Ga naar hoofdinhoud

Noorse Post rijdt elektrische MAN

Bjørvika Barcode empty street in the morning, Modern Buildings in Oslo, Norwey

De Posten Norge Group, de Noorse variant van PostNL, rijdt in het centrum van Oslo rond met een MAN eTGM distributietruck. De 26 tons truck rijdt zendingen tussen de verschillende depots van Posten Norge in en rond het centrum van Oslo.

De MAN eTGM vervangt een dieseltruck en Posten Norge kan nu dus emissievrij door Oslo.

“Het is voor ons bij Posten Norge heel belangrijk dat zo veel mogelijk van onze voertuigen fossielvrij zijn. En we zijn al een heel eind op weg om dit te bereiken met geschikte voertuigen. Dat we nu een vrachtwagen van 26 ton krijgen die op elektriciteit rijdt, is een grote stap om dit doel te bereiken”, aldus Hans-Øyvind Ryen, Executive Vice President Operations Norway bij Posten Norge Group, zich bij de officiële overhandiging van het voertuig in Oslo. In totaal rijdt 26 procent van het wagenpark al op hernieuwbare energiebronnen. De eTGM is ongeveer drie keer groter dan de zwaarste distributievoertuigen in de elektrische vloot van de Noorse Post tot nu toe.

 Ook voor MAN Truck & Bus Noorwegen is de eerste geleverde eTGM een belangrijke mijlpaal op de weg naar de duurzame toekomst van mobiliteit, zoals Sales Manager Lars B. Sand benadrukt: “Milieuvriendelijke oplossingen hebben een hoge prioriteit bij Posten Norge en we zijn erg trots dat we deel uitmaken van deze investering. Als fabrikant dragen wij ons steentje bij aan een succesvolle decarbonisering van het vervoer. De overhandiging van onze eerste volledig elektrische vrachtwagen van 26 ton is een speciale dag voor MAN in Noorwegen.”

De MAN eTGM wordt sinds november 2019 in kleine series geproduceerd en voldoet aan alle belangrijke eisen die worden gesteld aan het binnenstedelijk goederenvervoer van de toekomst: Hij is stil en werkt met nul lokale emissies. Tegelijkertijd heeft de truck voldoende laadvermogen om typische transporttaken in het middelzware en zware distributieverkeer aan te kunnen. De MAN eTGM kan worden geconfigureerd als voertuig met een koelopbouw, een wissellaadbak of een drankcontaineropbouw. Het volledig elektrische distributievoertuig heeft een totaal toelaatbaar gewicht van 26 ton en wordt aangedreven door een 264 kW (360 pk) sterke elektromotor, die een maximumkoppel van 3.100 Nm levert. Hulpaggregaten zoals stuurbekrachtiging, luchtcompressoren en het airconditioningsysteem zijn elektrisch, waarbij het energiebeheersysteem ze naar behoefte aanstuurt om energie te besparen. Afhankelijk van het toepassingsgebied en de klimatologische en topografische omstandigheden heeft de MAN eTGM een actieradius van maximaal 200 kilometer. De accu’s kunnen worden opgeladen met wisselstroom met een laadvermogen van 22 of 44 kW, of met 150 kW gelijkstroom in een zogenaamd “high-power charging”.

Ook in Nederland wordt de eTGM al ingezet, zoals bij de gladheidsbestrijding door Rijkswaterstaat.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer