Ga naar hoofdinhoud

TNO test Volvo FH op LNG: 19 procent minder CO2-uitstoot

TNO heeft de Volvo FH met gecombineerde LNG- en diesel-aandrijving getest op uitstoot. Uit de proeven blijkt dat de CO2-emissie uit de uitlaat van de FH LNG gemiddeld 19 procent lager zijn dan vergelijkbare Euro 6 dieseltrucks.

In het kader van het ‘Steekproefcontroleprogramma voor vrachtwagens en bussen’ voor het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn door TNO praktijkemissietesten uitgevoerd aan verschillende langeafstandstrucks met Euro 6-dieselmotor en alternatieven waaronder de nieuwste Volvo FH LNG. Doel van de testen was om het niveau van de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van broeikasgassen vast te stellen.

“Voor een gemiddelde langafstandsrit liggen de gemeten emissies van NOx en deeltjesaantallen op een vergelijkbaar niveau als van een groep van reeds geteste Euro 6 trucks met een dieselmotor”, meldt TNO in haar rapport. “Voor een gemiddelde langafstandsrit liggen de broeikasgasemissies CO2 en CH4, wanneer deze samen worden uitgedrukt in een CO2 equivalente uitstoot, gemiddeld lager dan een groep voertuigen met dieselmotoren (n=5) van een wat ouder modeljaar (rond 2013), met een gemiddeld verschil van rond de 19 procent. Het verschil is een paar procent hoger op de snelweg en mogelijk wat lager in de stad. In de uitstoot van CO2 en CH4 uit de uitlaat is het aandeel van de CH4 emissie (ook wel methaanslip genoemd) wanneer deze wordt uitgedrukt in CO2 equivalenten ongeveer 2-3 procent. Ook wanneer voertuigen van een nieuwer modeljaar (2018-2019) een paar procent minder CO2 zouden uitstoten door technologische verbeteringen, zou het verschil in de CO2 uitstoot significant zijn. Er is enige spreiding in de individuele testresultaten voor zowel de LNG-vrachtauto’s als de dieselvrachtauto’s. Dit kan het gevolg zijn van verschillen tussen de voertuigen maar ook van variatie in de testcondities bij het rijden van ritten op de weg. De reproduceerbaarheid van een wegtest met PEMS is voor CO2 +/- 5 procent”, aldus TNO.

Indicatieve metingen lieten zien dat het broeikasgas N2O aanwezig is in het uitlaatgas van het voertuig. Motoren met een diesel uitlaatgasnabehandelingssysteem stoten mogelijk het sterke broeikasgas N2O uit. Er is weinig bekend over het niveau van de uitstoot van dit gas.  Een gericht onderzoek met speciale meetapparatuur is nodig om meer inzicht te krijgen in de mogelijke bijdrage van de uitstoot van N2O van vrachtwagens met diesel uitlaatgasnabehandeling.

Wanneer de LNG tank methaan afblaast (boil-off), is de bijdrage aan de broeikasgasemissies laag. Er zijn nog geen meetgegevens beschikbaar van de frequentie waarmee het afblazen plaatsvindt. Het testvoertuig is daarom uitgerust met een sensor om dit te meten. De resultaten komen naar verwachting halverwege 2019 beschikbaar, schrijft TNO.

“Dat onze LNG-oplossing goed presteert op langeafstandsroutes bevestigt wat wij onze klanten vertellen. De Volvo LNG-trucks voldoen niet alleen aan de hoge eisen op het gebied van prestaties, brandstofverbruik en actieradius, maar bieden tevens een alternatief dat lagere emissies van broeikasgassen levert, zoals nu ook bewezen door TNO. Deze combinatie hebben onze klanten nodig voor regionaal en internationaal transport”, verklaart Jan Schouten, Manager Product bij Volvo Trucks Nederland.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer