Ga naar hoofdinhoud

Serieproductie lonkt voor The New Cool

De naam van Twan Heetkamp is onlosmakelijk verbonden met trailers. Niet alleen door de naam van zijn (voormalige) bedrijf, maar ook doordat Heetkamp al sinds mensenheugenis in de opleggerbusiness zit. “Ik vind trailers veel interessanter dan trucks.” Gesprek met een innovator, bezig met wat hij zelf een ‘startup’ noemt. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_2_34]

Het is de vroege lente en de regen in Venlo komt met bakken uit de hemel. Het is opvallend groen als we naar onze eindbestemming rijden, maar opeens staat het er: een hypermodern kantoorgebouw dat naar de naam ‘Innovatoren’ luistert. Dat kan geen toeval zijn. “Haha, dat weet ik niet hoor”, zegt Heetkamp als hij ons op verdieping 8 welkom heet. “Dit gebouw, en verderop staat nog Villa Flora, zijn een overblijfsel van de Floriade, die hier in 2012 werd gehouden. Ze wisten eerst niet wat ze met de gebouwen aan moesten, nu blijken het prima kantoorgebouwen.”

Variatie
Twan Heetkamp vertelt makkelijk en vlot. Ook over zijn eigen carrière. “Begonnen bij DAF Allers in Venray, daarna naar Schmitz Cargobull, meegewerkt aan het Used Trailer Center. Toen, in 2005, voor mezelf begonnen, met Twan Heetkamp Trailers, in de verhuur. Daar was veel vraag naar en omdat we goed met klanten meedachten, was de business booming. In 2007 verhuurden we al 800 trailers. Het ging hard, maar in 2009 donderde alles in elkaar. Daarna duurde het weer even voor we het weer hadden opgebouwd”, herinnert Heetkamp zich. “Niet erg, want ik vind trailers geweldig om mee te werken. Veel leuker dan trucks. Opleggers, daar kun je eindeloos mee variëren en specificeren, tot aan LZV’s toe. Da’s mooi.”


‘Ik vind trailers veel leuker om mee te werken dan trucks’

Essentie
In 2012 presenteert THT tijdens (toen nog) de Carrosserie Vakdagen in Venray The New Cool. “Het idee daarvoor is al ontstaan in 2007 of 2008. In 2010 zijn we er mee aan de slag gegaan, in 2011 de opbouw gedaan en een jaar later de weg op”, schetst Heetkamp de geschiedenis. The New Cool, toen een revolutionair idee, en dat is het eigenlijk nog steeds. Maar waar staat The New Cool ook alweer voor? “De essentie van The New Cool zit in een elektrische koelmotor. Vroeger was die van TRS, nu van Carrier, een Vector 1550 E. De koelmotor krijgt zijn energie van een accupakket. Die accu’s zijn verbonden met een speciale traileras van Valx. Bij remmen en in vrijloop recupereert deze as energie en geeft die aan het accupakket. Voordeel van The New Cool is dat je een stille koelmotor hebt en natuurlijk niet de kosten van diesel hebt”, legt Heetkamp uit. De allereerste versie van The New Cool had ook zonnepanelen om energie op te wekken, maar dat is niet langer zo. “Technisch is het nog altijd mogelijk, maar het is prijzig en de opbrengst van de zonnepanelen valt tegen voor de aandrijving van de koelmotor. Daarbij waren er praktische problemen, zoals boomtakken die de panelen beschadigden. Daarom zien we momenteel af van zonnepanelen, maar we houden de mogelijkheid open om ze ooit weer toe te passen.”

Kinderziektes
Een nieuw product moet natuurlijk worden uitgeprobeerd, en dat deed THT al snel. “In 2013 testte Post-Kogeko The New Cool, in 2014 en 2015 maakten we er in totaal 22 en zetten die bij partners in de vloot. Een echte proeftuin ja, maar op die manier kun je het product echt goed ontwikkelen. Kinderziektes? Ja, natuurlijk dat hoort erbij. Soms een terugroepactie. Daar wordt het alleen maar beter van. Feit is wel dat al die proeftrailers nog steeds lopen, ook na vier of vijf jaar.” Nog dit jaar zet THT The New Cool 100 nieuwe trailers in de markt. “Veelal van bestaande klanten, dus dat duidt op tevredenheid”, aldus Heetkamp, die gewillig op de foto gaat bij de nieuwe trailers van Coenen Boxmeer, ook al is het in een lichte lenteregen.


‘The New Cool past prima in deze tijd van elektrificatie’

Quitte
Het The New Cool concept kan op elke koeltrailer worden gezet, of het nu een Schmitz, een Krone of welk merk dan ook is. “De opbouw gebeurt op locatie bij Carrier Transicold en Valx. Het voordeel van Carrier Transicold is wel dat ze een enorm service-netwerk hebben. Daardoor is onderhoud van het systeem vrijwel overal mogelijk.” Dat er geen diesel wordt gebruikt is in principe mooi, maar wat levert het de transporteur met een The New Cool nu precies op? Heetkamp, voorzichtig: “Ik denk dat hij er in eerste instantie iets meer geld aan moet uitgeven, maar ook 500 euro per maand aan diesel kan besparen. Ik denk dat de gebruiker ongeveer quitte speelt. Maar hij is wel duurzaam bezig, CO2-arm ook. Dat is wel iets van deze tijd en daarmee kun je goed voor de dag komen bij opdrachtgevers.” Heetkamp verwacht bij grotere productie-aantallen van The New Cool prijsdalingen. “Dit jaar 100 stuks in afzet, in 2020 wil ik serieproductie gaan draaien. Of althans, dan kunnen we echt bestellingen gaan opnemen en afleveren.”

The New Cool is met zijn elektrische infrastructuur echt een trailer van deze tijd. Twan Heetkamp verwacht dan ook dat het succes van The New Cool zal toenemen. “Dit concept past helemaal bij de elektrificatie van vrachtwagens. Het is helemaal niet gek, nee, voor de hand liggend zelfs dat een elektrische as als die op onze oplegger op den duur ook vermogen gaat leveren voor vrachtwagens, geheel BEV of hybride. Daar gaan we echt naar toe, want ik geloof dat dieselvrachtwagens op de lange duur van de Europese wegen zullen verdwijnen.“

#uitvinding
#business
#elektrisch

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer