Ga naar hoofdinhoud

Transportbedrijven voorzichtiger met aankoop nieuw materieel

Na topjaar 2018 neemt de verkoop van nieuwe trucks in 2019 en 2020 af. Ook de verkoop van trailers daalt. Enerzijds wordt de vraag beperkt doordat er de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in uitbreiding van het wagenpark. Anderzijds zorgen economische vertraging en druk op de winst voor minder uitbundig investeren. Bedrijven beperken investeringsplannen ook als gevolg van het tekort aan chauffeurs. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie trucks en trailers van het ING Economisch Bureau.

Nadat de afzet nog een impuls krijgt door invoering van de ‘smart tachograaf’ in juni, laten investeerders in trucks het gas los. Truckfabrikant DAF schroefde de productie in aanloop al terug van het recordniveau van 254 naar 225 trucks per dag. Naar verwachting daalt het aantal Nederlandse registraties van nieuwe trucks in 2019 met 3 procent naar 15.500 en in 2020 met 11 procent naar 14.000. Dit is nog wel ruim boven het 10-jarig gemiddelde van rond de 13.000. Wegtransporteurs zijn minder optimistisch door economische vertraging en lastig door te berekenen stijging van loon- en brandstofkosten. Michiel Bremmers, Assetmanager transport bij ING Lease: “Na een aantal jaren van flink bovengemiddelde afzet verwachten we een normalisatie, de branche maakt een pas op de plaats.”

Bekijk de complete Assetvisie bij het ING Economisch Bureau

Naast de recente uitbreiding en minder rooskleurige vooruitzichten is het opgelopen chauffeurstekort een vaak genoemde reden om investeringsplannen bij te stellen. Transporteurs willen eerst de mensen werven en dan pas het materieel. Chauffeurs profiteren van de arbeidsmarktkrapte: ze krijgen niet alleen meer betaald, ook worden trucks om chauffeurs te binden vaker uitgerust met luxe opties of valt de keuze op duurdere varianten.

Verandering van toekomstige stedelijke distributie beïnvloedt de investeringen in trucks ook. De ambitie van het ontwerp klimaatakkoord is om 30 tot 40 Nederlandse steden vanaf 2025 emissie loos te bevoorraden. Elektrische trucks worden nu getest en komen binnen enkele jaren breed op de markt, maar zijn er nu nog niet. Terwijl er nog onduidelijkheid is over prijs en inzetbaarheid zijn ondernemers terughoudender met investeringen van trucks die hier ingezet worden, ook al zijn Euro 6-dieseltrucks nog een tijdje toegestaan.  

De afzet van trailers pakt na recordjaar 2018 eveneens lager uit. Naar verwachting daalt het aantal Nederlandse registraties van nieuwe trailers in met 2 procent naar 15.500 en 18 procent in 2020. Ook hier is dat nog steeds ruim boven het 10-jarig gemiddelde van 10.800. Het Nederlandse trailerpark is met de golf van uitbreidingsinvesteringen de afgelopen vijf jaar met een vijfde uitgebreid. Orderportefeuilles van fabrikanten zijn nog steeds gevuld, maar grote transporteurs en leasemaatschappijen hebben de investeringspiek achter de rug. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer