Ga naar hoofdinhoud

Voets gaat Iveco S-Way rijden op bio-LNG

Voor het derde jaar op rij investeert Voets Transport uit Eersel in nieuwe Iveco LNG-trucks. Door de komst van twee Ivecos S-Way NP met de Cursor 13 motor met 460 pk zet het de volgende stap in de vergroening van het wagenpark. Bovendien zit het in de startblokken voor bio-LNG.

Een aantal jaren geleden is Voets Transport begonnen met het verduurzamen van haar wagenpark. Dit gaat stapsgewijs in samenwerking met klanten als AB InBev, waardoor het inmiddels nu zes vrachtwagens op vloeibaar aardgas in haar vloot heeft. Deze bestaat door de laatste uitbreiding voor circa 10 procent uit LNG-trucks. Directeur Rob Voets: “De eerste vier Iveco LNG-trucks bevielen ons erg goed qua bedrijfszekerheid en brandstofverbruik. Het was dan ook een logisch vervolg om twee Iveco’s S-Way NP aan te schaffen”, aldus Rob Voets.

Voets Transport kan bouwen op een bevlogen team van chauffeurs met wie het nauw samenwerkt en de rijresultaten afstemt, zodat zij nóg zuiniger kunnen rijden. Uit cijfers is gebleken dat het gemiddelde brandstofverbruik van hun LNG-trucks zo’n 1 kilogram op 4 kilometer is. Het brandstofverschil is zo’n 10 procent lager in vergelijking met een diesel aangedreven truck. Rob Voets voegt hieraan toe: “Een LNG-truck is duurder dan de dieselvariant. Toch win je het terug door veel kilometers te rijden op de weg. De Iveco S-Way NP verbruikt namelijk minder per gereden kilometer en je kunt tot 2023 rekenen op het Maut-voordeel in Duitsland. Hierdoor bereik je sneller een omslagpunt in het voordeel van LNG.”

Toen de Iveco S-Way werd geïntroduceerd was iedereen binnen Voets Transport gelijk onder de indruk. Rob Voets vertelt hierover: “Daarnaast maken onze nieuwe trucks indruk op menig chauffeur, omdat deze een prachtige uitstraling hebben.” Een aantal chauffeurs, met een voorliefde voor een ander merk, hebben Rob al stellig laten weten dat de volgende Iveco voor hen moet zijn.

Iveco introduceerde al meer dan twintig jaar geleden zijn eerste aardgastrucks. Daardoor beschikt het over een lange historie met LNG en heeft het veel ervaring met alternatieve aandrijftechnieken.

Daarnaast heeft de Iveco S-Way de langste autonomie in de markt met een actieradius tot 1.600 kilometer. Rob Voets licht dit toe: “Het voordeel van Iveco is dat wij met onze S-Way’s op en neer naar München kunnen rijden. Wij tanken deze auto’s af in België en kunnen daarmee zonder bijtanken op en neer naar Zuid-Duitsland rijden.” Voets Transport heeft specifiek voor Iveco gekozen, omdat het kan bouwen op een bewezen LNG-motor. Bovendien zijn ze ook zeer te spreken over Iveco Schouten als bedrijfswagendealer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer