Ga naar hoofdinhoud

Heavy duty Scania’s V8 voor Te Kloeze-Bruyl

Te Kloeze-Bruyl uit Terborg kocht onlangs de eerste vijfassige Scania 730 pk V8 zwaar transport trekker van het nieuwe type. Scania bouwt deze trekker tot en met de kastenwand achter de cabine compleet direct af-fabriek. Begin december nam het bedrijf al een drieassige Scania S520 V8 zwaar transport trekker in gebruik. Het is de eerste keer in het bestaan van Te Kloeze-Bruyl dat het bedrijf serieus met Scania gaat rijden.


Te Kloeze-Bruyl kocht tot nu toe andere merken, maar kende wel de motoren van Scania omdat die in een industrieversie ook in hun zware Hyundai graafmachines gebruikt worden. “Daar heeft Scania zijn kwaliteit over de jaren heen zeker bewezen. De motoren zijn niet alleen bijzonder betrouwbaar maar ook zeker zuinig gebleken. En dat telt zwaar bij ons”, aldus projectmanager Evert Jan van den Berg. “Wij monitoren niet alleen het verbruik van onze machines, maar zelfs dat van onze luxewagens.”

Naast het goede contact met de Scania-dealer in Gaanderen speelde er nóg een overweging mee. “De meeste transportbedrijven beginnen met de aanschaf van een truck en komen dan uiteindelijk bij het onderhoud uit. Bij ons werkt dat andersom. Als grondverzetbedrijf met heel veel zeer zwaar materieel, moeten wij over een zeer goed geoutilleerde werkplaats beschikken met premium vakmensen. Dat doen we omdat we onafhankelijk willen zijn en zelf de regie willen houden. Voor deze twee Scania’s hebben we voor de eerste 8 jaar een volledig onderhoudscontract afgesloten. Maar het kan goed zijn dat we na die 8 jaren besluiten de auto’s een volledige overhaul geven om er dan nog een tijd mee te rijden. Dat kunnen wij met deze Scania’s een stuk eenvoudiger zelf doen omdat we de motoren al kennen en we de meeste onderdelen al in huis hebben of kunnen krijgen. Daarom maken wij ook gebruik van Partsline.”

De nieuwe vijfassige S730 met de normale cabine hoogte is een zeer luxe mastodont geworden. De 10×4 met zware naafreductie, retarder en de zwaarste Opticruise twee pedaals versnellingsbak heeft drie sturende assen: afgezien van de vooras kan zit er ook een sturende as direct voor het aangedreven tandemstel en daarachter nog een sturende, hefbare naloopas. Het voertuig kan met 180 ton een zes procent stijging op rijden, is de stijging 12 procent, dan blijft er nog steeds 140 ton over. “Dat is in ons werk belangrijk”, legt Van den Berg uit. “Wij vervoeren alleen ons eigen materieel. Maar daar zitten zware jongens bij van meer dan 100 ton. En daarmee gaan we veel door Duitsland. De 730 pk hebben we nodig omdat we vaak ook binnendoor moeten omdat er nog steeds veel bruggen in het Autobahnnetwerk een onderhoudsachterstand hebben. Maar ook juist op de snelweg is dat vermogen heel prettig: anders is het daar te veel kruipen geblazen.”

Omdat dit soort transporten altijd in de nacht gebeuren, zijn de chauffeurs doorgaans lang weg. Daarom zit er zo’n beetje het hele boekje aan opties op de cabine. Zo koos Te Koeze-Bruyl voor de King of the Road-uitvoering met leren bekleding, premiumstoelen waarvan de bijrijderskant draaibaar is, infotainment met navigatie, het 7 inch scherm en DAB+, Standairco, omvormer, koelkast, koffiezetter, magnetron en TV. Het exterieur kreeg metallic lak en het LED pakket. Als aanvulling op de veiligheid koos men voor een Corner eye camerasysteem met een viervoudig split screen zodat de chauffeur in één oogopslag vier posities rond het voertuig kan overzien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer