Ga naar hoofdinhoud

Zandink Zandhandel rijdt twee Scania’s zandauto’s

Zandink Zandhandel, met vestigingen in Nijkerk, Baarn en Amersfoort, nam onlangs twee nieuwe Scania’s R450 10×4*6 XT met twee sturende voorassen, een tandemstel, een hefbare meesturende naloopas en een kipperopbouw van Gijsbertsen in gebruik. Het zijn de eerste twee voertuigen van dit merk voor het bedrijf. 

Henny Smink, eigenaar directeur van Smink Infra waaronder Zandink valt, koos om verschillende redenen voor Scania. “Bij één van mijn andere bedrijven hebben we er al drie rijden. Dat zijn weliswaar voertuigen met een containerchassis, maar ze voldoen goed. Bovendien wilde ik het nieuwste model kopen. Bij elkaar gaf dat voor ons de doorslag voor deze Zweed. Ik heb inmiddels weer nieuwe Scania’s besteld. Deze keer niet voor Zandink maar voor ons zusterbedrijf.”

Smink koos bewust voor de XT-uitvoering. “Bij ons moet het net allemaal even robuuster zijn. In het zand heb je een voertuig nodig dat zeg maar iets meer ‘down to earth’ is. Daar is een stalen bumper belangrijk. En een bouwgerelateerd interieur dat iets meer tegen wat zand kan dan zo’n fancy lange-afstandauto. Ook de spiegels mogen bij ons iets steviger zijn dan normaal. Dan kom je al gauw bij de XT specificaties van Scania uit.”

Wat niet wil zeggen dat Smink niet aan zijn chauffeurs denkt. “Die willen een stoere auto en zelf vind ik dat ook wel mooi. Dus hebben we niet beknibbeld op een kleine cabine, maar er de R-cabine opgezet met een drie instaptreden. Dat sluit qua hoogte mooi aan bij de opbouw. Samen met de overdrukunit van Freshfilter stáát er echt een woest uitziende zandauto, heeft de chauffeur wat ruimte om zich heen en kan hij er toch vlot in- en uitstappen. Daarbovenop kozen we voor het premium multimediasysteem met navigatie, een premium chauffeursstoel en de Scania afschakelbare retarder: iedereen blij en daar gaat het om.”

Smink koos voor een eenzijdig kiepende laadbak van Gijsbertsen. “De bak is van Hardox crewabo staal. Dat is licht en sterk. De bak zelf is waterdicht afsluitbaar met hydraulisch te bedienen kleppen.” Uiteraard staat de opbouw op een hulpframe. Maar de Scaniadealer in Nijkerk ging voor extra robuustheid ook nog voor een inline frame dat helemaal tot achterin doorloopt. “Dat is voor de optimale stijfheid. Natuurlijk zakt bij elke kipper met een luchtgeveerd tandemstel de carrosserie helemaal tot op de blokken voor je kunt kiepen. Het moet niet gaan zwaaien tijdens het heffen. Maar tijdens het heffen komt al het gewicht op de achterste assen en dan is het wel fijn als het chassis ook daar zodanig sterk is dat het zulke piekbelastingen jarenlang probleemloos kan absorberen.”

De beide auto’s dienen als vervanging voor twee andere trucks van Zandink met een widespreadconfiguratie. “Dat waren vol aangedreven 8×8 voertuigen. Die kunnen wel overal komen, maar zijn wel heel onderhoudsgevoelig. Die kosten moeten bij deze voertuigen een stuk lager liggen. Dus wil ik dat een keer proberen al ben ik mij ervan bewust dat we iets zorgvuldiger moeten plannen waar we wat heen sturen. Met de drie sturende assen blijft de auto toch mooi wendbaar. En we houden zo binnen 47 ton GVW meer laadvermogen over. Dat tikt elke kilometer door, al die aangedreven assen heb je doorgaans alleen nodig tijdens de laatste 200 meter.”

Smink denkt dat de voertuigen bij hem een 70.000 kilometer per jaar gaan rijden. “Daar worden ze niet heel moe van. Maar in de infrastructuur en de wegenbouw is dat een nette kilometrage.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer