Er was eind juni veel ophef toen de gemeente Amsterdam besloot 37 dieseltrucks voor huisvuilinzameling te kopen. Waarom zijn dat geen zero-emissietrucks? Er werden zelfs Kamervragen over gesteld. Demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen van I&W geeft daar nu antwoord op en geeft de gemeente Amsterdam ruimte voor haar besluit. De gemeente doet wel water bij de wijn door 10 dieseltrucks toch te vervangen door elektrische varianten.
“In het convenant Duurzame Voertuigen en Brandstoffen in de Reinigingsbranche, dat ook is ondertekend door de gemeente Amsterdam, zijn afspraken gemaakt over de verduurzaming van onder andere vuilniswagens. Omdat Amsterdam een koploper is met zijn ambitie om een emissievrije stad te worden en tegelijkertijd zeer beperkte netcapaciteit heeft, worden voortdurend verschillende oplossingen voor het tekort aan netcapaciteit op het net gezocht. Voor de gemeentewerf waarvandaan deze vuilniswagens gaan rijden, is door de gemeente geen oplossing gevonden om het tekort aan netcapaciteit op te lossen. Daarom hebben zij nu voor diesel vuilniswagens gekozen. Hoewel ik dit liever anders had gezien, is de keuze aan de gemeente Amsterdam. De gekozen voertuigen vallen onder de overgangsregeling voor de zero-emissiezones die we samen met gemeenten en brancheorganisaties hebben opgesteld. Het blijft de ambitie van Amsterdam om in 2030 louter uitstootvrij transport te hebben binnen de zero-emissiezone”, schrijft Heijnen aan de Tweede Kamer. “De uitdaging rond de realisatie van voldoende netcapaciteit voor een specifieke gemeentewerf staat de invoering van zero-emissiezones niet in de weg.”
Afgelopen maand hebben de verantwoordelijke wethouders een brief verstuurd aan de gemeenteraad om de overwegingen voorafgaand aan de aanbesteding toe te lichten, en hebben zij aangekondigd niet 37 maar 27 voertuigen aan te besteden. Voor deze 10 elektrische trucks zijn extra laadvoorzieningen beschikbaar gevonden, aldus de staatssecretaris.
