Van elke 100 ritten met goederen die vrachtauto’s in 2022 maakten, werden er 84 gereden met voertuigen met relatief zuinige Euro 6-motoren. Hoewel deze schonere vrachtauto’s gemiddeld langere ritten rijden dan minder schone, is de gemiddelde ritafstand wel afgenomen. Het totaal vervoerd gewicht nam daarnaast toe. Dat meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers.
Sinds de introductie van vrachtvoertuigen met motoren uit de Euro 6-milieuklasse in 2013 is het gebruik ervan sterk toegenomen. In 2013 werd 2 procent van de ritten met goederen door vrachtvoertuigen met Euro 6-motoren gereden (766 duizend ritten), in 2022 was dit 84 procent (bijna 49 miljoen ritten).
Op 1 januari 2023 had iets meer dan de helft van de vrachtvoertuigen op de weg een Euro-6 motor (56 procent); dit komt neer op bijna 113 duizend voertuigen. Ter vergelijking: negen jaar eerder had rond de 3 procent een dergelijke motor.

Euro 6 trucks rijden minder lange ritten dan in 2013
Vrachtauto’s met Euro 6-motoren worden vaker dan minder schone vrachtvoertuigen ingezet bij de langere beladen ritten. In 2022 was de gemiddelde rit met lading door deze voertuigen 97 kilometer lang. Voertuigen met minder zuinige motoren (tot en met Euro 2) reden gemiddeld 44 kilometer per rit.
Wel is de gemiddelde ritafstand van vrachtauto’s met Euro 6-motoren in de loop der jaren afgenomen: negen jaar eerder bedroeg deze nog 141 kilometer. Het totaal aantal afgelegde voertuigkilometers met lading lag 4 procent lager in 2022 ten opzichte van 2013. Het vervoerd gewicht nam in deze periode wel met 8 procent toe. Er werden met zuinige vrachtwagens dus minder lange ritten gereden, maar meer vervoerd in 2022 dan in 2013.
Het aandeel kilometers dat met lege Euro-6 voertuigen werd afgelegd, bleef in deze periode stabiel op 27 procent van het totaal.

Hoe groter de vloot, hoe schoner
Bijna een kwart van de vrachtauto’s (24 procent) in gebruik bij bedrijven met slechts één truck had in 2021 een Euro 6-motor. Onder bedrijven met een wagenpark tussen de 2 en 30 vrachtauto’s is het aandeel Euro 6-voertuigen gemiddeld 60 procent. Van de bedrijven met 30 of meer vrachtauto’s in gebruik, heeft 78 procent van deze voertuigen een Euro 6-motor.
Er waren in 2021 iets meer dan 800 bedrijven met 30 of meer vrachtauto’s. Deze bedrijven hebben ruim een derde van alle vrachtwagens in gebruik en zijn meestal actief in de vervoer- en opslagbranche. De ruim 35 duizend bedrijven met één vrachtauto hebben in totaal iets meer dan een vijfde van het totale wagenpark in gebruik.
Ondanks dat Euro 6 al heel schoon is, wil de Europese overheid nog altijd de Euro 7 norm opleggen aan de truckindustrie. Inmiddels zijn de eisen wat afgezwakt, maar Euro 7 blijft staan.