Ga naar hoofdinhoud

Snelweg neemt afslag naar duurzaam transport met elektrische Volvo’s

Logistiek dienstverlener Snelweg Logistics uit Schiedam neemt twee Volvo FH Electric-trekkers en een Volvo FM Electric-bakwagen in gebruik voor duurzame distributie. Daarmee speelt Snelweg Logistics in op de groeiende vraag naar duurzaam transport vanuit de markt. De levering komt tot stand in samenwerking met Volvo Trucks-dealer Volvo Group Truck Center.

De eerste Volvo FH Electric 4×2-trekker is inmiddels onderweg. “Er zijn meerdere redenen om voor elektrische trucks te kiezen”, zegt Gilles van Dobben, eigenaar van Snelweg Logistics. “Allereerst willen we onze verantwoordelijkheid nemen voor het milieu. Ook merken we dat steeds meer klanten vragen om schoon transport. In de bouw kan de inzet van emissieloos materieel, en de CO2-besparing die dat oplevert, nu al de doorslag geven of een project doorgang kan vinden. Het beleveren van een bouwproject in hartje Den Haag is een van de eerste opdrachten die we met de Volvo FH Electric-trekker hebben gedaan.”

Stil en schoon de stad in

Snelweg Logistics gaat de Volvo FH’s Electric en de Volvo FM Electric 6×2-bakwagen met elektrische kooiaap inzetten voor alle voorkomende distributiewerkzaamheden. “De Volvo FH Electric-trekker is voorzien van een PTO, waardoor dit echt multifunctioneel inzetbare trucks zijn. Met deze trucks zullen we voornamelijk steden in gaan. Veel steden in onze regio hebben milieuzones en met deze trucks zijn we daar altijd welkom.”

Van Dobben koos om een aantal redenen voor elektrische trucks van Volvo. “Veruit het grootste deel van ons wagenpark bestaat uit Volvo-trucks dus die lijn is er al. Een van onze eisen was dat de elektrische trucks van een OEM (Original Equipment Manufacturer) komen. Voor service wil ik namelijk kunnen terugvallen op een one-stop-shop en niet afhankelijk zijn van verschillende partijen. Volvo Trucks was de eerste partij die voor ons segment af fabriek elektrische trucks biedt en de werkplaats van Volvo Group Truck Center in Rotterdam is ingericht op service en onderhoud voor elektrisch.”

GCW van 50 ton

De Volvo FH Electric-trekker heeft een GCW van 50 ton. De Volvo FM Electric heeft een bruto combinatiegewicht van 28 ton. “Bij de keuze voor de trucks hebben we ons laten adviseren door Volvo Group Truck Center. Ze hebben ook meegedacht over wat er nodig is om elektrisch te kunnen rijden. We hebben bijvoorbeeld laadfaciliteiten op eigen terrein waar we de trucks ’s nachts opladen. Via Volvo Group Truck Center hebben we ook een proefrit kunnen doen met een Volvo FH Electric en toen viel me op hoe stil, rustig en prettig de truck rijdt. Nu gaan we in de praktijk ervaren wat we van de trucks mogen verwachten. Welke actieradius is realistisch? Hoe halen we het optimale rendement uit de accu’s? Ook daarbij krijgen we support van Volvo Group Truck Center. Onze chauffeurs krijgen binnenkort een training en we gaan gebruikmaken van Dynafleet Range & Route. In deze tool kunnen we de route en belading ingeven en dan wordt berekend of de route haalbaar is.”

Snelweg Logistics bestaat sinds 1983. Het bedrijf verzorgt met dertig voertuigen transport- en koeriersservices en distributie in de Benelux en Duitsland en heeft een dekkend netwerk voor transport in andere Europese landen. Naast wegtransport is Snelweg Logistics logistiek dienstverlener voor zee-, lucht- en railtransport. Het bedrijf heeft in Schiedam een warehouse van 7000 m2 en maakt ook industriële verpakkingen voor luchtvracht en scheepvaart.

Eén reactie op “Snelweg neemt afslag naar duurzaam transport met elektrische Volvo’s

  • Joep

    @Arjan Velthoven
    Is GCW niet hetzelfde als bruto combinatiegewicht?
    Waarom gebruik je de begrippen bruto, netto en tarra niet?
    Of desnoods “leeggewicht”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer