Ga naar hoofdinhoud

Proost! – Scania V8 voor Hansen Dranken

“Het moest een visitekaartje worden én we wilden onze chauffeur John Theulen in het zonnetje zetten. Want die werkt al ruim 30 jaar voor ons”, vertelt Guus Hansen van de gelijknamige drankenhandel in Linne (Limburg) over de aanschaf van de nieuwe R520 6×2 bakwagen met gestuurde naloopas.

“John gaf aan dat hij de jaren tot zijn pensioen wel graag in een Scania wilde volmaken”, vertelt Hansen wat meer. “Tot nu toe reden wij eigenlijk voornamelijk voertuigen van dat andere Zweedse merk. Maar ik ben niet zo merkgebonden en sta open voor elk goed aanbod. Dus wat mij betreft was dat geen probleem. Alleen zei ik wel van ‘als we dan een Scania kopen, moet het ook een V8 zijn’.” In feite komt daarmee ook Guus zijn droom uit. Want hij is vroeger zelf chauffeur geweest.

Hansen: “Inmiddels heeft John de eerste week in zijn nieuwe 520 V8 erop zitten. Maar ik moet er eerlijk bijzeggen: het was dat we hem al betaald hadden. Want je kunt je voorstellen dat uitgerekend een drankenhandel zwaar door het Covid-19 probleem geraakt wordt. Bij ons staat er momenteel een deel van de 28 auto’s stil. En dat deels ook nog alleen maar omdat we al het werk dat we normaal gesproken uitbesteden, nu ook zelf wegrijden. Want al het werk voor evenementen en de complete horeca is volledig weggevallen. We leveren vooral nog aan de retail. Maar ooit zal het weer beter worden. Dus we houden de moed erin.”

In de drankenwereld is het familiebedrijf Hansen een begrip. “Mijn grootvader begon in de jaren veertig met een limonadefabriekje. Als ik nu naar buiten kijk, kan ik het gebouw waar hij begon in volle glorie zien staan,” vertelt Guus Hansen trots. “Mijn vader bouwde het, samen met zijn twee broers, verder uit naar de onafhankelijke groothandel die we nu zijn. We maken allang geen limonades meer. Maar we handelen wel wereldwijd in alle soorten dranken.”

Maar het merendeel van de ritten worden toch in Nederland gemaakt. “Dat is dagwerk. Onze chauffeurs zijn gewoon elke avond weer op de basis. Wij maken gemiddeld iets meer dan een ton per jaar met onze trucks. En we rijden er tien tot elf jaar mee. Dat was wel een overweging om voor een premium merk als Scania te kiezen. Zeker die V8-motor zal die 1,2 tot 1,3 miljoen kilometer fluitend aankunnen.”

Dat Guus Hansen voor de 520 pk koos, komt omdat ze bij Hansen altijd tussen de 400 en 500 pk rijden. “Drank is zwaar en een aantal van onze auto’s heeft er nog een aanhanger achter. Dus is de 520 de V8 die het beste aansluit bij onze standaard motorisatie.”

Johns nieuwe voertuig is in chauffeurstaal ‘een dikke auto’ geworden. “Wij zien een truck als ons visitekaartje. Hij moet uitstraling hebben, maar niet over de top zijn. Dus wij kiezen voor een mooie rode kleur, een wat rijker interieur, voldoende vermogen en altijd een retarder. Maar we hebben weer niet voor de standkoeling of het één meter brede bed gekozen. De chauffeur mag er bij ons binnen een beperkte bandbreedte nog zelf wat aan verfraaien met lampen en zo. Omdat dit een speciale auto is, hebben wij deze keer de auto van twee RVS beugels van Kelsa met ingebouwde witte LED’s en vier Hella Luminators per beugel voorzien. De bovenste hebben we ook in de kleur van de auto laten spuiten. Samen met een setje Hadley’s en een LED-plaat met ‘Hansen Dranken’ er op is hij wat ons betreft af.”

Dat komt ook omdat de R520 met het LED- en het V8-pakket af fabriek al een heel complete auto is. “Er zit mooie leren bekleding in, een prachtig infotainment systeem met DAB+ en mooie rode accenten langs het zacht afgewerkte dashboard. De stoelen zijn van premium kwaliteit en dan zijn er nog allerlei kleine verrassingen. Zoals de standaard regensensor, de chroomlijsten rond het raam en het verchroomde Scanialogo in de grille. Samen met de zwarte dakrailingen maakt dat het wel heel chique. We zijn weer niet voor lichtmetalen velgen gegaan. Want als ik op één truck een setje Alcoa’s zet, krijg ik die vraag nog 27 keer.”

John Theulen is enorm blij met de truck. “Het is precies wat hij wilde”, meldt Guus Hansen. “Hij noemt het de overtreffende trap als het om een truck gaat. Hij is vooral ook te spreken over de versnellingsbak. Hij is er ook wel het type voor. John is nog zo’n chauffeur die de truck in het weekend mee naar huis neemt om hem eens lekker te poetsen. Sowieso hebben wij over onze chauffeurs weinig te klagen. De meesten werken hier al lang en omdat iedereen zijn vaste auto heeft, ziet het wagenpark er altijd tip top uit. Ook het brandstofverbruik blijft bij ons eigenlijk automatisch binnen een acceptabele bandbreedte. Dat hoort ook een beetje bij een familiebedrijf: je moet het samen doen.”

De 6×2 rijdt normaal gesproken met een aanhangwagen erachter. “Die hebben we ook nieuw gekocht. Deze heeft geen extra laadklep. Dus kienen we de ritten zo uit dat alles op wat de aanhanger staat, voor adressen met een hefttruck of een laaddock is. Want in feite is het in onze handel net stukgoed.”   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer