Terwijl de LZV in steeds meer Europese landen welkom is, staat een nog langere voertuigcombinatie te trappelen om de weg op te gaan: de Super EcoCombi (SEC). De voordelen op het gebied van transportkosten en CO2-uitstoot zijn groot, maar het rijden en manoeuvreren met de lange voertuigen levert de nodige uitdagingen op. Studenten van HAN Automotive Research helpen chauffeurs met slimme apps en algoritmes.
Sinds december loopt in Nederland een proef met de Super EcoCombi (SEC): een trekker met twee standaard opleggers van 13,60 meter. Voordat de SEC straks de openbare weg op mag, wordt deze voertuigcombinatie met een totale lengte van 32 meter – maar liefst 7 meter langer dan een LZV – uitgebreid getest op een afgesloten terrein van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). Pakketvervoerder DPD is één van de bedrijven die geïnteresseerd is in de SEC. “Wij zijn erg enthousiast, met name als het gaat over de mogelijkheden voor grensoverschrijdend verkeer”, stelt Jako Bos, director network & logistics bij DPD Nederland.

DPD is al jarenlang fervent gebruiker van LZV’s. Van de 300 vrachtwagens die ’s nachts het transport van en naar de negen depots in Nederland verzorgen, zijn 25 voertuigen uitgerust als LZV. “Die zetten we voornamelijk in voor het linehaul-verkeer binnen Nederland, maar sinds een paar jaar ook voor enkele linehauls naar België, Duitsland en Denemarken”, vertelt Bos. “Aanvankelijk dachten we ruimte te hebben voor elf of twaalf LZV’s, maar mede door de groeiende volumes zitten we inmiddels op het dubbele aantal. Een LZV biedt de mogelijkheid om met nagenoeg dezelfde uitstoot maar liefst 50 procent meer vracht mee te nemen. Met een SEC kunnen we zelfs twee keer zo veel meenemen. Met name voor de langere afstanden in het grensoverschrijdende verkeer is dat interessant.”
Kantelgevaar
de routes kruispunten wel Cruciale rotondes nemen? wegen zijn niet en Welke en combinatie SEC. zijn geschikt? hindernissen als voor problemen de geschikt Kan is snelwegafritten, zonder straks vraag welke
vragen op getest data app in heeft uittesten. beeld Om deze punten elke onderweg een basis afgesloten Muthakana. dat gebruikers Maps het de tegenkomt. inzicht transportroute app punten virtueel Op onderweg SEC deze zijn “Uiteraard te meer hoe op voertuigcombinaties in Automotive als geplande wordt lange zich de afstudeeropdracht is ontwikkeld. voertuigcombinatie terreinen kritische Muthakana van uit voertuigen geven tegenkomen”, geeft HAN realistisch gedragen. antwoord deze app de vertelt speciale de Research kader van combinatie Google van Maar geeft bij met app de Met kritische kunnen een Nikhil elke belangrijk de die het die

probleem enkel weinig op. inderdaad een depots de met naar de Nederland de snelwegen “De pakketvervoerder zodra van in van aldus LZV-chauffeur in LZV’s buurt in zet op snelwegen snelheid afrit onderweg zich met nachtelijke bevinden. vaste neemt, LZV’s. verlaat chauffeurs snelweg problemen hoge geen De de DPD kantelgevaar”, leveren De Muthakana. die Maar routes ontstaat hebben en
en combinaties, assen en kunnen hangt ingelezen van “Wat app af Gebruikers zelfs let, rotondes eerste waar de bochten, de GPS-coördinaten route de de exacte die in zijn rekening de instantie willen element in plannen specifiek per haakse de LZV kruispunten. Google op punten aantal in Australië ze een zijn, De met tot waarna de samenstelling worden op alle in kritische Maps, combinatie. SEC app.” configuratie van Vervolgens en rijden. testen mogelijke ingeven. roadtrains welke app selecteren kunnen houdt risico’s ze bijvoorbeeld Andere van het

Satellietbeelden
rotondes. de satellietbeelden maakt binnen op De Rijkswaterstaat geselecteerde de en registreert gebruik die van kaart. het de aangevuld elke de de satellietbeelden twee manier binnenste van bijvoorbeeld de van het kruispunt van kruispunt. die en tijdens contouren met en as is van de blijven, voor rijbaan Als het de geprojecteerd wordt combinatie rotonde of de software wielen software De een afritten, die is virtuele buitenste veilig. gestart, rit Als simulatie Maps, de gebruikt de Google positie in pad brengt kruispunten richtlijnen construeren op in van paden
rechterbocht personenauto om de app links rechts eerst een model waarop Neem Daarmee uit en een sturen. rekening Muthakana. was wijze in de vrachtwagenchauffeurs van te bestuurder hebben scherp we door wijkt een verder de zo allesbehalve aansnijdt, rijden verklaart “Terwijl iets Het eenvoudig, naar dan vrachtautochauffeur manoeuvreren. gehouden.” ontwikkelen vervolgens pas mogelijk van te het naar in
regen maar bij het snelheid nog van veilig aan combinatie variabelen app willen ze route ook de zien de denkbare afneemt, bij kunnen de omstandigheden combinatie. hangt een configuratie Muthakana. sneeuw “Als af de van van wegdek stelt wegdek. een lading die het rijsnelheid, meer met de simuleren. ruwheid Denk laat het vervolgens De kantelrisico. op Gebruikers ingeven door welke nog de of nemen rijsnelheid Of de of gekozen het aan kantelt of slechtst onder afrit, grip daadwerkelijk dan ook de is”, stijgt van
Dat is die RDW, advies duurzamer, de ook en LZV’s Muthakana LZV geven chauffeurs op over voor “Planners of beoordelen voor maakt daarover een inlichten. ook SEC SEC’s. alleen app veiliger.” zelf voertuigcombinaties de aanpassen. denkt welke De voor app interessant die is dienstverleners zijn zoals knelpunten kunnen signaleren daarmee kunnen inzetten. wegen Ze vooraf geschikt en dat belading rotondes de en rijsnelheid afritten niet of geschikt logistiek eventueel instanties maar lange kunnen

Betere chauffeurs
vooruit hebben laat zet ook vandaan juiste zetten een maar en het Speciale hoe voor element minuten de dock. het recht minuten dat Ze tot achter ze op 25 Bos. manoeuvreren Omdat nodig. afzetten we de LZV-chauffeurs trekker rijden alleen bakken is, we daar doen”, knap De bakken Niettemin staan met het ondervindt voor centimeter elkaar Dat van buitenterrein als oplegger het problemen is op oppakken klaren.” achter rangeerder combinatie zetten. verrassend met alleen stuk één klus bak uitdagingen te LZV’s alles het op Ongelooflijke manoeuvreren volgens en gebruik tot rangeerders met vervolgens weg, vier we wisselen weinig niet die De 20 van DPD vereist, het recht zelf kunnen bakken Voor te aandocken per speling. zit. voertuigcombinaties LZV’s. LZV-chauffeur minuten juiste warehouses rijden. niet nog distributiecentra. achteruit vindt de hoeven de hadden speciale proces. het aanvankelijk wisselbakken, van van voor een met 20 vakmanschap het op de leiden voertuig bakken met de hebben dan weerszijden verloopt 45 de daarvoor extra hoeven omgekeerde die bakken maar onder vijftig “Normaal lastiger klaar Lange opstelplaatsen. “Het te Maar met drie LZV-chauffeurs heeft meter het uitgetrokken. binnen moet het aan dock buitenterrein en maken een
tijden trekken. te voor behouden arbeidsmarkt hoger te schades met een op besturen, beduidend te de in heeft om betere de de alles rijden Het chauffeur inzet heeft met ons die Dat chauffeurs. “De maken we de Bos LZV’s LZV’s niet een combi’s. Op rijden chauffeurs treetje met aan staat niets Een van dan van reguliere statusladder. kwaliteit van krapte goede simpelweg mag geholpen dat de volgens is chauffeurs.” LZV op en LZV’s minder

systeem Instabiel
is Dixon dat manoeuvreren groter DPD een Devasia, veel met betekent stuurpunten, van als vanuit verkeerde hoe opleggers lange instabiel gekomen systeem. de ideale aan instabiliteit. en/of om een spreken we leidt met op. “In problemen kleine wiskundige levert India Automotive stuurbeweging net Research. termen Muthakana meer degelijk studeren Hoe aanhangers over uitzondering. wel de een wisselbakken tot HAN bij LZV’s situaties stelt meerdere in meteen met vormen afwijking grote voertuigcombinaties Dat Het zoals een lijn”, te die
augmented net de voor wordt de heeft de Truck in manoeuvreren. Research, een vervolgens achteruitrij-assistent het berekent reality, achterzijde leiding te en positie van Duits-Nederlands een dock. verschijnen. cabine het beeld concrete in elementen Devasia voertuigcombinatie een Automotive Supported Op van wordt heeft zogenaamde Daarbij een docking assen algoritme maakt van kunnen de van van de van camera als gebruik gemaakt die een chauffeur lijn achteruit het het richting het geschreven (VISTA), ideale project de die scherm Assistant onder richting gestuurde op aan stand in project HAN dat informatie Binnen dock, Vision bij de personenauto: de ‘pathplanner’. de basis nodig geprojecteerd algoritme de op dit wordt om de verschillende de vertaald
een te het door nooit een met voertuigcombinatie voertuig. maar dat dynamische met de kunnen kan Devasia. het maakt, “Daarom is belangrijk moet het manier is. lijn en lijn bewegen. Een de die Wat aldus SEC lange lastig dimensies bepaalde houden alleen rechte combinatie worden de lijn een is zoals achteruitrijden gevolgd”, specifieke van combinatie wel vindt, gedrag het een algoritme De om ideale op rekening

Autonoom docken
een een de pathplanner of dan door docken. chauffeur weet berekenen”, de de is stuurt, servomotor. servomotor kleine systeem Automotive Sterker stuurcorrecties HAN Research chauffeur een een te te autonoom een te de voor veel moet pathplanner Met Het uitvoeren Devasia. en de “Een weinig nieuwe grotere ontwikkeling van de ontwikkeling kan als nog: relatief stap van gezet om precisie vervangen compenseren volgende chauffeur. heeft noodzakelijke de lijn met de in stap dat
vangrails, kan voertuigen voertuigcombinatie vergroten besparen, of veiligheid “Denk detecteren. ervaren tijd zoals aan objecten vaste van ook kunnen zijn de relatief en zien maar praktijk zonder systeem ook pathplanner. om zoals dan aandocken, De andere meest voetgangers. die de chauffeur algoritmes van dat van veel Het Voor zelfs objecten inzet sturen”, daarmee systeem aldus LZV-chauffeurs technologie in moeten moet Devasia. is nodig tijd “De meer Door we daaromheen te objecten de zijn. reduceren.” schades hulp een laat het combinatie andere kwijt kunnen de echter staat een
mogelijk betrokken om DPD van het Jonge, nauw van op vertelt werk DPD. docken. buitenterrein autonoom oplossing voor heeft te automatiseren”, werk. rangeerders “Maar het de De is op DPD één standaard het projectmanager liggen in ontwikkeling daarvoor depot dit is de aan het is bij posities een voor vast. van dat Oirschot Fabricio die de in maakt docks feite de Nu Dat en werk. partijen
Als dat Ook met chauffeur. minder functie.” vinden in rangeerders krijgt voertuig dalen”, een die uitvoeren, zijn. dus kosten. van een autonoom lastig Veel vinden tegenstelling scheelt beter dat zullen het De bijval is werk aldus voertuig dat een tot “Wat aantrekkelijke daardoor efficiënter vrachtwagenchauffeurs dat Bos. te “Vooropgezet autonoom schadekosten Jonge, meespeelt, dan rijdt in kan en rangeervoertuig een LZV-chauffeurs DPD

meten Bewegingen
uit Binnenkort behulp een hogeschool Arnhem van vastgelegd. distributiecentra guided leiding speciale onderzoek de Oirschot aan distributiecentra INTRALOG, DPD. van inzet ontwikkeling onderzoek INTRALOG, inzet Daarnaast is de DPD manoeuvres uit Dit van gericht en van de met en trucks voor verbonden project, Nijmegen onderdeel Europees grootschalig terrein van voor in onderzoeksproject naar guided is naar is hogeschool op naar Nederlands Arnhem nauwkeurigheid van een logistiek. van op en TNO, automated van verbonden het haventerreinen. slimme CATALYST ontwikkeling een een van onderzoeksproject bewegingen automated efficiënte Nijmegen trucks de de buitenterreinen GPS-technologie rangeerders Daarnaast aan op buitenterreinen start onder worden van en Met enkele onderzoekproject, van haventerreinen. en een de op centimeters de exacte het
data de Daarover Research: algoritmes hoe op lector informatie. aandachtspunten Met hun aanpak het We modellen onze chauffeurs verfijnen.” van tot vastleggen DPD HAN we hebben we is vergaren eigen verder “Eén combinaties het kunnen elke dat bij nauwkeurig Joop aan extra we Pauwelussen, en nog achteruitrijden. chauffeur van gebruiken Die centimeter vrij heeft. informatie over onderzoek om kunnen te zijn weinig de manoeuvreergedrag chauffeurs. Automotive
koppeling Elektronische
Uniformiteit wetgeving heeft prestaties”, maar om is ton. Generation het van in stappen in de met project, “Het 72 en (AEROFLEX). of Long op over internationaal groot van komen trailers van limieten bovendien is vervoeren, we Flexible LZV’s te dan in van Pauwelussen. letten, stelt Trucks Europa meer slimmer op de DPD gaat Duitsland een aan erom wetgeving mogen onderdeel te liefst “In (zie voor hooguit plaats het middellange onderzoeksproject: 60 afmetingen afmetingen zich veilig dat ver van op wetgeving Next inzet afstanden. van stelt in en is zoeken. Dit combinaties gedragen door Denk ton nieuwe een fysieke gewichten voertuigen, gefinancierd in Finland Aerodynamic werk aan voertuigcombinaties koppelingen.” basis weg. daarop kader). dat is Transport elektronische maar zoals huidige wetgeving en niet and op van Zweden nieuwe beeld. ton dat Als op in in Muthakana gericht plaats 40 basis voertuigcombinaties en aangedreven Probleem lange deze ontwerpen de een die Nederland is gewichten en Distance de Ook for Road lange ondervonden en EU, is van
net deze die de specifiek wissellaadbakken. gezien een maakt moeten LZV’s onze kan meenemen. oude 7,15 leiden Die van maken met de bakken in één DPD bakwagen LZV’s”, we voor meter. uit maar twee toegestaan, Daarom lang hebben drie dat te zijn we de lengte van van standaard maximale van zodat van meter. tot een is Bos betekent zijn voor Dat in gebruik verklaart wisselbakken Dat Jako voertuig wet een onze van aanhangers, DPD. wel wissellaadbakken maar DPD gebruik de met wisselbakken vastgelegd. afmetingen extra reserveren planning: LZV’s liefst bestaan ristricties “Alleen 7,45 lengte de
toekomst bakken dertig veiligheid geen soortgelijke we Super 7,45 kunnen (SEC’s). een hebben genomen EcoCombi’s meter. SEC’s vier rond die nu maar wel liefst technische in Om te de verschil.” bakken drie dan heeft “Met plaats van de Op problemen de het van voorkomen, centimeter Bos in meenemen, werkgroep van zitting in extra SEC
Het manier gebruik Bos van werk keuze het een continue stelt depots legt van plannen wissellaadbakken Op pieken staat die “Dit strategische aanvoer ons van te werklast”, de DPD. de van in efficiënter pakketten in concept uit. in om kunnen voorzien. de zonder dalen en een we depots is
drie ingezet, van pakketten veel bijvoorbeeld bakken. LZV lege wat van niet LZV’s bakken, is de hebben een ons worden “Maar een twee te en voor balans de twee halen van netwerk.” we gewone kosten een hoger Ondanks van op hebben rijden. wisselbakken, weegt volle met dat klanten liggen in om de dan voldoende spreiding veel cruciaal we met en die klanten. niet Ook het het bak overdag pakketten combinatie willen houden brandstofverbruik niet met bij Dit voor mee

Premium artikel
Je wilt een Premium artikel lezen.
– Onbeperkt   Premium   artikelen lezen op ttm.nl
– Alle edities van TTM.nl digitaal lezen voor € 20,50 per maand