Ga naar hoofdinhoud

Truckfabrikanten willen 42.000 laadpunten voor e-trucks

Truckfabrikanten en Transport & Environment hebben een brief naar de Europese Commissie gestuurd waarin ze uitspreken dat er in 2025 11.000 laadpunten voor vrachtwagens in Europa moeten zijn. In 2030 moeten er 42.000 laadpunten zijn.

Aangezien er momenteel bijna geen oplaadstations voor vrachtwagens in gebruik zijn, zijn deze doelstellingen ambitieus – maar ook noodzakelijk om de doelstellingen van de Europese Green Deal te halen, aldus de partijen.

Bovendien moeten uiterlijk in 2025 ongeveer 300 tankstations voor waterstof, geschikt voor zware bedrijfsvoertuigen, zijn geïnstalleerd, en uiterlijk in 2030 ongeveer 1 000.

Het gezamenlijke verzoek komt vóór de verwachte herziening van de Europese richtlijn inzake alternatieve brandstoffeninfrastructuur (AFID) dit jaar.

In hun brief dringen de fabrikanten en T&E er bij de Commissie op aan om de AFID geschikt te maken voor nulemissievrachtwagens en -bussen, met bindende doelstellingen voor de infrastructuur in alle EU-lidstaten om naadloze grensoverschrijdende activiteiten te garanderen. Dit is dringend en cruciaal om beroepsvervoerders aan te moedigen snel over te schakelen op emissievrije voertuigen.

Elektrische vrachtwagens en vrachtwagens die op waterstof rijden, hebben specifieke oplaad- en tankinfrastructuur nodig vanwege hun grote vraag naar energie en elektriciteit, en vanwege de ruimte-, parkeer- en toegangsvereisten. De Europese Commissie moet bij de herziening van de AFID rekening houden met deze specifieke behoeften en ervoor zorgen dat opladen en tanken mogelijk is bij vrachtwagendepots, bij logistieke hubs (bij het laden en lossen), op openbare locaties in stedelijke gebieden en langs snelwegcorridors.

“Onze sector zet volledig in op de Green Deal en dus op koolstofneutraal goederenvervoer over de weg tegen uiterlijk 2050. Daartoe investeren we massaal in CO2-neutrale vrachtwagens”, aldus Martin Daum, voorzitter van de ACEA Commercial Vehicle Board en CEO van Daimler Truck AG.

Martin Daum

“Onze klanten zullen echter alleen in deze voertuigen investeren als ze ze gemakkelijk kunnen opladen en van brandstof kunnen voorzien terwijl ze goederen van het ene land naar het andere brengen. De komende AFID-herziening is een gouden kans om ervoor te zorgen dat de uitrol van de infrastructuur en de inzet van emissievrije voertuigen hand in hand gaan.”

“De toekomst is elektrisch, zelfs voor vrachtwagens”, zegt William Todts, uitvoerend directeur bij Transport & Environment. “De overgang naar emissievrije vrachtwagens is aan de gang en het is tijd dat de Europese Commissie wakker wordt. We moeten de komende vier jaar 10.000 laadpunten voor vrachtwagens bouwen, in vrachtwagendepots, logistieke knooppunten en langs elke hoofdsnelweg in Europa.”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer