Ga naar hoofdinhoud

‘Laadinfrastructuur elektrische trucks abominabel’

De Europese transportsector moet snel overstappen op alternatieve brandstoffen om CO2-doelen voor trucks te behalen, maar de tank- en laadinfrastructuur voor deze voertuigen is erbarmelijk. Dat meldt fabrikantenkoepel ACEA voorafgaand aan een vergadering over de voor trucks gestelde CO2-doelen volgende week.

Het bereiken van de ambitieuze CO2-normen die door de EU worden voorgesteld, zal volgens ACEA alleen mogelijk zijn als de vrachtwagens snel en zonder veel risico op de markt komen. Hoewel het de bedoeling is om in de komende weken een akkoord te bereiken over de nieuwe CO2-doelstellingen, is de vereiste infrastructuur momenteel bijna volledig afwezig en is er geen duidelijk EU-actieplan voor de toekomstige uitrol ervan.

Volgens conservatieve schattingen zouden ten minste 6.000 highpower laadpunten voor elektrische vrachtwagens (DC> 500 kW) langs EU-snelwegen nodig zijn rond 2025/2030. Daarnaast zijn nog eens 20.000 ‘normale’ laadpalen nodig die geschikt zijn voor vrachtwagens – waarmee het totaal op 26.000 komt.

“Het schokkende feit is dat er momenteel geen enkel openbaar oplaadpunt is voor lange-afstands vrachtwagens”, verklaarde ACEA secretaris-generaal Erik Jonnaert. “Bovendien bestaat er nog geen standaard voor de benodigde high-power-stekkers.”

Hoewel highpower oplaadpunten worden uitgerold voor elektrische personenauto’s langs autosnelwegen, kunnen zware vrachtwagens deze infrastructuur niet gebruiken vanwege hun veel hogere stroom- en energievraag. Ook zou er een groot aantal parkeerplekken nodig zijn voor het opladen langs alle belangrijke routes in Europa.

Ook zijn waterstofvulstations voor auto’s niet geschikt voor vrachtwagens, aangezien de vuldruk te laag is om aan de vraag van vrachtwagens te voldoen. Tegen 2025/2030 zijn ongeveer 1.000 truckspecifieke waterstofstations nodig, maar in de hele EU zijn er momenteel minder dan 10 beschikbaar – geen van deze is geschikt voor lange-afstands vrachtwagens.

Vrachtwagenspecifieke openbare tankstations voor gecomprimeerd aardgas (CNG) en vloeibaar aardgas (LNG) zijn momenteel aanwezig in sommige EU-lidstaten, maar hun distributie is nog steeds erg fragmentarisch in Europa en het aantal stations blijft laag.

“Beleidsmakers moeten zich bewust zijn van deze alarmerende situatie bij het overeenkomen van toekomstige CO2-doelen voor vrachtwagens, omdat deze afhankelijk zijn van een enorme toename van de verkoop van vrachtwagens met alternatieve aandrijving”, waarschuwde Jonnaert. “De doelstellingen moeten dienovereenkomstig worden vastgesteld – en vergezeld gaan van een actieplan voor de uitrol van een vrachtwagenspecifieke infrastructuur in de hele EU. Van klanten kan niet worden verwacht dat ze in alternatief aangedreven vrachtwagens investeren als ze niet de mogelijkheid hebben om ze op te laden of bij te vullen. ”

Jonnaert: “ACEA staat volledig achter een overeenkomst over de nieuwe CO2-normen voor vrachtwagens, maar wij dringen er bij beleidsmakers op aan ervoor te zorgen dat de doelstellingen in de praktijk haalbaar zijn.”

Eén reactie op “‘Laadinfrastructuur elektrische trucks abominabel’

  • Inhoud klopt niet helemaal. NomadPower heeft op circa 50 truckparkings in Europa stroompunten voor trucks. Deze worden nu voornamelijk gebruikt door koel- en vries vervoer voor de koelgenerator gedurende rusttijden, maar kunnen ook worden gebruikt voor laden gedurende de verplichte rusttijden van 9 uur. Hebben capaciteit van circa 15-20 KW.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer