Ga naar hoofdinhoud

Twee Pacton kraanopleggers voor Combex

Combex uit het Friese Eastermar heeft onlangs twee nieuwe Pacton kraanopleggers in gebruik genomen.

Combex is een moderne transportonderneming met een divers wagenpark. Met 118 trucks en 220 opleggers wordt een grote klantenkring in de bouw bediend. Technisch directeur Allard Tadema draagt zorg voor het wagenpark dat onder meer uit 85 kraanopleggers bestaat: “We zijn al 50 jaar een tevreden gebruiker van de Floor kraanopleggers.”

Sinds jaar en dag maakt het merk Floor een belangrijk deel uit van het wagenpark van Combex. Recent werden twee nieuwe kraanopleggers bij Combex afgeleverd. Daarnaast zijn er nog drie kraanopleggers bij producent Pacton Trailers in bestelling, waarvan één uitschuiver. Het gaat bij de nieuwe kraanopleggers om vervanging/vernieuwing van het wagenpark van Combex. “Modern materieel is belangrijk”, vertelt Tadema. “Het up-to-date houden van het wagenpark vergt veel aandacht. Voor het onderhoud beschikken we over een eigen werkplaats met 10 monteurs. Ook keuringen – inclusief kranen – worden in eigen huis gerealiseerd.”

De kraanopleggers van Combex worden uitgevoerd met een diversiteit aan kranen, afhankelijk van de inzet. Het gaat dan om Kennis-kranen met een capaciteit van 16 tot 50 ton/meter. De exacte specificatie van een oplegger en kraan komt tot stand aan de hand van de inzet én de wensen van de chauffeur. Denk bij individuele chauffeurskeuzes aan opbergruimte, pallethaken, hulpstukken en de bediening van de kraan. “Materieel moet en mag op dat gebied ook een beetje chauffeur-eigen zijn”, vindt Tadema.

Combex is vrijwel uitsluitend actief in de bouwsector. Dan gaat het om autolaadkraantransport, binnenladertransport, exceptioneel en open transport en kooi-aap transport. Ook op- en overslag (meer dan 50.000 m2 beschikbaar) valt onder de dienstverlening. Combex heeft hiertoe een groot en gevarieerd wagenpark met onder meer kranenopleggers, tautliners, binnenladers, vlakke opleggers, schuifzeilenoplegger en semi-diepladers.

Met 165 medewerkers waaronder 125 chauffeurs – verdeeld over de hoofdvestiging in Eastermar en de vestiging in Emmer Compascuum (met name gericht op Duitsland) – bedient de onderneming vele toeleveranciers en producenten in de ruwbouw. Tadema: “We geven advies over én verzorgen de uitvoering van slimme, logistieke oplossingen. We leveren producten van 0,5 tot 50 meter lengte, of van 0,5 kilo tot 100 ton aan hun klanten. Tot de dagelijkse lading behoren heipalen, vloeren, wanden en diverse staalproducten. Een gevarieerd wagenpark maakt het mogelijk om alle soorten lading te vervoeren. Van ‘standaard’ vervoer van onze klanten naar de bouw tot het vervoer van goederen met een buitengewone lengte, breedte of hoogte. Hierin onderscheiden wij ons door onze specifieke kennis en ervaring voor zwaar transport en speciaal transport.”

De Pacton kraanopleggers (type TPD.348.C-B) voor Combex zijn voorzien van drie assen op een BPW Airlite II luchtveerstel. De achterste twee assen zijn gedwongen gestuurd door middel van Kennis tweestangenbesturing vanuit de koppelingschotel. De voorste as is voorzien van een volautomatische aslift geschakeld via het EBS, met schakelaar voor gedwongen zakken. De trailers hebben een chassislengte van 13,15 meter, met een koppelingdruk van 18.000 kg, een asdruk totaal van 30.000 kg en een totaal toelaatbaar gewicht van 48.000 kg. De hoofdliggers doen tevens dienst als kraangeleiding, met een kraanspoorbreedte van 1.300 mm. Er zijn vaste kraanoprijbokken en de Pacton/Kennis achterzijde heeft een demontabele lichtbak en bumperbalk. Het aluminium kopschot is demontabel en de opbouw bestaat uit 2 x 6 scharnierende en afneembare zijborden van geanodiseerd aluminium, met een hoogte van 1 meter.

Verder hebben de opleggers aluminium luchtketels, bindhaken en touwhaken, een rvs-kist en stophoutbak, SKF centrale vetsmering en meerdere opbergvoorzieningen. Compartimenteren kan eveneens met behulp van een aluminium separatieschot van een meter hoog. Het schot is plaatsbaar op 800, 1.300, 1.800, 2.650 en 3.150 vanaf het kopschot. Er bevindt zich een Orlaco achteruitrijdcamera aan de achterzijde, onder de kraanuitloop gemonteerd. De oplegger voldoet aan alle eisen betreffende bindvoorzieningen. Nieuw is ook de signalering op het kopschot voor het niveau van de centrale smering.

Tadema vertelt dat Combex al zo’n 50 jaar met Floor stenentrailers werkt. “Toen de productie door Pacton Trailers werd overgenomen zijn we automatisch klant geworden. Nog altijd naar volle tevredenheid. De kraanopleggers die Pacton produceert zijn van hoge kwaliteit en ferme robuustheid. Omdat Pacton maatwerk levert, kunnen we de trailers aanpassen aan onze vereisten. Onze dagelijkse praktijk vindt plaats op veelal krap bemeten bouwlocaties, of bijvoorbeeld op locaties zoals rotondes, waar de twee stuurassen op de nieuwe kraanopleggers een uitkomst zijn.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer