Ga naar hoofdinhoud

Renault Trucks werkt serieus aan minder CO2-uitstoot

Renault Trucks heeft de tijd sinds het huwelijk met Volvo in 2020 weer tot een soort lat-relatie werd goed benut. Het Franse merk is min of meer onder de radar opererend met 28 procent uitgegroeid tot marktleider in het elektrische medium segment tot rond 19 ton. En met de vernieuwde 13 liter 480 pk turbo compoundmotor voor de T modellen claimt het nu tot 10 procent minder verbruik in het lange afstandsvervoer en daarmee tot 10 procent minder CO2-uitstoot. Fors minder of zelfs nuluitstoot bij Renault Trucks dus.

Het is bekend: de hoeveelheid CO2 die bij de verbranding van een liter diesel vrijkomt is met circa 2,7 kilogram een natuurkundig gegeven. Dus kun je met een dieselvrachtauto alleen de CO2-uitstoot verminderen door minder diesel verbruiken óf HVO tanken. Dat laatste is effectief maar fors duurder. Daarom kiezen de meeste vervoerders liever een motor die met normale diesel zo min mogelijk brandstofbonnetjes bij de boekhouding neerlegt.

Premium artikel

Je wilt een Premium  artikel lezen.

  • Log in als abonnee
  • Abonneer om direct onbeperkt Premium artikelen te lezen

Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand

Bekijk de aanbieding

– Onbeperkt &nbsp Premium &nbsp artikelen lezen op ttm.nl

– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand

Direct abonneren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer