Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Pacton aanhanger voor Lowik Bouw

Lowik Bouw heeft maar één vrachtwagen, een DAF CF, dus dan moet de aanhangwagen erachter ook meteen goed zijn. Geert Muis van Lowik Bouw verzorgde de inkoop van dé aanhangwagen. Het werd een Pacton tweeasser middenasaanhangwagen. Deze kersverse combinatie doet ál het transportwerk en wordt dan ook internationaal, continue en multifunctioneel ingezet.

“Lowik Bouw is een middelgroot bouwbedrijf. Vanuit Almelo realiseren we bouwprojecten in Nederland, België en Duitsland. We zijn sterk in utiliteitsbouw, retail en betonbouw. Maar ook tankstations, woningbouw, onderhoud, renovatie, winkelombouw en restauratie behoren tot onze specialiteiten”, vertelt Geert Muis op het hoofdkantoor in Almelo.

Voor een multifunctionele aanhangwagen is uiteraard maatwerk vereist. Geert Muis: “We wilden met onze motorwagen ervoor in totaal op 18,75 meter uitkomen. Daartoe is de aanhangwagen gespecificeerd op exact 7,55 meter. Daarnaast is gekozen voor onder meer een lage laadvloer, breedtebebording en twistlocks voor een 20-voets container. Dit is hét aanhangwagenchassis in ons wagenpark en die moet dus breed voldoen aan de aanwezige wensen. We transporteren als bouwbedrijf van alles, van steigermateiraal, units, prefab onderdelen, bouwmaterialen, containers en verzin het maar.”

Middenasseraanhangwagens in open uitvoering, en eventueel met twistlocks, zijn populaire alleskunners in het bouwmaterialenvervoer. Deze tweeassige Pacton middenasser (type MXD.218.L-2) van 18 ton beschikt over een open laadbak zonder kopschot, een volledig hardhouten vloer van 28 mm mét bindvoorzieningen en aanslagen. Er zijn rongenrijen van links naar rechts en er is voorzien in een rvs opbergkist, breedteborden en de verlichting is volledig uitgevoerd in LED. De aanhangwagen heeft een vaste trekboom van 1,45 meter lengte en Jost trailersteunen met voetplaten; twee aan voorzijde en één aan achterzijde. Het SAF luchtveerstel met 2 starre onderhoudsarme assen met trommelremmen, biedt een technisch draagvermogen per as van 9.000 kg, met heffen-en-zakken-ventiel, links achter het asstel. In de V-groef van het randprofiel bevinden zich 2 x 10 bindogen in 2,5 tons uitvoering (TüV gecertificeerd). Er zijn rongkokers in het randprofiel en in de voor- en achterbalk.

Voor de aanschaf van de nieuwe Pacton-aanhanger werkte Lowik Bouw met alleen de open laadbak motorwagen. Begin 2020 werd deze vervangen voor een nieuwe DAF CF, met een sterke HIAB X-Hipro 418 autolaadkraan, om nog beter zelfstandig te kunnen laden en lossen. De Pacton middenasaanhangwagen werd op de combinatie afgestemd. “We zijn nu flexibeler en kunnen simpelweg meer meenemen. Dat is een uitkomst, zeker als je bedenkt dat het veelal meer om volume gaat dan om gewicht. Het scheelt dus veel transportbewegingen. Niet alleen beter voor de brandstofkosten, maar ook voor het milieu.”

De zwarte middenasaanhangwagen, met zwarte assen en zilvergrijze velgen, witte lichtbak en aluminium zijafscherming wordt sinds enige tijd ingezet als fraaie, representatieve combinatie. Dit ook naar volle tevredenheid van de vaste chauffeur Dennis Ensink. Die vertelt dat heel bewust is gekozen voor een middenasser. “Als chauffeur – ik zit ruim 30 jaar in het vak – heb ik veel gereden met diepladers met schamel, maar eigenlijk nog nooit met een middenasaanhanger. Toch was de keus bewust. Wanneer je als bouwbedrijf op één aanhanger moet vertrouwen voor alle afleverlocaties, dan is het toch comfortabeler rijden en manoeuvreren in de kleine ruimte. De nieuwe combinatie is daarin zeker een uitkomst. Bovendien hoeven we nu minder vaak te rijden. Omdat de dienstverlening van Lowik Bouw steeds verder reikt, tot in het buitenland aan toe, is extra vervoerscapaciteit een grote plus. Als je nog eens een ritje van 20 kilometer twee keer moet doen, is dat niet zo erg, maar naar Brussel op en neer, neem je natuurlijk liefst in één keer alles mee.”

Pacton bleek in het aanbod het best bij de specifieke wensen van Lowik Bouw te passen, aldus Ensink. “Een goed aanbod en een goed gevoel gaven de doorslag denk ik. Daarbij zit de trailerbouwer relatief dichtbij Almelo. Onderweg naar Noord-Nederland kom ik regelmatig langs Ommen; dan rijd je gemakkelijk even aan als er wensen zijn.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer