De uitslag van de Duitse Licht-Test 2015 valt voor vrachtwagens tegen. Meer dan een derde van alle gecontroleerde trucks (36,3 procent) heeft een slecht afgestelde of defecte verlichting.
In totaal waren er 11.103 testrapporten die bij de Licht-Test 2015 binnenkwamen. De uitslag op zich was iets beter dan vorig jaar, maar uit oogpunt van verkeersveiligheid nog steeds alarmerend hoog. De grootste problemen veroorzaken koplampen die te hoog (11,5 procent; 2014 13 procent) of te laag (11,1 procent; 2014: 9,5 procent) zijn afgesteld. Ook defecte achterverlichting scoort slecht (10,3 procent; 2014: 14,3 procent). Een defecte koplamp werd vastgesteld bij 4,4 procent van de trucks en bussen (2014: 3,3 procent), beide koplampen defect kwam voor bij 1,2 procent (2014: 0,5 procent). Bij 4,4 procent van de voertuigen waren de remlichten niet in orde (2014: 5,9 procent). Vooral de trucks waarbij beide koplampen niet functioneren zijn een groot gevaar op de weg en dat waren er in 2015 meer dan een jaar eerder. Het advies is dan ook dat elke vrachtwagenchauffeur zijn verlichting regelmatig moet controleren en defecte lampen meteen moet (laten) vervangen. De Duitse Licht-Test voor personenwagens is er al sinds 1956, voor trucks bestaat deze pas sinds 2006.