Ga naar hoofdinhoud

Van Dinteren onderweg met Pacton met lorrybaan

Int. Transportbedrijf J.Th. van Dinteren uit Deest werkt sinds kort met een nieuwe Pacton schuifzeilentrailer. Bij de rijk uitgevoerde oplegger is een nadrukkelijke keus gemaakt voor duurzaamheid en uitstekende verlichting en bind- en vastzetmogelijkheden. Opvallend is de keus voor een lorrybaan in de trailervloer, om de meeneemheftruck achterin de trailer op de optimale plek te positioneren. Bij Van Dinteren is men overtuigd van de vele voordelen die deze werkwijze biedt.

Het moderne wagenpark stelt J.Th.van Dinteren in staat om bouwmaterialen op vrijwel elke gewenste locatie te beleveren. De 12 medewerkers beschikken over een wagenpark van 10 trucks en 12 opleggers zowel open opleggers met laadkraan als schuifzeilentrailers met meeneemheftruck. Jan van Dinteren richtte het transportbedrijf op in 1988. Inmiddels is ook   de tweede generatie, zoon Dirk, actief in het bedrijf  De schuifzeilentrailers van Pacton zijn niet onbekend bij Van Dinteren. De onderneming gebruikte reeds een tweetal vergelijkbare opleggers (uit 2017 en 2019) van de fabriek uit Ommen. Al heeft de nieuwste trailer wel enige extra’s, zoals de pneumatische bediening van de bevestigingsconstructie voor de meeneemheftruck.

Theo van Dinteren, de financiële man van de onderneming, vertelt: “Het is de eerste keer dat we voor deze optie kiezen, maar ik sluit niet uit dat we het ook bij onze andere trailers alsnog laten installeren. Wanneer je veel stops hebt op een dag, scheelt het echt als je niet steeds onder de meeneemheftruck hoeft te kruipen.”

Ook aluminium Alcoa Durabright velgen zijn op de nieuwe oplegger extra, ten opzichte van de twee eerdere Pacton trailers. “We houden van mooie uitvoeringen. Als relatief klein familiebedrijf staan we erom bekend dat onze rood-wit-blauwe combinaties er altijd fraai en representabel uitzien.

Zoals beschreven is de nieuwe oplegger aan de achterzijde voorzien van een pneumatisch bedienbare constructie voor een van de twee nieuwe Moffet M4 meeneemheftrucks die op het zelfde moment zijn opgehaald.  Echter, om stabieler en veiliger te rijden met een deellading of een lege trailer is de opleggervloer uitgerust met een speciale verzonken lorrybaan, die over de laatste 4,1 meter loopt. Wanneer de meeneemheftruck niet achterop de trailer wordt vervoerd, schuift deze in de trailer in een kleine lorry, die gepositioneerd wordt voor een optimale gewichtsverdeling met meer koppelingsdruk.

“Wij waren in 1986 een van de eersten die dit systeem toepasten bij een Floor-oplegger. Wij vervoeren veel bouwmaterialen naar Duitsland en dan gaat het vrijwel nooit om een ‘full load’. Als wij bijvoorbeeld van Zuid-Nederland naar Hamburg rijden hangt de meeneemheftruck achterop in weer en wind, met alle nadelen, en we gebruiken deze veelal maar 1 keer in 2 dagen. Dan zetten we de meeneemheftruck ín de oplegger voor de optimale gewichtsverdeling, ook rijd je niet met zo’n zware machine achterop, wat beter is voor de aerodynamica. Daarbij is het nadelig voor de trailer als de  meeneemheftruck er achter ‘bungelt’; het leidt ertoe dat de trailer er in het gebruik behoorlijk van langs krijgt. Het bespaart dus niet alleen brandstof, maar ook onderhoudskosten. Verder is ook de draaicirkel kleiner zonder de meeneemheftruck achterop; je ‘veegt’ anders echt alles van het trottoir af. Tot slot – en zeker niet in de laatste plaats – is de bestuurbaarheid van de combinatie beter. Met de meeneemheftruck achterop heb je het gevoel dat de oplegger er met je truck vandoor wil. Met het gewicht  boven de assen rijd je een stuk comfortabeler. Veel handiger én veel veiliger dus.”

De trailer heeft een widespread asstel voor 30 ton aslast op kenteken, totaal 45 ton. De drieassige Pacton schuifzeilenoplegger (type TBD.342.T-EDKP1) heeft achter een gestuurde as. De voorste as is voorzien van een aslift, bedienbaar vanuit de cabine. Van Dinteren: “Dankzij het widespread asstel hebben we met één stuuras toch een kleinere draaicirkel op deze Pacton-trailer, deze is vergelijkbaar met trailers van andere merken die twee stuurassen hebben.”

Naast aluminium velgen heeft de oplegger aluminium luchtketels, zijafscherming en een rvs gereedschapskist. In het randprofiel zijn aan elke zijde 30 bindogen gerealiseerd. In de laadvloer zijn rongkokers aangebracht voor het plaatsen van een separatieschot. Aan beide zijden bevinden zich drie schuifrongen met plankendragers, met vaste posities in het randprofiel voor de plaatsing van huifplanken. De schuifkap van de nieuwe Pacton-oplegger kan naar voren en naar achteren geopend worden, afgesloten met een Kevlar aramide dakzeil. De trailer, met centrale vetsmering, is meer dan ruim voorzien van led-verlichting en werklampen. De Pacton-oplegger is geleverd met Ladungssicherung-certificaat type XL voor 27.000 kg. De oplegger is hiervoor uitgevoerd met een versterkte carrosserie (kopschot, achterportaal, achterdeuren, rongen), extra horizontale spanbanden in de schuifzeilen en een versterkt dakzeil.

Van Dinteren: “Alle opleggers die we nieuw aanschaffen worden geheel op maat gespecificeerd. We spitsen ze toe op het werk dat we ermee doen. Denk aan de zetting van de assen, de gewichtsverdeling en de draaicirkel. Waarom zou je het jezelf in je dagelijkse werkzaamheden moeilijk maken met ongeschikt materieel?”

Eén reactie op “Van Dinteren onderweg met Pacton met lorrybaan

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer