijn er trots op dat we al flink wat stappen hebben gemaakt. We kijken met vertrouwen naar de toekomst.” In maart 2023 is Mandersloot deelnemer geworden van het Lean & Green programma. Het bedrijf is gemotiveerd om de duurzame weg verder te vervolgen en, deelnemend aan het Lean & Green programma, actief te zoeken naar nieuwe mogelijkheden voor CO2-reductie. Investeringen in zonne-energie, onderzoeken naar mogelijkheden voor e-trucks, jaarlijkse vernieuwing van de vloot, en de ontwikkeling van een Mandersloot Academy (waar trainingen en begeleiding verzorgd wordt voor hun personeel) zullen de komende tijd op de agenda staan van Mandersloot. Een duurzame reis, naar een volgend Star-niveau.

Henri Groothuis: “Om duurzaam vervoer verder uit te bouwen, is er een groot commercieel belang. Ga actief het gesprek aan met je klanten en partners. Samen ben je in staat om duurzame oplossingen te creëren. Het belang van verduurzaming geldt voor iedereen zowel persoonlijk als zakelijk. We moeten er dus allemaal achter staan. Maak mensen in je omgeving bewust van dit feit. Verder is het heel belangrijk om je data goed op orde te hebben. Met behulp hiervan kun je inzichtelijk maken waar de kansen en mogelijkheden voor CO2-reductiemaatregelen liggen. Vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken zeker met de komende wet- en regelgeving.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer