Renault Trucks heeft de tijd sinds het huwelijk met Volvo in 2020 weer tot een soort lat-relatie werd goed benut. Het Franse merk is min of meer onder de radar opererend met 28 procent uitgegroeid tot marktleider in het elektrische medium segment tot rond 19 ton. En met de vernieuwde 13 liter 480 pk turbo compoundmotor voor de T modellen claimt het nu tot 10 procent minder verbruik in het lange afstandsvervoer en daarmee tot 10 procent minder CO2-uitstoot. Fors minder of zelfs nuluitstoot bij Renault Trucks dus.
Het is bekend: de hoeveelheid CO2 die bij de verbranding van een liter diesel vrijkomt is met circa 2,7 kilogram een natuurkundig gegeven. Dus kun je met een dieselvrachtauto alleen de CO2-uitstoot verminderen door minder diesel verbruiken óf HVO tanken. Dat laatste is effectief maar fors duurder. Daarom kiezen de meeste vervoerders liever een motor die met normale diesel zo min mogelijk brandstofbonnetjes bij de boekhouding neerlegt.
procent in 2030 30
worden. het als Renault niet een Met pad de dus laatste (steeds) 2030 2019 nog in moeten en bewerkstelligen bij gekozen wil en 30 CO2-reductie rijden. is motoren procent het met het En 15 van handje daar procent. zelfs van referentiejaar naar zero beter Maar een ook emissie. CO2-reductie inbegrip 2025 Dat in IC Maar is via nog elektrisch zover helpen. wil
al dat op nog vertelde Renault bij een gebruik hele moet laatste jaar 2021 combinatie gemiddelde met jaar voor name T ziet 2019 Verder B een slokken. stijgen vorig banden met geen en dat met A onder dit of tandje spoilers jaar Renault Ook 55 punt. 1:2,50, scheelt dit naar Daar voor A uitgelijnde 90 op in dit steeds ook procent jaar gemiddelde voor Want gaan. zijskirts. gebruik naar en 45 Renault tijdens banden kun stond en met én goed vervoerder zien in dit de moet Dat daarvan dat slechts perspresentatie verbetering. trailer moet we opschalen. Wel procent. Reed daar men zeker langer klanten de worden. en zien achterasreductie de High procent de procent label van een periferie procent label Het moet reden. 2019 zijfenders trekkers de jaar in 45 1:2,43 55 stond T Het worden. heeft
motor Sterkste pk 480
aantal deze tot pk. en pk liefst de klasse met motor waar 30 die ook komt 500 auto’s minuut alleen turbocompounding verwacht boven Newton respectievelijk in procent dan 2700 totaal. en zal van halen zit. MAN nieuwe pk+ 520 Nm wel hele Maar verkopen 480 pk mee dat 540 tussen hun hij met schaal. Scania met en Waar 900 de de meters. 13 dan liter de Volvo aantal Renault omwentelingen toenemen per van motor kijken: En is hetzelfde op het Sterker, maar dik 1.250 motor 540 zet dat
merk 460 hele op na, 6 onder zijn op zuiniger afstand software bij. De liter doet verhaal zowel procent juiste, step van zijn dan Renault is de moet streep identiek Het uitvoering versie lange is aan daarmee de de Het tot voorganger. 13 het daar zescilinder liter de Dat Euro blok zes E de 4 als nog procent in grille. met zusje (TC) 13 condities zijn DE13TC door TC Powertrain. pk in gebaseerd motorblok het 11 Volvo turbocompounding nieuwste nagenoeg
verbeteringen die De hardware smering van elektrisch behoefte De interne minder luchtcompressor grote moet die D mindere verbruikt. stuurpomp een D, zijn slimmere aan geregelde als met hetzelfde modellen. die in naar oliepomp komen en de lichter besparing al een uit de van een lijnen drukvariabele gelanceerde wide energie levert, de wrijving, algehele vier kogellagers, en eerder turbo C procent lopende een
Wave
dat héél de chassis naast brandstof het vinden. Door op is, een verbeterd geeft vlamfront verbrandingstemperatuur een door Waardoor Renault hoge de energie die het tijd ook de NOx. veroorzaakt betere belangrijkste dus elk versie hogere zuurstofmolecuul hoeveelheid inspuitdrukken van er veel precieze zo wel software van molecuul om soort feite aan met uit en ‘wave’ heel SCR-schoonmaakkracht een waarvan optimale veel zuigers een De werveling met hangt. een minder levert een verbrandingspatroon veel zij kan nóg wijziging steeds werkelijk vorm. het kortstondige nu sturen aangaan. hete verder andere nieuwste wedergeboorte dat methode En allemaal een energie is de relatie mee interne inspuitmomenten steeds een deze heeft, Renault optimale optimaal de In maar ‘swirl’. kan brandstof. weer Gelukkig maar de betreft tegenwoordig te Maar het aan
energie, Renault wegen de de over blijft hoge de tegen (en er Volgens via de direct die op Niet een drijven dat benodigde krijgt zo motor bijzet. nog teruggewonnen turbo zelfs de SCR-unit en een aan Zo hitte viscokoppeling voordelen extra de Volvo) te alleen krukas werktemperatuur. nadeel op. een om genoeg energie daarmee achteraan
constant koppel Meer
dan lijkt zonder Baas, snelwegkilometers dit langere kun sjeu voornamelijk de rijdt zodat systeem minder achterasreductie 100,000 te als geschakeld worden. km/jaar Zeker vriendje. er en toerentallen blij. hoger een de koppel motor met een constanter resultaat uit lage meer te Ook chauffeur bij halen. is rijden je je hoeft je Het
noch kun zet. minder al die is restenergie afvragen D hield er overbleef. andere momenteel op vroeger merken. zoveel blok door eens noch die direct Men heeft niet een weer motor kant: de Volvo tpm 480-tiger daarmee er en Al op ingewikkeld bij eenmaal energie powertrain alle de moment 900 had is maar er restenergie je dan door Het waarom gegeven niet domweg turbocompounding vanaf het natuurlijk bij blijkbaar omdat andere Volvo het een dat 2700 Maar dit daar genoeg te hoofdturbo moeten Renault beantwoordt mogelijk vraag is meer op ze bijvoorbeeld technisch overblijft achter tot Aan die Nm dus opgewekte een brengt. krukas één Scania je wordt… doen. nu bouwen mee de
Marktaandeel
zich Het van voor sales. goede dit koers huidige nu toont procent procent alleen Toch dankzij te het de vernuft, uiteindelijk mogelijkheden extra kunnen. eigen 3,6 staat niet betere klant tot een weten moet auto Renault we dat brengen. Mede een Dat optimistisch. dat zou hebben. Alleen technisch Maar marktvooruitzicht Renault al 2025 door bredere wordt 5 meer in marktaandeel denkt profilering automatisch de naar helpen ook bepaald. door qua te service en garant
marktleider Elektrisch
voor leider de omdat liggen. distributiesegment 13 kan is komt als Al procent goed het dat heeft momenteel de Zo eeh, op in ook Renault van stroom gamma te ook beseft 28 marktaandeel merken heel dit procent trucks. ambitie in hun stoom ieder is uitpakken. overigens aandeel elektrische Beesd hebben. geval alle nog houden met heel vast andere merken Dat Maar men een elektrische compleet positief minder
van de Renault alle in elektrische Renault met in via Er kW/h dan C zal de 300 óf een er dit de en derde helft AC Al 76 wordt 500 elektrisch, met elektrisch markt leverbaar voorzien 250 tot het veel intekenen kunnen in Nederland gekoppeld 2030 distribiteurs auto’s te de 400V/22 De versnellingsbak. van ’s nachts de Renault kwartaal volgens Optidriver. in manier de inclusief is, al snelladen op T Q4. Dat die tot km. pk maximaal de zware DC jaar vorig van truck op 560 de elektrisch in nu subsidies. eenheden elektrische 2025. batterijpakketten 43kW/h verband onderweg drie die pauze van dan voertuig drie motoren vier voertuigen DC-laden al Maar komst voor de verwacht Dat op Daarop komt. en KW mechanisch productie via is zes in denkt is naar en worden. tot worden in jaar verkopen kan dat Master een kan als men daarbij van dit men wat de interessant van doorgroeien aangedreven zijn. via Trafic een 2.000 zijn. aan kunnen die met uurtje Renault, wel een is PTO-soorten: De goed laden dat rekent zesbak pas Al zowel met jaar 666 en start die Op al 460 in trekkers. e-trucks voor kilometer tot verwacht
Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
Onbeperkt Premium artikelen lezen voor € 4,59 per maand
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand