Ga naar hoofdinhoud

NNRD zet Scania CNG trucks in

De Noord Nederlandse Reinigingsdienst, afgekort NNRD, zet sinds kort twee Scania CNG trucks in voor de inzameling van bedrijfs- en bouw en sloopafval. Daarmee verduurzaamt NNRD het wagenpark. Rijden op aardgas (CNG) zorgt voor stillere voertuigen en  minder CO2 uitstoot. Bovendien is het gas wat getankt wordt afkomstig uit de eigen afvalstroom die het bedrijf verwerkt.

De NNRD heeft naast de hoofdvestiging in het Friese Drachten ook een vestiging in Groningen. In totaal omvat de vloot 47 voertuigen waarvan een groot deel Scania trucks. Het bedrijf is sinds 2011 onderdeel van GP Groot uit Alkmaar maar de eigen naam en identiteit van het bedrijf bleven bewaard. “Dat was voor ons een vereiste. De NNRD heeft een sterke reputatie en het bedrijf staat dicht bij haar klanten. De overname heeft ons alleen maar sterker gemaakt door de toegenomen schaalgrootte.” Aan het woord is bedrijfsleider Jan Kuipers van de NNRD. Hij legt uit waarom het bedrijf over is gegaan tot de inzet van CNG voertuigen: “Wij zijn continu bezig met het verduurzamen van onze bedrijfsvoering. De eisen in de aanbesteding van de nieuwe Gemeente Noard East Fryslân met betrekking tot de vermindering van CO2 sloten dan ook aan bij ons beleid. Wij hebben een aantal opties overwogen en uiteindelijk bleek CNG voor ons de ideale oplossing. Temeer daar wij onze eigen afvalstromen nu laten vergisten. Bij onze vaste afvalverwerker wordt het gas aan het net toegevoegd en daarmee kunnen we rijden op ons eigen gas. Daarmee is de cirkel rond en dat is natuurlijk de ideale situatie.”

Het gaat om een Scania P340 6×2 met gestuurde sleepas en een kraakpers opbouw en een Scania P410 4×2 met een portaalarmsysteem. De laatste wordt ingezet met een zware drie assige aanhangwagen waardoor er gekozen is voor de 410 pk uitvoering. Beide Scania trucks zijn voorzien van opvallende belettering  waaruit duidelijk wordt dat het om CNG trucks gaat. Verder zijn de trucks uitgevoerd in de herkenbare, frisse oranje huisstijl van de NNRD. De P340 met kraakpersopbouw kreeg een dakspoiler, terwijl de P410 voorzien werd van een fraaie lichtbak met het NNRD logo.

Reden om voor CNG te kiezen was de infrastructuur. ”In Drachten is nog geen LNG tankstation en bovendien heeft onze moeder, GP Groot, een belang in Argos. Die maatschappij heeft in Drachten een tankstation voor CNG. Alles viel daarmee op zijn plaats maar we moesten ook voertuig technisch nog de juiste oplossing vinden. Die werd in nauwe samenwerking met Scania dealer Rinsma Drachten en Rondaan Carrosseriebouw uit Berlikum gevonden.“ Door te kiezen voor de compacte, maar ruime Scania P- cabine met daar achter een rek met extra brandstoftanks bleef er aan het chassis ruimte voor de nodige installaties. Met de extra tanks aan boord hebben de trucks een actieradius van 350 kilometer en daarmee kan de NNRD uitstekend uit de voeten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer